Annons

Så pratar du om självmordstankar

Foto: Gorm Kallestad /TT

Bästa förberedelsen inför ett samtal med någon som mår psykiskt dåligt är att vara beredd på att bli rädd, ledsen och irriterad, enligt psykiatern Johan Andreen. Uttryck din oro och visa att du vill lyssna utan att avbryta och ge råd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Gör något direkt
Det viktigaste är att du reagerar när du märker att någon inte mår bra. Tänk inte att någon annan ska göra det.

Var inte rädd för att göra fel
Det är lätt att bli rädd när man möter någon som mår dåligt. Man är rädd för att göra fel och göra det värre. Man kan också bli arg, frustrerad och ledsen. Det är okej. Men försök att reflektera över dina känslor och skilj dem från den som mår dåligt.

Lyssna noga
Visa att du finns där. Ge det tid. Visa dig inte dömande, arg eller upprörd. Be personen berätta – lyssna noga. En del problem känns mer hanterbara när man har satt ord på dem.

Fråga om självmord
Att tala om självmord kommer inte att väcka den björn som sover, det uppmuntrar istället till att tala om känslorna och känns ofta som en lättnad. Att prata om det är en början på att söka den hjälp som behövs. Gör aldrig någon överenskommelse om att självmordstankar ska vara en hemlighet.

Kontrollera säkerhet
Om någon tänker ta sitt liv är det viktigt att veta hur mycket och länge dessa tankar funnits. Ställ till exempel följande frågor:
• Har du tänkt ut hur och när du skall begå självmord?
• Har du tillgång till medel eller tänkt skaffa dig medel för att utföra din plan?
• Vilken hjälp har du tillgång till för att kunna må bättre och känna dig tryggare?
• Fråga också hur du kan hjälpa och stötta personen så att hen kan hitta stöd, livsglädje och kraft hos till exempel familj, vänner, husdjur, religiösa övertygelser, egen inre styrka.

Bestäm vad ni ska göra i nästa steg
Nästa steg är att ta hjälp av andra för att uppmuntra hen att skaffa professionell hjälp – eller att ta ett första steg till hjälp från exempelvis en partner, föräldrar eller nära vänner. Du ska inte bära hela ansvaret själv.

Förmedla hopp – trösta – be om ett löfte
Självmordstankar återkommer ofta. Be personen lova att be om hjälp. Det gör det mer sannolikt att hen faktiskt gör det. Visa ditt engagemang och din vilja att förstå – förmedla hopp.

Ta hand om dig själv
Du som hjälper någon som har självmordstankar måste se till att ta hand om dig själv. Det är känslomässigt påfrestande att vara ett stöd till någon som är självmordsbenägen, särskilt under en längre tid. Se till att du har någon att tala med, till exempel vänner, familj eller någon som arbetar professionellt med psykisk ohälsa.

Källa: suicidezero.se

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons