Annons
Ledare

Ivar Arpi:Salafisterna i Karlstad är knappast goda demokrater

Moskén på bilden är inte den som nämns i texten.
Moskén på bilden är inte den som nämns i texten. Foto: Hasse Holmberg
Under strecket
Publicerad

Rafidah är ett nedsättande ord för shiamuslim.

En ny moské ska byggas i Karlstad. Många har varit oroliga för att den kan bli en plats för radikalisering, särskilt som det har framkommit att Islamiska kulturföreningen som ligger bakom mosképlanerna har tydliga kopplingar till kända salafister. Hur oroliga bör Karlstadsborna vara?

Hur känner man igen en salafist? Det finns faktiskt några synliga kännetecken. För män gäller att byxorna ska sluta vid ankeln. Man ska inte ha mustasch, men däremot helskägg, vilket resulterar i en gudfruktig skepparkrans. Profeten Mohammed sägs ha sett ut så, och det är skäl nog. Tänderna ska för övrigt borstas med en sorts pinne som kallas miswak, men det ser man naturligtvis sällan på gator och torg. Kvinnor ska var täckta från topp till tå, även om salafister är oeniga om ögonen ska täckas, som på burkan, eller om ögonen får synas, som på en niqab. Medan islamister som Muslimska brödraskapet, och deras svenska föreningsfränder, väljer att aktivt delta i politiken har salafisterna ofta valt att att i stället lägga sin energi på predikan, missionerande och utbildning. För bokstavstrogna salafister finns inget utrymme till kompromisser, vilket politik alltid kräver. Fråga bara Miljöpartiet.

Annons
Annons

Den lokala salafistgruppen i Karlstad har bjudit in flera kända salafister till moskén i stadsdelen Kronoparken. I december 2016 föreläste två salafister om terrorism. Den ena var imamen Abdul Wadud, som väckte uppmärksamhet i Uppdrag granskning när han avrådde en misshandlad kvinna från att polisanmäla sin man. Den andre, Moosa Asal, är även han en känd salafistisk predikant. Båda två är utbildade på det salafistiska universitetet i Medina i Saudiarabien. (Även salafisten Bilal Borchali, mer känd som SMS-Bilal, har bjudits in.)

Rauf Ahmadi, den Islamiska kulturföreningens ordförande, kan tänka sig att bjuda in dem igen: ”De är den mest antiterrorgruppen som finns i hela Sverige” (SR 4/5). P4 Värmland kontaktade även Abdul Wadud för att höra hur han ställer sig till benämningen salafist. Han svarade i ett mejl att han ”följer klassisk sunnitisk tradition och arbetar aktivt mot all form av extremism. Så om ni med salafist menar nån form av extremism så nej. Men om ni med salafist menar traditionell muslim så ja” (SR 2/5).

I föreläsningen med Wadud och Asal framgår det tydligt att de verkligen är skarpa motståndare till jihadism. Till skillnad från oss icke-muslimer kan de tala med salafister på salafisters vis. Att deras tro innebär ett avståndstagande från majoritetssamhället betyder inte att de ska likställas med våldsbejakande islamister.

Annons
Annons

Hur har då politikerna i Karlstad reagerat? De har kritiserat NWT och P4 Värmland, som har granskat kopplingarna mellan moskén och salafisterna. ”NWT driver ngn jävla kampanj som hetsar upp känslorna, vi har religionsfrihet i vårt land”, skrev Christian Norlin (S), ledamot i kommunstyrelsen, i ett Facebookmeddelande som skickades ut för att få folk att skriva under en kampanj om att få moskén byggd. Niklas Wikström (L), även han i kommunstyrelsen, har sagt att ”en permanent lokal är en förutsättning för att [Islamiska kulturföreningen] ska kunna fortsätta vara en öppen och aktiv del i den integrationsutmaning vi står inför. I arbetet med mångfald och mot hederskulturer behövs många olika röster och aktörer” (NWT 16/12 -2016). Per-Inge Lidén (MP), också i kommunstyrelsen, har sagt sig vara trygg med att verksamheten i moskén kommer att skötas på ett demokratiskt sätt, trots att han känt till inbjudningarna av salafister (SR 2/5).

När de tar avstånd från självmordsattacker görs det alltså på antisemitisk grund.

Även om salafisterna i Karlstad tar avstånd från terror, finns det andra legitima orosmoment. Förutom synen på kvinnan som underställd mannen har salafistföreningen i Karlstad återkommande spridit homofobi, förakt mot shiamuslimer och antisemitism. ”Det är inte jihad att döda en jude så att en muslim också blir dödad. För en muslim motsvarar en miljon judar”, skrev de exempelvis på sin Facebooksida i september 2015. När de tar avstånd från självmordsattacker görs det alltså på antisemitisk grund.

Annons
Annons

Rafidah är ett nedsättande ord för shiamuslim.

Det är minst sagt naivt att tro att samma förening som återkommande bjuder in salafister som föreläsare har demokratiska värderingar. Visst kommer de förmodligen att vara en ”aktiv del i den integrationsutmaning vi står inför”, som Niklas Wikström säger, men knappast i den riktning vi önskar. En sak måste slås fast: muslimer i Sverige är i sin fulla rätt att bygga moskéer. Men politiker och andra bör inte blunda för vilka de har att göra med.

Rafidah är ett nedsättande ord för shiamuslim.
Rafidah är ett nedsättande ord för shiamuslim.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons