Annons

”Så enkelt tar kriminella över ditt mobilnummer”

Telia och de andra större operatörerna gör det lätt för oseriösa företag att kidnappa telefonnummer. Det skriver säkerhetsexperten Dick Malmlund.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Dick Malmlund.

Foto: TT Bild 1 av 1

Dick Malmlund.

Foto: TT Bild 1 av 1
Dick Malmlund.
Dick Malmlund. Foto: TT

DEBATT | TELEFONI

Vilket företag som helst kan kontakta din operatör och ta över ditt mobilnummer.

Telia och de större operatörerna gör det lätt för kriminella företag att kidnappa telefonnummer. Dessa företag omsätter nu hundratals miljoner.

Bakgrunden är att PTS kräver att det skall ta högst tre dagar att byta teleoperatör, vilket innebär att det inte fungerar med skriftliga fullmakter. För att flytta ett abonnemang i dag krävs endast en muntlig fullmakt. Problemet är att de aldrig krävs in.

Så här går det till när privatpersoner och företagare drabbas av oseriösa säljare. Dessa säger att de kan sänka kostnaderna för kunden och minska antalet abonnemang. Om kunden sitter fast i ett avtal erbjuder säljaren sig att betala slutfakturan från nuvarande operatör.

Annons
Annons

Det är många som tackar ja till erbjudandena. Men de upptäcker snart att antalet abonnemang och kostnaderna i stället ökar. Dessutom skickar försäljaren ofta med läsplattor, högtalare eller hörlurar som kunderna uppfattar som gåvor för att de byter operatör. Men de är i stället svindyra hyresavtal där produkter kostar cirka fyra gånger mer än att köpa dem. Och slutfakturan, som säljaren lovade att betala till den gamla operatören, den blir aldrig betald av säljaren.

När kunder kontaktar de oseriösa bolagen och bestrider fakturor så får de bara en ljudfil som består av en 10 sekunders inspelning, där kunden svarat ja på ett antal frågor. Det är ett märkligt sätt att styrka ett avtal där de väsentliga villkoren inte finns med.

I andra fall har kunderna aldrig gått med på operatörsbyte, ändå får de ett meddelande att deras telefonnummer håller på att byta operatör. När de då förklarar för Telia och att de inte vill att numret flyttas, hänvisas de till det företag som utan medgivande begärt portering (flytt) av numret. Telia kräver alltså, att kunderna som fått sitt nummer obehörigen flyttat, skall vända sig till företag de aldrig pratat med.

Det självklara är i stället att Telia värnar om sina kunder och omedelbart gör en ”återportering” och sen alltid begär in fullmakt. Då skulle ju kidnappningar av telefonnummer upphöra.

Svårare än så är det inte.

Dick Malmlund
säkerhetsexpert, tidigare säkerhetschef Svensk Handel

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons