Annons

”Beklämmande höra om telefonsvararen”

Det har tidvis inte gått att komma fram på Röda Korsets stödtelefon. Daniel Norlander, huvudsekreterare på Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism, beklagar att de tekniska problem som uppmärksammades redan i våras kvarstår.

– Det är beklagligt att de inte lyssnar på våra direktiv om att det måste bli bättre, säger han.

Under strecket
Publicerad

Daniel Norlander, huvudsekreterare på Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 1

Daniel Norlander, huvudsekreterare på Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 1
Daniel Norlander, huvudsekreterare på Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.
Daniel Norlander, huvudsekreterare på Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism. Foto: Anders Wiklund/TT

När SvD under förra veckan vid tre olika tillfällen, under tre dagar, ringde upp Röda Korsets stödtelefon hamnade vi hos en telefonsvarare. Men redan i april uppmärksammade den digitala tidskriften Kit problemet, som enligt Röda Korset beror på tekniska problem.

Efter Kit:s granskning tog den nationella samordnaren upp problemen med Röda Korset, berättar Daniel Norlander.

– Vi hade ett särskilt möte om problemet och begärde in en rapport om vad som hänt. Vi tyckte att vi fick ett bra svar. Röda Korset lovade att säkerställa att det inte skulle ske igen.

Han fortsätter:

– Att telefonsvararen nu går igång igen är beklämmande att höra. Vi hade redan innan ett möte planerat med Röda Korset under fredagen. Då får vi gå igenom vad som skett.

Annons
Annons

Vi behöver göra ett omtag med kommunikationen.

Stödtelefonen öppnade i november 2015 och hade fram till sommaren haft 2 till 3 samtal om dagen.

Hur vet ni att det inte är en massa människor som har försökt att ringa, men som inte har kommit fram?

– Det vore verkligen inte bra om det skulle vara så. Men rapporten vi fick senast gjorde mig övertygad om att det bara varit vid tillfället då Kit ringde som det funnits tekniska problem. Vi får se vad som framkommer denna gång.

Stödtelefonens personal ska, förutom att ge stöd i samtal, kunna förmedla kontakt med personer i kommunerna. Som SvD har rapporterat har detta inte skett en enda gång i Stockholm, Malmö. Göteborg och Borlänge. Av de tillfrågade kommunerna har endast Örebro tagit emot ”ett fåtal” samtal via stödtelefonen.

Daniel Norlander är dock inte förvånad över detta.

– En hel del av samtalen är stödsamtal som inte kräver att man slussar vidare någon.

Samtidigt menar han att Röda Korset inte har varit tillräckligt framgångsrika i att informera om stödtelefonen.

– Om vi fått en bättre spridning på informationen skulle fler ha ringt in och då hade också fler samtal slussats vidare till kommunerna. Vi behöver göra ett omtag med kommunikationen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons