Annons

Så fick anställda ”skruva upp” siffrorna

Entreprenören och influencern Isabella Löwengrip.
Entreprenören och influencern Isabella Löwengrip. Foto: Lars Pehrson

Ett imperium eller ett luftslott? Isabella Löwengrips bolags framgångar har länge varit omtvistade. Nu bekräftar tidigare anställda för SvD att de uttryckligen blivit uppmanade att kommunicera ut felaktiga siffror.

Under strecket
Publicerad

Isabella Löwengrip siktade på att bli världens mäktigaste kvinna.

I bloggen användes fraser som “växla upp”, “springa snabbt” och “gasa” flitigt. Att få bolagen att växa var hennes ständiga mantra – och 2019 skulle bli året då ännu en växel lades i. Ett “starkt raket-år” kallade hon det själv på sin blogg, och skrev att planen var att “skala upp allt vi påbörjat”.

I ett blogginlägg från den 31 december 2018 radade Isabella Löwengrip upp målen inför det nya året: skönhetsmärket Löwengrip Beauty skulle lanseras i Australien, USA, Storbritannien och kanske Kina. Isabella själv skulle bo i New York på halvtid för att sköta USA-lanseringen och för att starta ett nytt dotterbolag till Löwengrip Invest. Under hösten skulle dessutom ett nytt skönhetsmärke, Löwe, lanseras för försäljning i dagligvaruhandeln.

Annons

Tanken var att Isabella Löwengrips personliga varumärke skulle fungera som dragplåster för försäljningen av skönhetsprodukterna. En synlig frontfigur bedömdes öka chansen att bli omskriven på nya marknader och strategin var tydlig: ju större Isabella Löwengrip blev – desto större kunde företagen bli. Det bekräftas av tidigare anställda SvD varit i kontakt med, men även av Isabella Löwengrip själv, både i intervjuer och på bloggen.

Men hur stort hennes personliga varumärke egentligen är har varit omtvistat. Hon har själv länge hävdat att hon har Skandinaviens största blogg, och att hon når ut till 1,5 miljoner människor i veckan via sina sociala kanaler. I en granskning från Expressen visades att siffrorna var uppblåsta.

Nu berättar tidigare anställda för SvD att de uppmanats kommunicera siffran till företag och potentiella samarbetspartners – trots att de varit medvetna om att den inte stämmer.

– Jag vet att vi skruvade upp mycket. 1,5 miljoner säger framför allt ingenting om antalet unika besökare. Det kan vara samma 200 000 användare som är inne på alla olika kanaler. Jag vill hävda att siffrorna inte stämmer, men jag har ingen exakt siffra på hur stort glappet är, säger en person.

En annan tidigare anställd berättar att en person i chefsställning vid ett tillfälle uttryckligen sagt att siffrorna var överdrivna. Den anställda upplevde det som problematiskt att uppge en siffra för affärspartners som inte var korrekt.

– Jag mådde dåligt för att jag kände att jag var oärlig. Men samtidigt satt jag i en svår situation själv, de var ju min arbetsgivare.

Enligt Löwengrip Beautys vd Pingis Hadenius fick bolaget säga upp flera personer under första halvåret 2019. Det var även under första kvartalet samma år som det på allvar började märkas att skönhetsbolaget hade det kämpigt ekonomiskt, enligt SvD:s uppgiftslämnare.

– Man tog inte tillvara på relationen med återförsäljare i Sverige. Isabella Löwengrips varumärke var allt vi hade. När tonen mot henne blev hårdare under våren, om att bolagen skulle vara luftslott och hur det egentligen gick ekonomiskt, då blev det svårt att försvara produkterna. Sedan blev det framför allt ansträngt av de enorma finansiella satsningarna utomlands, säger en tidigare medarbetare.

I slutet av 2018 och början av 2019 hade många anställda sagt upp sig, en del efter att bara ha arbetat inom bolagsgruppen i ett par månader.

– Under loppet av några månader slutade cirka 10 personer, av en styrka på 18. Där kan man lista ut själv hur det gick för företaget, säger en tidigare anställd.

I oktober 2019 kom bakslaget. Löwengrip Invests USA-satsning lades på is, och i november sades majoriteten av de anställda upp, enligt Expressen. Löwengrip Beauty stängde många marknader för att i stället bara fokusera på Skandinavien och Tyskland. Lillasystermärket Löwe har inte lanserats.

Redan tidigt i år var anställda skeptiska till omsättningsmålet på 120 miljoner kronor som satts för Löwengrip Beauty.

– Men att det skulle bli en kris tänkte jag inte då. Jag höll nog hopp till Löwe som skulle lanseras under hösten, säger en tidigare anställd.

En annan person säger att personalen inom bolagen anade att kraschen skulle komma, och berättar att flera medarbetare tyckt att ledningens ambitioner varit orealistiska.

– De betedde sig som ett företag med 250 anställda. Ledningen tänkte att det här kommer explodera och gå fort, medan vi på golvet trodde mer på organisk tillväxt.

Isabella Löwengrip tillbakavisar kritiken om de uppblåsta siffrorna, och menar att siffran på 1,5 miljoner följare är riktig.

– Tittar man på de följare jag har på bloggen, Instagram, Facebook och Twitter så är det 1,5 miljoner. Så det är självklart det man ska kommunicera, det är den fakta man utgår från i allt, säger hon.

Hon bekräftar SvD:s uppgifter om att skönhetsbolaget gått sämre under året på grund av att man inte fokuserat på sina svenska återförsäljare.

– Det är mycket mitt ansvar. Under den perioden befann jag mig utomlands på halvtid för att få bolagen att växa internationellt. Våra svenska återförsäljare har fått lida för det.

Men hon menar att det inte har att göra med att det har stormat kring henne som person.

– Självklart är bolaget väldigt förknippat med mig, men vi har inte sett att det har sålt mindre på grund av det. Med facit i hand så har det sålt mer, säger Isabella Löwengrip.

Efter reklamen visas:
Så fick SvD inblick i Isabella Löwengrips bolag
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons