Annons

Så konkurssäkrar du din utlandsresa – 4 tips

Foto: Johan Nilsson/TT

Vings ägare Thomas Cooks konkurs, SAS stora strejk och Norwegians ekonomiska problem. Hittills har året kantats av stora händelser inom flyg- och reseindustrin.

En utlandssemester är en stor utgift och många är nervösa över att något ska gå snett. Här är fyra knep som kan hjälpa dig att säkra semestern och semesterkassan.

Publicerad

Går flygbolaget i konkurs är en charterresa ett säkert val.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

1 / 4

Boka en paketresa för att skydda dig mot konkurs

Går flygbolaget i konkurs är en charterresa ett säkert val.
Går flygbolaget i konkurs är en charterresa ett säkert val. Foto: Lars Pehrson

Alla paketresor omfattas av paketreselagen och skulle flygbolaget gå i konkurs så skyddas du av en resegaranti via Kammarkollegiet.

– För att få rätt att få tillbaka pengarna ansöker du hos Kammarkollegiet, säger Johanna Persson, rådgivare på Hallå konsument hos Konsumentverket.

Skyddet gäller bara vid konkurs, men även vid andra problem kan du ha rätt till kompensation från researrangören.

– Om något går fel, så att man inte får det man avtalat om, kan man kräva ett prisavdrag. Visar sig hotellet vara sämre än det du bokat kan du till exempel ha rätt till mellanskillnaden, säger Johanna Persson.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

2 / 4

Betala med ett kreditkort för kunna reklamera

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Enligt konsumentkreditlagen har man som konsument en så kallad invändningsrätt när man handlar på kredit.

– Köper man bara en flygstol och ingen paketresa är det bra att tänka på att betala med kreditkort, då kan man göra en så kallad kortreklamation, säger Johanna Persson.

Skulle flygbolaget gå i konkurs och du har köpt resan med ett kreditkort kan du alltså vända dig till kreditgivaren för att reklamera resan – och få pengarna tillbaka.

– Det är bra att vara medveten om att du har det skyddet, säger Johanna Persson.

Annons
Annons
Foto: Mikael Fritzon/TT Bild 1 av 1

3 / 4

Ha koll på dina rättigheter för att få kompensation

Foto: Mikael Fritzon/TT

Konsumentkreditlagen gäller inte om du betalar med ett vanligt betalkort, där pengarna dras direkt från kortet. Däremot kan vissa kortföretag ha regler som skyddar dig ändå, till exempel en reseförsäkring kopplat till kortet.

– Det ger inget skydd enligt lagen på samma sätt, utan man får snarare kolla upp villkoren för sitt enskilda kort eller sin bank, säger Johanna Persson.

Dessutom är det en bra idé att ha koll på de rättigheter som gäller för din enskilda resa. Är planet inställt, överbokat eller försenat med minst tre timmar kan du ha rätt till kompensation. Enligt EU-förordningen EG 261 kan passagerare vara berättigade till mellan 250 och 600 euro, beroende på hur lång förseningen blir.

Med Konsumentverkets verktyg Flygkalkylatorn kan du enkelt räkna ut hur stor kompensation du har rätt till.

Annons
Annons
Foto: Izabelle Nordfjell/TT Bild 1 av 1

4 / 4

Kontakta flygbolaget vid en inställd resa

Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Skulle något gå snett så att resan blir inställd eller försenad är det bäst att kontakta flygbolaget – och det så snart som möjligt.

– I Sverige ska man ha hört av sig inom två månader för att det ska räknas som att man har klagat inom skälig tid, säger Johanna Persson.

En viktig detalj är att göra det skriftligt, för att det ska gå att bevisa efteråt. Johanna Perssons förslag är att skicka ett mejl, eller att fylla i flygbolagets egna reklamationsblankett och då behålla en egen kopia.

– Det kan kännas bekvämt att ringa, men då är det svårt att bevisa att man har gjort det efteråt, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons