Annons

SM-medaljören: Var snäll mot magen dagen innan

Foto: Henrik Montgomery/TT

Det kommer bli jobbigt, det kommer göra ont.

– Men det kommer absolut vara värt det, säger långdistanslöparen Charlotte Karlsson till de 15 000 löpare som under lördagen tar över staden i Stockholm Marathon.

Under strecket
Publicerad

På lördag ska hon ta sig igenom det största maratonloppet i Sverige – för sjätte gången. Tillsammans med 15 641 personer från 91 olika länder har SM-medaljören Charlotte Karlsson anmält sig årets upplaga av Stockholm Marathon.

För att förbereda sig har hon tagit det lugnt med träningen den senaste veckan, lagt ifrån sig mobilen och förberett sig mentalt.

– Man kan ändå inte göra något åt formen sista veckan utan det handlar om att ladda upp med energi, säger Charlotte Karlsson.

Annons

Men att ”vila kroppen” betyder olika för olika personer. För Charlotte innebär det att bara springa sex kilometer dagen före loppet. Fem av dem i lugnt tempo, den sista i sitt planerade tävlingstempo.

Angående kosten föreslår hon att äta vegetariskt och dricka sportdryck. Och att mixtra så lite som möjligt med vad man stoppar i sig dagen innan man ska springa.

– Ät sådant som är snällt och bra för magen. Jag brukar försöka undvika att äta rött kött för det får mig att känna mig tung i magen.

På själva maratondagen tar hon en promenad före frukost och äter något stadigt ungefär tre timmar innan startskottet går. Hon ser också till att packa väskan i god tid med allt hon behöver: chip, tävlingslapp, ett extrapar öppna skor (ifall man sprungit sönder tånaglarna) och ett set rena kläder att byta om till när hon kommit i mål.

Dessutom är det viktigt att förbereda sig mentalt genom att visualisera loppet och den utmaning det kommer att bli.

– Jag ser banan framför mig och försöker leva mig in i känslorna jag kommer att ha längs loppet. Jag försöker fokusera och tänka att det blir ett lyckligt slut på det, säger Charlotte Karlsson.

Och ja, det kommer bli jobbigt. Det kommer göra ont, försäkrar hon.

– Men det gäller att ta sig förbi de här svackorna och fokusera på känslan man kommer att ha när man når över mållinjen.

1/2

Charlotte Karlsson.

Foto: Fredrik Wannerstedt
2/2

”Vad är det värsta som kan hända?”, säger Charlotte Karlsson.

Foto: Josefine Backstrom

Om man börjar må dåligt under loppet kan det vara skönt att känna till att läkare och sjuksköterskor kommer finnas utplacerade vid varje vätskestation utom den första.

– Det är många som får skavsår, trampar snett, får ont i muskler eller som känner sig helt utmattade. Det händer också att folk svimmar, och då finns vi där, säger Sara Dahlén som är sjukvårdsansvarig för evenemanget.

Är det i stället motivationen som ställer till med problem, tipsar Charlotte Karlsson om att hitta någon ”bra rygg att ligga bakom”. Man kan också fråga personen framför om det är okej att man hänger på så att man kan peppa varandra.

Vad vill du säga till de som är nervösa?

– Tänk så här: vad är det värsta som kan hända? Det är inte hela världen om man tvingas avbryta loppet, det är ingen annan som bryr sig egentligen utan man själv är sin värsta och hårdaste domare. Försök få bort prestationsångesten och gör bara ditt bästa.

Annons
Annons

Charlotte Karlsson.

Foto: Fredrik Wannerstedt Bild 1 av 2

”Vad är det värsta som kan hända?”, säger Charlotte Karlsson.

Foto: Josefine Backstrom Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons