Annons

Samma bil som pappa hade, fast ändå inte

Under strecket
Publicerad

Vykortet | Austin, Texas

I mars varje år vallfärdar 150 000 besökare till konferensen och festivalen SXSW i Austin. Varför åker folk från Sverige till Texas? Och varför ska exempelvis fastighetsbranschen åka till SXSW i stället för fastighetsmässan MIPIM i Cannes?
Svaret är: av överlevnadsskäl. Insikten att ständig utveckling krävs för att överleva delas av den annars så diversifierade besöksskaran. Utveckling sker när olika perspektiv bryts för att lösa problem.

På den största scenen sitter Instagramgrundarna Kevin Systrom och Mike Krieger. De betonar vikten av att återskapa sig själv eller sin produkt varje kvartal eller år – annars blir du inte relevant och kommer försvinna. De berättar om hur de otaliga gånger fick höra att de dödat Instagram, när de frångick att bara ha kvadratiska bilder, möjliggjorde för film och när de började med stories.

På samma sätt jobbar de stora bilmärkena stenhårt med affärsutveckling av mobilitetstjänster. De vill inte riskera att vara ensam kvar med en affärsmodell som endast bygger på privat bilägande, när allt fler lever i världens växande städer. Oväntade samarbeten är ett annat sätt att utvecklas i takt med ändrade målgrupper. I ett samtal hör vi Mercedes chefsdesigner Gorden Wagener och rapartisten A$AP Rocky som samarbetat i varumärkesutvecklingen med att ta Mercedes från premiummärke till lyxmärke, från pappas bil till den nya generationens.

Annons
Annons

Betyder den ständiga utvecklingen att inget är beständigt? Nej, knappast. Balansakten är att vara sann mot sina kärnvärden och samtidigt vara lyhörd för kundens eller användarens verkliga behov och önskemål.

Civilisationens och mänsklighetens förmåga till ständig förbättring har en lång historia, men kanske har vi närmat oss peak vad gäller att optimera i våra respektive stuprör. Frasen ”det har vi testat förut” klingar bekant när organisationer pratar utveckling. Men i dag förutsätter utveckling insikter utifrån och samarbete med andra.

Det har EU:s danska konkurrenskommissionär Margarethe Vestager förstått. Hon har satt samman en expertgrupp bestående av en ekonom, en jurist och en techperson (nej, det är inte början på en rolig historia, som MV själv sade).

Tillsammans ska de presentera insikter om plattformsekonomin och ge rekommendationer för hur europeisk konkurrenslagstiftning kan värna konsumenternas personliga integritet och samtidigt gynna investeringar i data. Data ger produkt- och affärsutvecklare möjlighet att bättre känna människors beteenden och behov. För städer handlar det om att inte överplanera eller överprogrammera, för fastighetsägare om att erbjuda ett attraktivt innehåll både i och mellan husen, liksom mer flexibla kontrakt och avtal.

Ständig förnyelse, nya perspektiv och fokus på människan krävs för att vara intressant och relevant. Det gäller såväl produkter och varumärken som organisationer och politiska partier. Då behövs mötesplatser som SXSW.

HELENA OLSSON är chef för stadsutveckling och samhälle på Fastighetsägarna. helena.olsson@fastighetsagarna.se

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons