Annons

Harry Amster:Så kan Spotifys framgångssaga bli en mardröm

Framgångssagan utan motstycke. Det är nog den vanligaste beskrivningen av Spotify de senaste åren. Detta trots brakförluster genom åren och att flera stora artister – som Beatles och AC/DC – vägrar ligga på streamingtjänsten. När nu flera världsartister går över till konkurrenten Tidal, som ägs av hiphopgiganten Jay Z, kan framgångssagan visa sig vara en mardröm.

Under strecket
Publicerad

Beyonce och Jay Z under On the run-turnén i San Francisco förra året.

Foto: MASON POOLE/AP. Bild 1 av 1

Beyonce och Jay Z under On the run-turnén i San Francisco förra året.

Foto: MASON POOLE/AP. Bild 1 av 1
Beyonce och Jay Z under On the run-turnén i San Francisco förra året.
Beyonce och Jay Z under On the run-turnén i San Francisco förra året. Foto: MASON POOLE/AP.

Den senaste veckan har definitivt inte varit bra för svenska Spotify. De ledande skivbolagen har ifrågasatt Spotifys gratismodell och velat begränsa gratislyssnandet. I ett tal i februari beskrev musikjätten Universal Musics styrelseordförande Lucian Grainge de annonsfinansierade streamingstjänsterna som ”något som inte är särskilt hållbart på lång sikt.”

**Både artister och skivbolag **är eniga om att andra motsvarande företag, som Netflix, inte erbjuder sina produkter gratis i något sammanhang.

De har samma inställning som superstjärnan Taylor Swift som i höstas ifrågasatte varför att hon ska ge bort sitt livsverk gratis. Eller varför musik överhuvudtaget ska vara gratis. Samtidigt har flera artister klagat på att de får för lite ersättning.

Annons
Annons

Pionjär i det sammanhanget är Magnus Uggla som redan 2009 utbrast på sin blogg att han ”blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music och kommer därför att lyfta alla mina låtar från Spotify i väntan på en hederlig nättjänst.”

Nu kallar Björk, som hittills inte tillåtit streaming av sitt senaste album ”Vulnicura” på Spotify, hela streamingmodellen för ”vansinnig”. Taylor Swift tog också för ett par dagar sedan konsekvensen av sin kritik av Spotify och la över sina låtar hos konkurrenten Tidal, som ägs av Jay Z. Enligt Forbes har Jay Z ambitionen att artisterna ska få högre royalties än hos motsvarande strömningstjänster.

Jay Z:s företag Project Panther köpte Tidal av svenskbaserade bolaget Aspiro för 56 miljoner dollar för två veckor sedan. I köpet ingår också strömningstjänsten Wimp, som dock går i graven.

Swifts musik finns också på andra strömningstjänster som Rhapsody, Google Play Music och Beats Music, som grundades av Dr Dre och nu ägs av Apple.

Ett riktigt dråpslag för Spotify kom i helgen när Madonna, Kanye West och Daft Punk beslöt att sluta släppa ny musik på Spotify. Istället går de också över till konkurrenten Tidal. Nya plattor kommer först att släppas på Tidal medan Spotify-användare får ett vänta ett par månader, enligt Breakit.

Flera av skivbolagens höjdare förutspår att gratismodellen kan försvinna så snabbt som i slutet av detta år. ”Det är oundvikligt”, säger Gary Stiffelman, en musikjurist som jobbat med artister som Michael Jackson och Lady Gaga. ”Om man vill att Spotify ska betala mer till artisterna för varje lyssning så måste de ta mer betalt.”

Annons
Annons

Spotifys grundare Daniel Ek har tidigare svarat på kritiken om att Spotify ger för dåligt betalt. Han menade att en toppartist som Taylor Swift redan hade fått utbetalningar på över sex miljoner dollar om året och att Spotify ”betalar ut enorma summor pengar till skivbolag och förlag för vidare distribution till låtskrivare”.

Frågan är bara om det hjälper. Spotify hade under många år svårt att locka till sig de riktigt stora artisterna som Metallica, Radiohead och Led Zeppelin. Till slut har det lyckats även om giganterna Beatles och AC/DC fortfarande inte finns på streamingtjänsten.

Om nu ett gäng musikgiganter lämnar det svenska företaget är signalen glasklar. Det finns mer att hämta någon annanstans. Hos Jay Z ”som förstår oss”.

Jay Z har antagligen ett av musikvärldens bästa kontaktnät och det blir inte sämre av att han är gift med Beyoncé vars kontaktnät knappast är mindre.

Inte bara det. Nu har Kanye West, Rihanna och Beyonce, enligt Guardian, gjort sina Twitterprofiler blåa för att promota Tidal. Även Madonna, Nicki Minaj, Deadmau5 och Jay Z själv deltar i kampanjen som lanseras timmar innan rapparen i dag ska berätta om sina planer för Tidal.

Jay Z tweetar: ”The Tides They Are-A Changing” och Madonna skriver: ”Music makes the people come together”. Frågan är vad Spotify gör.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons