Annons

Karantän en prövning: ”Nu gäller andra regler”

Hitta saker som väcker glädje – ett tips från Allan Linnér och Anna Kåver i trängda lägen.
Hitta saker som väcker glädje – ett tips från Allan Linnér och Anna Kåver i trängda lägen.

Plötsligt jobbar ni båda hemma och ses hela tiden. Hur bollar man familj, ekonomi och coronaoro utan att gå varandra på nerverna? Psykologerna Allan Linnér och Anna Kåver ger sina bästa råd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Allan Linnér, psykolog och psykoterapeut.

Foto: Eva Backström Bild 1 av 3

Anna Kåver är psykolog och psykoterapeut.

Foto: Stewen QuigleyBild 2 av 3

Anna Kåver har skrivit boken ”Oro – att leva med tillvarons ovisshet”.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 3 av 3

Allan Linnér, psykolog och psykoterapeut.

Foto: Eva Backström Bild 1 av 1

När Folkhälsomyndigheten råder alla som kan att jobba hemifrån har en ny vardagssituation uppstått. Plötsligt ska vi vara tillsammans hela dagarna instängda i våra hem.

En situation där relationen kan sättas på prov när man ska försöka sköta jobb, familj och hushållssysslor och samtidigt hantera sin oro över coronakrisen och dess följder för familj, ekonomi och samhälle.

Så vad kan man göra för att undvika onödiga konflikter?

– Hamnar ni i konflikt – räkna till hundra, eller så länge du behöver, för att hinna fundera över om det här är värt att bråka om.

Allan Linnér, psykolog och psykoterapeut.
Allan Linnér, psykolog och psykoterapeut. Foto: Eva Backström

Det säger Allan Linnér, psykolog, psykoterapeut och tidigare radiopsykologen i P1. Han har lång erfarenhet av parterapi och har skrivit boken ”Kärlekens koreografi – du och jag och vi hos psykologen” tillsammans med kollegan Anders Nyman.

– Ta inte vilken fajt som helst. Man måste mobilisera både kreativitet och tolerans och komma överens om att lägga vissa grejer åt sidan. Vi måste helt enkelt bita ihop och hålla tillbaka under det rådande läget för nu gäller andra spelregler.

Annons
Annons

Anna Kåver är psykolog och psykoterapeut.

Foto: Stewen QuigleyBild 1 av 1

Par tvingas alltid hantera olikheter och skillnader i relationen, oavsett om det gäller barnuppfostran eller val av färg i vardagsrummet, säger han. På samma sätt måste man fortsätta att hantera sina olikheter även under coronakrisen.

– Men som under alla kriser kommer skillnaderna och konflikterna bli tydligare och starkare. Så var extra toleranta och hänsynsfulla mot varandra, säger Allan Linnér.

Man måste ta pauser ifrån varandra och ha egen tid.

Hamnar man i en konflikt är det viktigt att alltid hålla sig på sin egen planhalva, understryker han.

– Det betyder att man inte kritiserar eller ifrågasätter den andra utan utgår ifrån att båda två har goda skäl för sina åsikter. Man får försöka hitta den lösning som gör bägge tillräckligt nöjda eller lika missnöjda.

Att skapa struktur för veckan och göra en tydlig uppdelning mellan arbete och fritid där man håller på tiderna för sömn, mat och pauser är också viktigt för att må bra tillsammans.

– Gör även upp om när ni kopplar av tillsammans och när ni kopplar av var och en för sig. Man måste ta pauser ifrån varandra och ha egen tid, säger Allan Linnér.

Anna Kåver är psykolog och psykoterapeut.
Anna Kåver är psykolog och psykoterapeut. Foto: Stewen Quigley

En annan källa till konflikter kan vara att vi oroar oss olika mycket över krisen och dess konsekvenser.

– Vi är programmerade att känna oro för att kunna hantera faror och hot. Att vi oroar oss olika mycket beror både på biologiska och erfarenhetsmässiga skillnader, förklarar Anna Kåver.

Hon är psykolog och psykoterapeut och har bland annat skrivit boken ”Oro – att leva med tillvarons ovisshet”.

– Respektera att vi alla fungerar olika och bli inte kritisk eller hånfull för att den ena oroar sig mer. Istället behöver man jämka och hitta en nivå i att hantera den här krisen som fungerar för båda.

Annons
Annons

Anna Kåver har skrivit boken ”Oro – att leva med tillvarons ovisshet”.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

Hon förklarar att oro handlar om att älta olika hemska framtidsscenarion, en massa ”tänk om”. Man kan försöka lugna sig med att oro bara är tankar som inte gör en mer förberedd för en kris.

Det kan vara avstressande på ett bra sätt och ge tid och utrymme för relationen.

– Jag skiljer på oro och problemlösning. Inträffar det man oroat sig för, som att en anhörig blir sjuk eller att man förlorar jobbet så är det viktigt att omsätta oron till aktivitet – att problemlösa och vara praktisk och pragmatisk.

Att få mer tid för varandra kan också, trots de krisartade omständigheterna, göra gott för relationen. Plötsligt är veckoschemat inte längre späckat där man springer om varandra för att få livspusslet att gå ihop.

– I och med krisen tvingas vi sänka tempot. Det finns inte längre ett oändligt utbud med saker att göra och människor att träffa. Det kan vara avstressande på ett bra sätt och ge tid och utrymme för relationen, säger Anna Kåver.

Anna Kåver har skrivit boken ”Oro – att leva med tillvarons ovisshet”.
Anna Kåver har skrivit boken ”Oro – att leva med tillvarons ovisshet”. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Allan Linnér föreslår att man börjar pratar om saker man kanske inte pratat om tidigare – även om sina största rädslor och farhågor – som ett sätt att fördjupa intimiteten.

– Då släpper man in varandra och i bästa fall kan man gråta, förtvivla och vara rädda ihop, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons