Annons

Så mycket högre blir bilskatten 2020

Fordonsskatten höjs för många nya bilar men klimatbonusen blir kvar för miljöbilar.
Fordonsskatten höjs för många nya bilar men klimatbonusen blir kvar för miljöbilar. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det blir en rejält högre fordonsskatt nästa år för flera av de mest sålda bilarna i Sverige. Samtidigt ändras reglerna så att fordon som klassats som miljöbilar i år även ska göra det 2020 och därmed få bonus.

Under strecket
Publicerad
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

1 / 5

Vad?

Foto: Anders Wiklund/TT

Sverige har i drygt ett år haft systemet, Bonus Malus, för fordonsskatt. Den som köper en ny bil kan antingen få en bonus på maximalt 60 000 kronor för elbilar och vätgasbilar som inte har några utsläpp alls.

Om den nya bilen däremot anses skadlig för miljön måste ägaren betala en högre fordonsskatt i tre år. På det här sättet vill politikerna driva på omställningen mot mer miljövänliga fordon.

Nu kommer en del förändringar i systemet som får stor effekt för vissa bilköpare men som också räddar kvar andra bilar i ett mer förmånligt läge.

Annons
Annons
Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

2 / 5

Varför höjs skatten nu?

Foto: Henrik Montgomery/TT

Förändringen är bland annat en följd av att Sverige går över till att följa EU:s nya hårdare metod för att mäta bilarnas utsläpp. Det gjorde att en del laddhybrider och andra bilar med låga utsläpp riskerade att bli av med statusen som miljöbil och därmed inte heller få någon bonus.

Men nu vill regeringen, med stöd av Centern och Liberalerna, att en del laddhybrider och andra bilar med låga utsläpp får ha kvar statusen som miljöbil även nästa år. Genom att ändra gränsvärdet kommer de bilar som får bonus i år även att få det under 2020. Det här gynnar bland annat flera av Volvos modeller.

Allt det här gäller vid försäljning av nya bilar.

Annons
Annons
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

3 / 5

Dieselbilar kan få skattehöjning på drygt 9 000 kronor

Foto: Pontus Lundahl/TT

Samtidigt blir fordonsskatten nästa år betydligt högre för många av Sveriges mest sålda bensin- och dieselbilar. En genomgång som mediesajten Auto Motor & Sports har gjort visar att det redan blivit rejäla skattehöjningar för flera bilmodeller och det kommer att bli ännu mer.

Dieselbilar som Audi Q5 40 TDI S tronic och VW Tiguan 2,0 TDI 190 DSG 4 Motion får skatten höjd med drygt 9 000 kronor om året när man jämför läget 2014 med hur det blir under 2020. Många av Volvos modeller har under samma period fått höjningar på mellan 5 000 och 8 000 kronor.

Exempelvis kommer skatten på Volvo XC90 B5 AWD ha ökat med 8 080 kronor.

Annons
Annons
Foto: Michael Sohn/AP Bild 1 av 1

4 / 5

Bensinslukande bil får 43 000 kronor i skatt

Foto: Michael Sohn/AP

När det gäller bensinbilar är det, enligt Auto Motor & Sports, Bugatti Chiron som sticker ut. Där höjs skatten till drygt 43 000 kronor under 2020, en höjning med nästan 35 000 kronor jämfört med sex år tidigare.

Många av Volvos modeller har under samma period fått skattehöjningar på mellan 5 000 och 10 000 kronor. Störst är ökningen för Volvo XC90 T5 AWD på 10 803 kronor mellan år 2014 och 2020.

Hela listan som Auto motor sport har tagit fram hittar du här.

Annons
Annons
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

5 / 5

Förändringen hyllas av Miljöpartiet

Foto: Janerik Henriksson/TT

Miljöpartiets klimat- och energipolitiska talesperson Lorentz Tovatt har hyllat förändringarna på Twitter.

Där skrev Tovatt bland annat att ”Företag som släpar efter i omställningen ska straffas och deras produkter måste bli dyrare. Många av Volvos törstiga SUV:ar kommer t ex från årskiftet få högre skatt.” Tovatt skriver också att många av Volvos bilar kommer få mer bonus från årsskiftet.

Annons
Annons
Annons
Annons