I slutet av oktober presenterades Petter Stordalen som Vings nya ägare.
I slutet av oktober presenterades Petter Stordalen som Vings nya ägare. Foto: Malin Hoelstad

Så ljög Petter Stordalen – för att kunna ta över Ving

En utklädd björn och ett hav av orangea kläder. Det här är berättelsen om varför Ving inte blev kinesiskt – utan köptes av en talför norrman i par med en svensk riskkapitalist.

Publicerad

Som en väckelsepredikant höjde den norske hotellmagnaten Petter Stordalen båda händerna och skrek på sin norska:

– Det här, det här är vad jag älskar med företag! Det här är kultur det!

De Vinganställda jublade i huvudkontorets ljusgård denna onsdag i slutet av oktober. Efter drygt fem veckor av osäkerhet efter Vings brittiska ägares konkurs stod nu Petter Stordalen framför dem, i en orange Vingtröja, och påstod att han köpt charterföretaget Vinggruppen.

Det var bara ett litet problem. Det var inte sant.

Sex veckor tidigare blev Vingchefen Magnus Wikner allt nervösare på semestern på Kreta. Fredagen den 20 september i år hörde han den växande osäkerheten i de skrapiga rösterna på Skype från London.

Planen höll inte.

Magnus Wikner hade checkat in på Sunwing Makrigialos Beach dagen före. För Vingchefen var detta inte bara ett hotell på en kulle med utsikt över ett azurblått Medelhav. Det var här han för 34 år sedan började jobba för Ving, som underhållare och gitarrist.

Vingchefen ville träffa ungdomsvännerna Kostas, Simon, Stefanos och Minos, fiskarsöner som på 1980-talet precis som han själv fått jobb inom turismen. Vännerna jobbade kvar som bland annat hovmästare och kockar. Men redan första dagen blev semestern förstörd.

Det kändes nattsvart.

Vings ägare, den brittiska charterjätten Thomas Cook, hade börjat skaka redan ett år tidigare då den ena vinstvarningen hade följt på den andra. Bolaget behövde kapital – desperat.

Under hela sommaren och långt in i september var tanken att storägaren kinesiska Fosun skulle få full kontroll över Thomas Cooks charterarrangörer, inklusive den nordiska Vinggruppen med Ving, Spies, Tjäreborg och Globetrotter.

Annons

Jag sov ett par timmar på soffan i mitt rum innan vi samlade oss till krismöten.

Men det nordiska, brittiska och tyska flyget i Thomas Cook Airlines måste säljas till någon annan eftersom icke-européer inte får vara majoritetsägare i flygbolag i EU. Genom korsvis ägande skulle Fosun ändå få viss kontroll över flyget.

Själv hade Magnus Wikner tvivlat på att det kinesiska konglomeratet vore bra för Ving, men enligt kollegorna i London fanns inte längre något alternativ.

Eftersom slutförhandlingarna sköttes i London hade Magnus Wikner åkt på semester. Men efter skypesamtal med det brittiska huvudkontoret och kollegor runtom i Europa stod det klart: Affären med Fosun saknade full finansiering då den brittiska regeringen inte gav sitt stöd.

Magnus Wikner insåg att han måste hem till Stockholm.

– Natten mot lördagen fanns en flight till Arlanda. Jag landade halv fem på morgonen och åkte in till kontoret i Marieberg och sov ett par timmar på soffan i mitt rum innan vi samlade oss till krismöten, säger han.

Vid midnatt på söndagen höll koncernchef Peter Frankhauser ett sista skypemöte. Hoppet var ute.

Annons

I gryningen måndagen den 23 september gick Thomas Cook i konkurs.

Hotellet Sunwing Resort på Gran Canaria.
Hotellet Sunwing Resort på Gran Canaria. Foto: Pontus Wallin/TT

På Skandinaviska klubben i San Agustin på Gran Canaria var makarna Margaretha och Curt Kristoffersson oroliga för att restauranger och hotell skulle gå omkull när varken britter eller skandinaver landade med Thomas Cook den svarta måndagen.

Thomas Cook hade strandat 150 000 resenärer samtidigt som 21 000 jobb stod på spel. Europas turistindustri gungade. Hur skulle det gå?

– Arbetslösheten på Kanarieöarna ligger ju redan på 20 procent, säger Curt Kristoffersson.

Även långt uppe i de kanariska bergen träffade nyheten hårt.

– Det kändes nattsvart, säger Björn Westin som har Ving och Spies som största kunder i sitt vandringsföretag Rocky Adventure.

Annons

Ändå var de akuta problemen inte så stora, även om det på vissa destinationer fanns hotell som krävde omedelbar betalning för att släppa in gästerna. Men inga resenärer sökte stöd hos kyrkoherde Charlotta Dicklo vid Svenska kyrkan i San Agustin.

Magnus Wikner försökte se till att Vinganställda i spanska bolag hade pengar, men det mest brådskande var att få igång flyget igen. Och efter ett dygn började planen åter lyfta.

Petter Stordalen och Magnus Wikner.
Petter Stordalen och Magnus Wikner. Foto: Malin Hoelstad

Petter Stordalen satt i köket med sin älskade schäfer Öbbe hemma i Oslovillan när hans advokat Henrik Christensen ringde.

Henrik Christensen berättade att Thomas Cook gått i konkurs dagen innan och höll på att dra den nordiska Vinggruppen med sig.

Christensen och Stordalen hade jobbat ihop ända sedan Stordalen började driva eget, så när Christensen sa att det lät intressant började Stordalen titta.

Annons

Affärsmannen avdelade personal och anlitade advokater – till slut skulle det bli runt 35 jurister. Han tog också kontakt med Jonathan Rosen och Matthew Lenczner på det brittiska riskkapitalbolaget TDR Capital. Britterna hade tidigare investerat i det norska kryssningsrederiet Hurtigruten där även Stordalen var ägare.

Det som senare bland annat skulle komma att kallas Operation Bernie, efter Vings nallebjörn till maskot, hade börjat. Och huvudpersonen var en nordisk superkändis.

30 oktober presenterades Petter Stordalen som Vings nya ägare.
30 oktober presenterades Petter Stordalen som Vings nya ägare. Foto: Malin Hoelstad

Både den 56-årige Petter Stordalen och hans 16 år yngre hustru Gunhild hade figurerat flitigt i medierna. Miljardären hade skilt sig från sin första hustru och gift om sig med Gunhild i ett 40-miljonersbröllop i Marocko 2010 där artisten Bob Geldof var vigselförrättare.

Annons

Då Gunhild Stordalen 2014 blev allvarligt sjuk i systemisk skleros berättade paret öppet om det. Liksom om sitt miljöengagemang och sin vilja att rädda världen.

Att Ving hade ett flygbolag var ingenting som stoppade Petter Stordalen. Han anser att ägare kan göra företag mer miljövänliga, precis som han har gjort med Hurtigruten.

Efter Vingaffären skickade det extroverta paret ut ett pressmeddelande om att de skulle flytta isär.

Harald Mix. Arkivfoto.
Harald Mix. Arkivfoto. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Även Harald Mix på riskkapitalbolaget Altor såg nyheten om Thomas Cooks konkurs. Han visste att Vinggruppen med alla de nordiska bolagen, till skillnad från Thomas Cook, var lönsamt och började fundera på om det fanns någon öppning.

Dalmasen Harald Mix är en kändis i svenskt näringsliv. Som lite av ett finansiellt underbarn har han varit med om att starta två riskkapitalbolag. Först IK, där Björn Savén var huvudperson, och sedan Altor, där han själv är fixstjärnan.

Annons

Till skillnad från Petter Stordalen är han ingen estradör utan håller sig gärna i bakgrunden, men även Harald Mix satte ihop ett team som började räkna på affären. I Köpenhamn gav Magnus Wikner Altor en exklusiv presentation av Vinggruppen.

Vårt enda alternativ var att ta över allt.

En vecka efter Thomas Cooks konkurs plingade det till i Vingchefen Magnus Wikners mobil. I ett sms deklarerade Petter Stordalen att han var intresserad av att ta över alla de nordiska dotterbolagen i Vinggruppen. En företagsgrupp som hade 400 destinationer i 60 länder och 1,6 miljoner nordbor som resenärer.

Att behålla den nordiska verksamheten intakt var något Magnus Wikner hade kämpat för länge. I början av 2019 hade han fått tillåtelse av Thomas Cooks koncernchef Peter Frankhauser att försöka hitta en ny ägare till de nordiska bolagen. Det var på så vis det tysksvenska riskkapitalbolaget Triton hade dykt upp med ett bud i maj, som Thomas Cook dock ansåg var för lågt.

Nu, efter konkursen, cirklade 25 spekulanter runt offret i Norden.

Annons

– Vissa tänkte köpa upp och dela bolaget. De tyckte att tiden var för kort att ta över hela bolaget, de ansåg att det skulle ta sex månader, men vårt enda alternativ var att ta över allt, säger Petter Stordalen.

Kineserna var inte längre med i leken och andra föll bort när de insåg att flera av de nordiska bolagen hade garantiåtaganden på flera miljarder kronor i den brittiska konkursen.

Vingchefen Magnus Wikner ansåg att Stordalens lösning var den optimala. Den skulle hålla ihop gruppen, gynna alla anställda och alla resenärer. Han började samarbeta tätt med Stordalen.

Foto: Malin Hoelstad

När de hade kommit långt med sina planer vände sig Petter Stordalen till en konkurrerande spekulant som också ville köpa hela Ving, nämligen Harald Mix.

Annons

Duon tog en kaffe på Petter Stordalens hotell At Six vid Brunkebergstorg mitt i Stockholm, rätt nära Mix kontor på Jakobsgatan.

Harald Mix, som aldrig hade träffat Petter Stordalen, imponerades av att Stordalen hade stenkoll på siffror och på sin egen verksamhet. Mix och Stordalen bestämde sig för att göra gemensam sak av det hela, tillsammans med TDR.

De samlade sina styrkor i Operation Bernie.

Petter Stordalens armbandsur av det exklusiva märket Richard Mille tickade obarmhärtigt fram minuterna. Han måste få till en affär före november annars skulle Vinggruppen dras med i Thomas Cooks konkurs.

Vid det här laget brann Petter Stordalen för bolaget, så som han gärna gör för sina intressen. Ändå hade han inga större kopplingar till företaget. Han hade endast åkt med Ving, till Mallorca, två gånger, en gång med ett eller två av sina barn när de var små, och en gång 1982 i Club 33 som då var Vings varumärke för unga.

– De fantastiska minnena från den resan håller jag för mig själv. Jag har barn och andra närstående nu, säger han.

Annons

Problemet med Vingaffären var att Stordalen satte sig själv i en rävsax. Hans villkor för en affär som räddade alla redan bokade resor och all personal var att tre Vingbolag som hade stora garantiåtaganden i Thomas Cook i London skulle försättas i konkurs. Men så fort ett bolag försätts i konkurs kan alla möjliga intressenter bjuda på det.

Det fanns spekulationer i medierna med många namn, men inte vårt.

Lösningen blev att säga att affären var klar, för att visa de andra att Stordalen & Co skulle ta över hela bolaget. Den investerare som då bjöd på en del av bolaget och ryckte undan mattan för Vings fortsatta liv som koncern skulle göra bort sig.

Vings pressavdelning bjöd in till kombinerad presskonferens och personalmöte onsdagen den 30 oktober klockan 10. Budskapet var att en ny ägare skulle presenteras, men pressavdelningen teg om vem det var.

Undrande Vinganställda och frågande journalister från hela Norden samlades i ljusgården på huvudkontoret i DN-skrapan i Marieberg.

Magnus Wikner hämtade Petter Stordalen i bil på At Six och smugglade in honom i DN-skrapan via garaget i källaren. I hissen upp till Wikners vd-rum på plan sju ställde sig Stordalen med ryggen mot dörren, ifall hissen skulle stanna någonstans på vägen. Ingen utomstående anade vem som sedan skulle kliva nerför trapporna i ljusgården.

Annons

– Det här hade aldrig gått utan de anställda och ledningen. De gjorde en formidabel insats. Ändå läckte ingenting. Vi var en dark horse. Det fanns spekulationer i medierna med många namn, men inte vårt. Det var viktigt för oss. Om andra hade vetat att vi ville köpa skulle intresset ha ökat, säger Petter Stordalen.

Med låten ”Bring me a higher love” dånande ur högtalarna klev Petter Stordalen fram på scenen och sa att han skulle ta 40 procent av Vinggruppen, Harald Mix bolag Altor 40 procent och TDR Capital 20 procent. Så småningom vinkade han och Magnus Wikner upp nallen Bernie och giraffen Lollo på scenen. Det blev en enda stor show.

Harald Mix höll sig mer sober och hade en orange Vingskjorta ovanpå sin vanliga vita endast vid fototillfället.

Andra spekulanter på Ving visste förstås att affärerna inte var riktigt i hamn när tre bolag försattes i konkurs. Och hos gänget runt Petter Stordalen, Magnus Wikner och Harald Mix var spänningen stor. Hur skulle de andra agera?

Hela eftermiddagen var det tyst.

Det här är det mest spännande och fascinerande jag har varit med om i hela mitt affärsliv.

Annons

På onsdagskvällen taxade sex kaptener ut sina plan till startbanorna på Teneriffa och Gran Canaria på väg till Norden med ett par tusen Vingpassagerare ombord. De jobbade för Thomas Cook Airlines Scandinavia.

För Stordalen, Mix och Wikner var flygbolaget den största huvudvärken. Det ägdes inte via Vinggruppen, utan direkt från London. Men det flög Vings passagerare och det behövdes för att det nordiska charterföretaget skulle vara komplett.

Stordalens, Mix och Wikners lösning blev att försätta även det i konkurs den här kvällen.

När de sex kaptenerna var i luften var plötsligt bolaget i konkurs och kaptenerna var arbetslösa. Men strax efter midnatt, just efter att den sjätte kaptenen landat sitt plan, arbetade de för Vings nybildade bolag Sunclass Airlines.

Allt gick i ett rasande tempo. Flygplan, slottider och leasingavtal bytte bolag mitt i natten.

– Det var faktiskt helt magiskt. Rådgivare och myndigheter drogs med i den goda saken som de såg var väldigt viktig och rätt för så många, men tekniskt komplicerad, säger Magnus Wikner.

Annons

Klockan halv två på natten fick Petter Stordalen ett sms från andra intressenter, som ungefär sa: ”Grattis till köpet.”

Vågspelet hade gått hem.

– Det är timmar jag aldrig får tillbaka, sa Petter Stordalen i SVT:s ”Skavlan”.

Foto: Malin Hoelstad

Allt eftersom bolag försattes i konkurs snappade gruppen runt Stordalen upp dem via konkursförvaltaren. Koncernen Ving förblev intakt. De nya ägarna lade in 6 miljarder i köpesumma, likviditet och nya garantier. Därmed räddade de 2 300 jobb och redan bokade resor för 400 000 resenärer.

– Det här är det mest spännande och fascinerande jag har varit med om i hela mitt affärsliv, utan tvekan. Det här är den viktigaste affären, och den jag är mest stolt över, säger Petter Stordalen till SvD.

Men alla är inte nöjda med räddningsaktionen. I och med att konkursförvaltaren försatte vissa bolag i konkurs slipper Vinggruppen en del gamla skulder, bland annat till tusentals tidigare resenärer som hade rätt till ersättning för försenade eller inställda flyg. Enbart den svarta måndagen drabbades cirka 7 000 resenärer av lång väntan.

Exakt vilka skulder som fanns i de bolag som försattes i konkurs ska stå klart i februari.

Hotellet Sunwing Resort på Gran Canaria.

Foto: Pontus Wallin/TT Bild 1 av 6

Petter Stordalen och Magnus Wikner.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 6

30 oktober presenterades Petter Stordalen som Vings nya ägare.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 6

Harald Mix. Arkivfoto.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 6
Foto: Malin Hoelstad Bild 5 av 6
Foto: Malin Hoelstad Bild 6 av 6