Annons
Kommentar

Tomas Lundin:Vi har bara sett början på kaoset i Tyskland

Andrea Nahles lämnade sin ordförandeposten i SPD.
Andrea Nahles lämnade sin ordförandeposten i SPD. Foto: Michael Sohn/AP

S-ledaren ger sig, Merkels efterträdare sitter löst, nya klimatrörelsen får näringslivstopparna att svettas och nationalister väntas ta storslam i höstens östtyska val. I Tyskland är det nu hela havet stormar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Andrea Nahles beslut att lämna sina uppdrag som partiledare och gruppledare för de tyska socialdemokraterna kom efter katastrofen i EU-valet då SPD rasade med 12 procentenheter till knappt 16 procent.

Det var det utlösande momentet. Men inte huvudorsaken.

Nahles är ett politikproffs som har utkämpat otaliga maktkamper. Hon överlevde 13 månader i spetsen för partiet – det är inte dåligt. Sedan den tyska återföreningen för snart 30 år sedan har SPD haft 13 partiledare, som till stor del tvingats bort efter komplotter och dolkstötar i ryggen.

Partiet har klarat sig. Men trenden har hela tiden varit nedåtgående och ingen vet hur den ska vändas.

Hur en av världens största industrinationer ska överleva är oklart.

Inte fullt så usel är situationen för kristdemokraterna. Angela Merkels efterträdare på partiledarposten Annegret Kramp-Karrenbauer är omstridd, partiet gjorde en brakförlust i EU-valet och har i senaste mätningar blivit omkört av miljöpartiet. Men Kramp-Karrenbauer har fortfarande chansen att ta över i nästa förbundsdagsval 2021.

Annons
Annons

Om Tyskland rullar på som vanligt.

I ett annat scenario går den tyska bjässen, EU:s viktigaste land och världens fjärde största ekonomi, mot skakiga tider. Det är inte bara risken för nyval – kanske efter höstens delstatsval i östra Tyskland där nationalistiska AFD räknar med rekordsiffror – utan ett helt knippe av motsättningar och inre spänningar som ligger under ytan och bara väntar på att brisera.

Klimatpolitiken är en sådan trampmina. Kärnkraften ska stängas av om litet mer än två år och kolkraften ska fasas ut till 2038. Hur en av världens största industrinationer ska överleva är oklart – och är en politiska fråga som Tyskland inte längre kan ducka för.

Samtidigt dyker unga miljöaktivister upp på storbolagens stämmor och ställer obekväma frågor.

Bilindustrin står inför en enorm transformation som kommer att kosta tiotusentals jobb när förbränningsmotorerna bit för bit försvinner. Landets infrastruktur – vägar, broar och järnvägsräls – är eftersatt och behöver investeringar på hundratals miljarder. Samtidigt dyker unga miljöaktivister upp på storbolagens stämmor och ställer obekväma frågor.

Inget säger att Tyskland inte ska klara dess utmaningar. Men det kommer inte att gå lugnt till. Inte minst som det hela utspelas mot bakgrund av ett partilandskap som plöjs om när partierna som styrt landet sedan kriget förlorar i val efter val och gamla samarbetsformer inte längre fungerar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons