Annons

Så håller du i gång under sommaren

Får träningen inte riktigt plats i semesterschemat?

Tänk om – sommaren är ett gyllene tillfälle för enkel träning, tycker personliga tränaren Fredrik Aronsson.

– Var inte så rädd för att göra fel. Kör bara!

Under strecket
Sofia Tanaka / TT
Publicerad
1/2

Fredrik Aronsson är personlig tränare och tipsar om hur man får fart på träningen under semestern.

Foto: Magnus Andersson/TT
2/2

"Folk behöver lätta på kraven kring vad träning är", tycker Fredrik Aronsson.

Foto: Magnus Andersson/TT

Den som har träningsrutiner tappar dem, den som aldrig tränar hittar ingen tid till att börja. På sommaren kan motivationen tryta.

– Många kanske inte tycker att träningen passar in i semesterlivet, men det är tvärtom. Semestern är perfekt, du har lite mer tid och är lite mer utvilad, säger Fredrik Aronsson, fysioterapeut och personlig tränare.

Han skiljer på begreppen motion och träning. I motionen, alltså enbart rörelse, ligger den stora hälsovinsten, understryker han. Den som får upp pulsen 30 minuter per dag minskar risken att dö i förtid, minskar risken för en rad sjukdomar och mår bättre generellt, visar studier.

Annons

– Det kan räcka med en snabb promenad, att spela innebandy eller att leka med barnen. Ju mer intensivt, desto bättre. Bara du blir svettig och har svårt att föra en normal konversation så får du en hälsovinst, säger han.

Motionen kan sedan kombineras med någon form av belastande träning, 1–2 gånger per vecka. Det gör kroppen starkare, mer motståndskraftig och mer funktionell i vardagen, enligt Aronsson.

TT: Det låter så enkelt – så varför tränar då inte alla på det här sättet?

– Folk lägger omedvetet en för hög tröskel. Du hör en expert säga att man ska träna med helt rätt teknik, ha rätt utrustning och lägger si och så många timmar. Det blir mycket regler, och det blir folk rädda för.

Fredrik Aronsson kallar själv sina råd tråkiga, men säger att det behövs mer av den sorten. Ofta handlar träningsinspiration om nya träningstrender, när det egentligen bara gäller att hålla i gång.

– Jag vill bara få ut till folk att det räcker med så otroligt lite. Det kan räcka med en kvart 1–2 gånger i veckan, om du kör hårt. Du behöver bara din kropp, inget gym eller häftiga träningskläder, säger han, och fortsätter:

– Jag träffar ibland folk som säger att de inte vet hur man gör en knäböj. Då brukar jag fråga hur de sätter sig på toa, eller i soffan. Och framför allt hur de kommer upp igen. Folk behöver lätta på kraven kring vad träning är.

Efter reklamen visas:
Fem övningar som gör dig stark
Annons
Annons

Fredrik Aronsson är personlig tränare och tipsar om hur man får fart på träningen under semestern.

Foto: Magnus Andersson/TT Bild 1 av 2

"Folk behöver lätta på kraven kring vad träning är", tycker Fredrik Aronsson.

Foto: Magnus Andersson/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons