Annons

Så få använder reflex: ”Skrämmande”

Vintertid kan det vara svårt för trafikanter att synas. Men enligt motororganisationen M Sveriges undersökning 2018 bär bara åtta av 100 gångtrafikanter reflex.
Vintertid kan det vara svårt för trafikanter att synas. Men enligt motororganisationen M Sveriges undersökning 2018 bär bara åtta av 100 gångtrafikanter reflex. Foto: TT

Regn, snö och halka. Sådan är vardagen under den kalla årstiden. Men trafiken under vintern rymmer också många andra inslag som kan ställa till problem – från becksvart mörker och vilda djur till osynliga cyklister och mobilfixerade fotgängare.

Under strecket
TT
Publicerad

Cyklister i kvällsljus är en fara i vintertrafiken.

Foto: TT Bild 1 av 2

Var femte bilägare väntar till sista stund med att byta till vinterdäck. Beroende på väder och vind kan det vara för sent.

Foto: TT Bild 2 av 2

Cyklister i kvällsljus är en fara i vintertrafiken.

Foto: TT Bild 1 av 1

Vid den här tiden på året är mörker och nederbörd regelbundna följeslagare.
Och de innebär risker. När sikten är sämre är det viktigare än vanligt att hålla fordonets lysen i trim och använda effektiva vindrutetorkare.

Även fotgängare kan enkelt bli betydligt mer synliga i trafiken. Men trots att reflexen är en billig livförsäkring är det få som använder den.

– Det är skrämmande. Enligt vår undersökning förra året bär bara åtta av 100 gångtrafikanter reflex. Det är riktigt dåligt. Och inte heller är det många barn som har reflex, säger Heléne Lilja på motororganisationen M Sverige.

Cyklister i kvällsljus är en fara i vintertrafiken.
Cyklister i kvällsljus är en fara i vintertrafiken. Foto: TT

Så är det också extra många fotgängare som skadas eller omkommer i trafiken under vintern. En farlig grupp är alla skärmberoende människor som stirrar ned på sin telefon, omedvetna om omvärlden. Inte sällan kliver de rätt ut i gatan och olyckan är ett faktum.

Annons
Annons

Var femte bilägare väntar till sista stund med att byta till vinterdäck. Beroende på väder och vind kan det vara för sent.

Foto: TT Bild 1 av 1

– Jag tror att det beror på en falsk känsla av trygghet. Den verkar även gälla för de cyklister som inte gör sig synliga i mörkret. Man måste kolla så att fram- och baklyset fungerar, helst ha vinterdäck och bära hjälm och reflexväst, säger Heléne Lilja.

Något annat som är typiskt för årstiden är viltolyckor. Vanligast är att köra på ett rådjur eller vildsvin.

– Det gäller att vara uppmärksam, inte bara framåt på vägen utan även på vägens sidoområden. Överlag ska man anpassa hastigheten till väglaget och ljusförhållandena. Hålla avståndet till framförvarande bil och inte göra några riskabla omkörningar, säger Heléne Lilja.

Var femte bilägare väntar till sista stund med att byta till vinterdäck. Beroende på väder och vind kan det vara för sent.
Var femte bilägare väntar till sista stund med att byta till vinterdäck. Beroende på väder och vind kan det vara för sent. Foto: TT

Inte ens detta hjälper om det är halt och bromssträckan blir onödigt lång.
Enligt en undersökning av försäkringsbolaget If väntar var femte bilägare till sista stund med att byta till vinterdäck.

När väglaget är riktigt dåligt bör man fundera på om man verkligen måste ge sig ut med bilen. Om så är fallet är det klokt att hålla sig till större vägar. De plogas först och där kan man lättast få hjälp om olyckan är framme.

Men kom ihåg att det inte är mörker, halka eller annat som ensamt orsakar trafikolyckor. De inträffar nästan alltid på grund av den mänskliga faktorn.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons