Annons

Torbjörn Isacson:Framgångssagan Ica har bara en plump i protokollet

Ica är en bra marknadsförare av konceptet bakom det klassiska spelet Monopol. Den som är samlad och stark tjänar mer pengar.

Under strecket
Publicerad

En äldre upplaga av sällskapsspelet Monopol.

Foto: Maria Jörgel Andersson/TTBild 1 av 1

En äldre upplaga av sällskapsspelet Monopol.

Foto: Maria Jörgel Andersson/TTBild 1 av 1
En äldre upplaga av sällskapsspelet Monopol.
En äldre upplaga av sällskapsspelet Monopol. Foto: Maria Jörgel Andersson/TT

Den gamla Inköpscentralen är tveklöst en framgångssaga inom svensk dagligvaruhandel. Butikskedjan är helt dominerande i Sverige, och andra kvartalet i år lyckades koncernen öka marknadsandelen ytterligare något. Lönsamheten är i topp. Som SvD Näringsliv kunde visa tidigare i veckan så har Ica både klart större marknadsandelar och bättre lönsamhet än andra stora livsmedelskedjor i Europa. Och här finns ett tydligt samband.

Den som spelat Monopol vet att det är svårt att dutta omkring med svaga positioner.

I livsmedelsindustrin handlar det inte minst om just inköpen. Även om Ica gärna vill framhålla att många av leverantörerna är stora internationella kedjor med bra marginaler på sina håll så har Ica ett extremt starkt förhandlingsläge i Sverige. Mindre leverantörer har det väldigt tufft, samtidigt som det är viktigt att finnas med på Icas hyllor. Och även om Ica pekar på att motparten kan vara stor visar exempelvis Arla att det inte betyder att det är en stark och lönsam aktör.

Annons
Annons

Framför allt Ica Maxi-handlare, som närmast förestår ett mindre börsbolag omsättningsmässigt, är väldigt lönsamma.

Ica har dessutom dragit fördel av att konkurrenterna inte varit så skickliga alla gånger. Coop har genom åren stått för en mängd självmål. Och de utländska aktörer som är inne och slåss i Sverige är vana vid starka positioner på sina hemmamarknader, men har betydligt svårare att hävda sig i Sverige.

Det är ungefär som Ica i Norge. Även om det stundtals gick bra så lyckades bolaget aldrig få tillräckligt fotfäste, och butikerna fick säljas till Coop som därmed snabbt kunde gå upp i storlek.

Samtidigt är det enligt samma skoningslösa matematik stor skillnad på Ica-handlare och Ica-handlare. Framför allt Ica Maxi-handlare, som närmast förestår ett mindre börsbolag omsättningsmässigt, är väldigt lönsamma. Andra handlare slåss, precis som Icas vd Per Strömberg konstaterar, för sin överlevnad. En del mindre handlare har också drabbats av konkurrensen från sina starkare sfärbröder.

Genom förvärvet av Apotek Hjärtat kunde Ica öka marknadsandelarna på apotek rejält, och närma sig den position som visat sig så framgångsrik inom livsmedelshandel. Därtill finns en poäng i Apotek som ligger i anslutning till livsmedelsbutikerna. Men en lite luddig formulering i bolagets senaste rapport säger nog en hel del, där Ica gjort flera transaktioner ”för att renodla vårt apoteksnätverk från konkurrentnära lägen”. Så talar en sann Monopolvinnare.

På expansionssidan handlar det nu om hur det ska gå i Baltikum.

Det är också talande att den nuvarande plumpen i livsmedelsjättens protokoll är Ica-banken. Samtidigt som storbankerna redovisar gigantiska vinster så kämpar uppstickaren Ica-banken med sin lönsamhet. Även om det kan finnas koncerninterna förklaringar så talar mycket för att samma brutala storleksmetodik ännu råder på många håll på bankområdet.

De tämligen spretiga investeringar som Ica-gruppen tidigare gjort talar också samma språk. Här hade koncernen varken samma historik eller storlek att falla tillbaka på, och många av de affärerna gav en besk eftersmak. Här påminner Icas resultat snarare om hur det brukar se ut för Kooperationen i Sverige.

På expansionssidan handlar det nu om hur det ska gå i Baltikum. Enligt den senaste rapporten fortsätter Ica-guppen att ta marknadsandelar och visa bra tillväxt.

Men det stora problemet för en Monopolspelare finns där. Enligt rapporten sitter inte konkurrenterna still. I Litauen har Lidl öppnat ett antal nya butiker. Det kommer att ”påverka marknadsdynamiken.”

Sannolikt mer till fromma för kunder och leverantörer, än för Ica.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons