Annons

Plan för expressbuss – ska köra mitt i vägen

Busslinje 4, fångad vid hållplatsen i Hornstull, som efter omläggningen är tänkt att flyttas till mitt i vägen.
Busslinje 4, fångad vid hållplatsen i Hornstull, som efter omläggningen är tänkt att flyttas till mitt i vägen. Foto: Claudio Bresciani/TT

Ett eget prioriterat körfält med hållplatser – mitt i vägbanan. Linje 4 kan bli Stockholms första expressbusslinje.

– Den ska gå från att vara en snigel till att bli en leopard, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Det är ofta trångt på busslinje 4. Här vid hållplats Fridhemsplan.

Foto: TT Bild 1 av 2

Busslinje 4 löper från Gullmarsplan till Radiohuset.

Foto: MoovitBild 2 av 2

Det är ofta trångt på busslinje 4. Här vid hållplats Fridhemsplan.

Foto: TT Bild 1 av 1

Den nya åtgärden ska utredas av Stockholms stad och Region Stockholm tillsammans. Nyheten kommer att beslutas om på tisdag och onsdag då trafikbudgeten ska tas i regionfullmäktige.

Mellan 65 000 och 70 000 resor genomförs dagligen på ”4:an”, Stockholms hårdast belastade busslinje som sträcker sig från Gullmarsplan till Radiohuset. Det är nästan lika många resor som SJ har i hela landet under samma tidsrymd.

Det är ofta trångt på busslinje 4. Här vid hållplats Fridhemsplan.
Det är ofta trångt på busslinje 4. Här vid hållplats Fridhemsplan. Foto: TT

Men bussarna har svårt att komma fram och är ofta fullsatta, vilket skapar irritation.

– De klumpas ihop och kommer ibland på en rad om tre. Tidtabellen gäller inte, säger Tomas Eriksson (MP), kollektivtrafikråd i regionen.

Genomsnittstiden som en resenär tillbringar på ”4:an” är 11 minuter i högtrafik. Lösningen är att flytta in bussfil och hållplatser mitt i vägbanan.

Annons
Annons

Busslinje 4 löper från Gullmarsplan till Radiohuset.

Foto: MoovitBild 1 av 1

– Vi tror att restiden skulle kunna kortas med minst en tredjedel då bussarna ska kunna få upp hastigheten. Med full effekt ska vi också kunna fördubbla resandet, säger Tomas Eriksson.

Restiden på hela sträckan från Gullmarsplan till Radiohuset beräknas kunna kortas från cirka 50 minuter till en halvtimme, med bättre turtäthet. Lösningen med busskörfält mitt i vägbanan finns redan på en kort sträcka på Odengatan – mellan Sveavägen och Valhallavägen.

Busslinje 4 löper från Gullmarsplan till Radiohuset.
Busslinje 4 löper från Gullmarsplan till Radiohuset. Foto: Moovit

Beräkningar från trafikförvaltningen visar att bussarna på ”4:an” fastnar av flera orsaker. Det kan vara andra bilar, varutransporter och vägarbeten.

– Det skulle undvikas med en prioriterad bussfil, mitt i vägbanan. Utmaningen är att hitta utrymme i en trång stad. Det kan bli mindre utrymmen för bilarna, men vi ska hitta ett smart sätt för alla att komma fram ändå, säger Daniel Helldén (MP), stadens trafikborgarråd.

Avvikande färg på vägbanan kan bli en tydlig signal för den nya linjen.

– Det ska bli en pulsåder i den befintliga stadsmiljön, säger Kristoffer Tamsons.

Kommer det att krävas nya bussar?

– Vi behöver bussar som tar fler resenärer, som det ska bli i Barkarbystaden. Det finns inget helt färdigt ännu, men det ingår i visionen, säger Kristoffer Tamsons.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons