Annons

Miljardrekord i sikte: ”Störst någonsin”

Filmstjärnor, före detta fotbollshjältar och nya spel. De svenska spelbolagen storsatsar inför VM. Förra året slogs nytt rekord i reklaminvesteringar men rekordsiffran väntas slås redan i år.

– Fotbolls-VM kommer bli vårt största event någonsin, det kan jag garantera, säger Kindreds vd Henrik Tjärnström.

Under strecket
Publicerad
Foto: Darko Bandic/APBild 1 av 1

1 / 6

Foto: Darko Bandic/AP

Det är inte bara miljarder fans runt om i världen som har längtat efter fotbollsfesten i Ryssland – Sveriges spelbolag har sett fram emot deras viktigaste enskilda sportevenemang i månader. Mycket talar nu för att fjolårets rekord på reklaminvesteringar bland spelbolag – cirka 5,5 miljarder – kommer slås med råge.

Så här har de största svenska spelbolagen på Stockholmsbörsen samt Svenska Spel laddat upp inför VM.

Annons
Annons
Foto: Noella Johansson/TT Bild 1 av 1

2 / 6

Svenska Spel

Foto: Noella Johansson/TT

Det första världsmästerskapet för det svenska landslaget på 12 år kan bli extra kul för storsponsorn Svenska Spel, som räknar med att hämta hem stora vinster.

”Fotbolls-VM skapar stort intresse för spel och vi brukar omsätta cirka 5–6 gånger mer på våra sportspel under VM jämfört med en vanligt månad”, skriver Fredrik Wastenson, affärsområdeschef på avdelningen Sport och Casino.

Förutom att ha knutit till sig skådespelaren Fares Fares som affischpelare, satsar Svenska Spel bland annat på tv-reklam, genom att sponsra samtliga VM-sändningar och matcher på TV4.

I maj stod det även klart att Svenska Spel fortsätter som storsponsor av fotbollslandslaget fram till 2023 med ett avtal värt 240 miljoner kronor.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

3 / 6

Mr Green

Mr Green kommer till VM med ett starkt fjolår i ryggen, där man hade ökat sina marknadsföringskostnader med 20 procent till totalt 404 miljoner kronor. I deras för året första kvartalsrapport uppger Mr Green att marknadsföringskostnaderna komma öka än mer till följd av det stundande världsmästerskapet.

Men några jättevinster väntar sig inte Jesper Kärrbrink, chef för bolagets Maltabaserade spelverksamhet.

– För oss är fotbolls-VM en stor händelse, men man ska också komma ihåg att det är VM under fyra veckor av 52 på ett år, och resultatet från VM-intäkterna är några procentenheter. Då är Premier League mycket viktigare.

För att vinna kampen om nya kunder satsar bolaget på ett nytt pool-spel kopplat till VM-turneringen, samt ökar sina reklamkostnader.

– Marknadsföringskostnaderna brukar landa på runt 30 procent av vår omsättning, men vi kommer ligga något högre under fotbolls-VM, säger Jesper Kärrbrink.

Satsar ni mer i år än föregående VM?

– Vi lanserade vår sportbok först vid förra EM, så det blir vårt första VM. Alla spelbolag ökar sin marknadsföring under den här perioden, även vi, men för oss som främst har sportboken som en komplettering är ökningen av marknadsföringskostnaden sett över ett år relativt modest.

Vilka vinner VM?

– Jag hoppas på en drömfinal mellan Tyskland och Frankrike, där Frankrike till slut tar det.

Annons
Annons
Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

4 / 6

Leovegas

Foto: Lars Pehrson

För Leovegas är sportsbetting en relativt ny grej – de lanserade den delen av sin verksamhet för två somrar sedan, och sporten står för sju procent av bolagets omsättning, enligt den senaste kvartalsrapporten.

För att locka nya kunder till bolaget under VM har de, förutom värvat före detta fotbollsspelare som Hanna Ljungberg, Andreas Andersson och Stefan Schwarz som reklampelare, putsat upp sin sida och ökat marknadsföringen:

– VM är ett stort mästerskap som vi och andra spelbolag satsar på, säger Philip Doftvik, Leovegas IR-chef.

Vilka vinner VM?

– Brasilien.

Annons
Annons
Foto: Henrik Montgomery/TTBild 1 av 1

5 / 6

Betsson

Foto: Henrik Montgomery/TT

Bolaget satsar stort inför VM, enligt PR-chefen Robin Olenius.

– Just nu handlar all vår marknadsföring och investeringar om VM. Det är den enskilt viktigaste sporthändelsen, och är en stor del av vår marknadsbudget över året. Man kan väl säga större delen av budgeten för Q2 och Q3 rör VM.

Satsar ni mer i år än föregående VM?

– Det är svårt att jämföra eftersom pr ser så annorlunda ut i dag än för fyra år sedan. Det finns fler konkurrenter, med många små spelbolag som vill synas och höras. Men vi har ungefär samma marknadsfördelning som inför EM för två år sedan, säger Robin Olenius.

Hur viktigt är resultatet från VM?

– Man kan jämföra med förra EM, då stod det mästerskapet för cirka 2,5 procent av koncernens årsintäkter. Men det viktiga är att mästerskap lockar nya kunder, intresset ökar och vi kan nå bredare målgrupper.

Vilka vinner VM?

– Jag tror på Frankrike, men det är nog för att jag hejar lite på dem, säger Robin Olenius.

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

6 / 6

Kindred Group

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

På Kindred Group, med Unibet i spetsen, ser man fram emot mästerskapet.

– Detta fotbolls-VM kommer bli vårt största event någonsin, det kan jag garantera, säger Kindreds vd Henrik Tjärnström. Vid varje stort mästerskap ökar vi vår kundbas och reaktiverar gamla kunder.

Kindred, som har snittat runt 25 procent i tillväxt per år, vill inte gå ut med exakta siffror – men medger att de ökar sina marknadsföringskostnader från tidigare mästerskap.

– Det kommer inte vara jättedramatiskt, men vi tar tillfället i akt.

Trots att fotbolls-VM kommer locka miljontals spelare världen över räknar inte Tjärnström på stora vinster.

– Förra VM landade vi på runt fem procent av årsintäkterna, så vi kan anta att vi landar däromkring även nu. Men sedan beror det såklart på hur matcherna går, blir det många oavgjorda resultat och favoriterna slås ut gynnas vi kortsiktigt.

Vilka vinner VM?

– Det är bra odds för Sverige, men det är tyvärr baserat på sannolikheten. Jag skulle nog kunna tänka mig att Argentina tar hem det.

Fotnot: SvD har även sökt spelbolaget Cherry för kommentarer.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons