Annons

Så förbereder du ditt och dina anhörigas digitala arv

Guide: Radera inget när du fortfarande är i chock. Som anhörig är det inte lätt att veta hur man ska hantera en avlidens konton på internet. Här får du några konkreta tips.

Under strecket
Publicerad
Foto: Mint Images/IBLBild 1 av 4

”Vi måste planera för vårt digitala arv. I dag har de flesta en livförsäkring och många har skrivit testamenten. Men när det gäller sociala medier, mejlkonton och hemsidor så reflekterar vi inte över att andra kan behöva ha åtkomst till dem och veta vad som ska göras med dem om vi skulle gå bort”, menar Aengeln Englund vars fru hastigt avled i en stroke, 46 år gammal.

Foto: Maria LindbergBild 2 av 4
Foto: Maksim Kabakou/IBLBild 3 av 4

Efterhjälpen bistår med att stänga ned avlidna personers konton. Då kan begravningsbyrån fokusera på sina primära uppgifter.

Foto: Efterhjälpen och Nina VarumoBild 4 av 4
Foto: Mint Images/IBLBild 1 av 2

”Vi måste planera för vårt digitala arv. I dag har de flesta en livförsäkring och många har skrivit testamenten. Men när det gäller sociala medier, mejlkonton och hemsidor så reflekterar vi inte över att andra kan behöva ha åtkomst till dem och veta vad som ska göras med dem om vi skulle gå bort”, menar Aengeln Englund vars fru hastigt avled i en stroke, 46 år gammal.

Foto: Maria LindbergBild 2 av 2
Foto: Mint Images/IBL

Så förbereder du ditt digitala arv

Det är viktigt att dina anhöriga kommer in på din mejl och din mobil.

• Gå igenom dina konton på sociala medier, mejlkonton och hemsidor. Där det går, gör inställningar för vem som ska få tillgång till ditt konto om du är inaktiv en längre tid eller om kontot automatiskt ska stängas ner.

Det är viktigt att dina anhöriga kommer in på din mejl och din mobil. Därifrån kan de sedan återställa lösenorden till de flesta andra plattformar. En betrodd anhörig kan ha lösenord till din mobil och mejl.

• Gör en lista över vilka konton du har.

”Vi måste planera för vårt digitala arv. I dag har de flesta en livförsäkring och många har skrivit testamenten. Men när det gäller sociala medier, mejlkonton och hemsidor så reflekterar vi inte över att andra kan behöva ha åtkomst till dem och veta vad som ska göras med dem om vi skulle gå bort”, menar Aengeln Englund vars fru hastigt avled i en stroke, 46 år gammal.
”Vi måste planera för vårt digitala arv. I dag har de flesta en livförsäkring och många har skrivit testamenten. Men när det gäller sociala medier, mejlkonton och hemsidor så reflekterar vi inte över att andra kan behöva ha åtkomst till dem och veta vad som ska göras med dem om vi skulle gå bort”, menar Aengeln Englund vars fru hastigt avled i en stroke, 46 år gammal. Foto: Maria Lindberg
Annons
Annons
Foto: Maksim Kabakou/IBLBild 1 av 1

Prio ett när en anhörig gått bort

Raderingen av ett konto kan göra det svårt att komma åt ett konto på en annan plattform.

Första prioritet är att komma åt mejlen, därifrån kan du oftast få tillgång till att återställa lösenord till andra plattformar och på så sätt komma in på dem. Har du tillgång till den avlidnes telefon eller dator kan det ofta vara så att mejlen ligger öppen där.

Om du själv inte kommer in på kontona, kontakta de aktörer som driver plattformarna där den avlidne har konton och skicka dödsintyg. De kommer inte att ge dig tillgång till kontot eller lämna ut lösenord men de kan stänga ner kontot eller skapa en minnessida.

Radera inte konton när du fortfarande är i chock. Dels för att du kan ångra dig, dels för att raderingen av ett konto kan göra det svårt att komma åt ett konto på en annan plattform.

Foto: Maksim Kabakou/IBL

Råd till arbetsgivare och föreningar

Se till att det noggrant står hur en anställds mejl, mobil med mera ska hanteras.

Se över er digitala policy och se till att det noggrant står hur en anställds mejl, mobil med mera ska hanteras i händelse av ett dödsfall.

Många gånger har anställda privata konversationer i sin jobbmejl, ha som regel att dessa ska läggas i en särskild mapp så att de blir lätta att hitta om en anhörig vill få tillgång.

Annons
Annons

Efterhjälpen bistår med att stänga ned avlidna personers konton. Då kan begravningsbyrån fokusera på sina primära uppgifter.

Foto: Efterhjälpen och Nina VarumoBild 1 av 1

Se till att det är mer än en person i företaget/föreningen som har tillgång till företagets Facebookkonto, instagramkonto med mera.

Efterhjälpen bistår med att stänga ned avlidna personers konton. Då kan begravningsbyrån fokusera på sina primära uppgifter.
Efterhjälpen bistår med att stänga ned avlidna personers konton. Då kan begravningsbyrån fokusera på sina primära uppgifter. Foto: Efterhjälpen och Nina Varumo

Begravningsbyråerna tvingas ta hjälp

Det blir allt vanligare att begravningsentreprenörer får frågor om hur man kan stänga ner konton på sociala medier och anhöriga vet sällan hur det fungerar.

– Det är ganska vanligt att folk undrar vad de ska göra och vi brukar råda dem att försöka stänga ner sidorna, säger Ingemar Ekstedt på Allmänna begravningsbyrån i Malmö.

Ibland har anhöriga frågor och vill att kontot ska finnas kvar några dagar.

Många begravningsbyråer tar in tjänster som hjälper till med avlidnas personers konton, det är sällan byråerna hanterar ärenden själva.

– Vi ger råd, stänger ner de konton som familjen vill att vi ska stänga och hittar vi fler konton som personen har så meddelar vi begravningsbyrån detta, berättar Niklas Forsenberg på Efterhjälpen som samarbetar med flera begravningsbyråer.

Han berättar att den här typen av uppdrag ökar stadigt och oftast är det just nedstängning man vill ha hjälp med.

– Ibland har anhöriga frågor och vill att kontot ska finnas kvar några dagar så att man hinner spara bilder till exempel.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons