Annons

Anna Ångström:Samvetet och moralen får jobba hårt i höst

Välkomna till SvD Scenhöst! Här samlar vi intervjuer, kalendarier och tips om vad som händer på scenerna framöver. På svd.se under vinjetten ”Scenhösten 2018” hittar ni också recensioner av teater, dans, opera och musikaler i landet.

Under strecket
Publicerad

Repetition av ”Julius Caesar” på Orionteatern, där Shakespeares pjäs iscensätts av musikern och regissören Kristofer Steen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

Verkligheten omkring oss kan ofta leda tankarna till en grekisk tragedi. Både som kollektiv och som individer ställs vi inför ödesfrågor och val. Då kan teatern skapa rum för möten och reflektion. På Kulturhuset Stadsteatern, som inledde säsongen med Eyvind Johnsons tungviktare ”Krilon”, iscensätts nu Aischylos ”De skyddssökande”. Den handlar om en grupp kvinnor på flykt som söker fristad, ett akut tema som på senare år har gestaltats på scener i såväl Berlin som Göteborg.
Det finns även sår i vår nära historia som aldrig läker. Riksteatern berättar om några judiska tonårspojkar som vågade utmana nazisterna med en egen tidning i koncentrationslägret Theresienstadt.

... en rad koreografer tolkar grova Donald Trump-citat i dans. Kropparna gör motstånd.

Ord kan ge tröst och klarhet, men också bli bedrägliga och farliga när valörerna förskjuts. På Göteborgs stadsteater tar Carolina Frände och ensemblen tempen på samtiden utifrån Timothy Snyders bok ”Om tyranni”. När orden utarmats kan kroppen istället ta kommandot. Förra året blev en video viral i USA, "Dancers vs Trump quotes", där en rad koreografer tolkar grova Donald Trump-citat i dans. Kropparna gör motstånd. I mer metaforisk, poetisk form tar detta sig uttryck i Sverigeaktuella Margret Jenkins koreografi ”Skies calling skies falling”.

Annons
Annons

Repetition av ”Julius Caesar” på Orionteatern, där Shakespeares pjäs iscensätts av musikern och regissören Kristofer Steen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

Här hemma gungar vi i svallvågorna av en valrörelse där kulturfrågor som vanligt hamnat i bakvattnet. Klimatfrågorna är desto hetare efter sommarens värme och storbränder i Europa. Teater Västmanland träffar otäckt rätt med ”Den stora branden”, en pjäs om förödelsen 2014. Norrbottensteatern spelar ”Den stora elden”, en modern saga om naturkrafter och orättvisor av tysken Ronald Schimmelpfennig.

Förra höstens upprop #metoo ledde till att SvD publicerade det uppmärksammade #tystnadtagning, där över tusen skådespelare vittnade om sexuella övergrepp och kränkningar. Dansare och musiker följde efter, och branschfack och arbetsgivare har lovat ta itu med tystnadskulturen – att rikta strålkastarna även bakom kulisserna. Hur går det, frågar vi.

Teaterhösten präglas, månne lägligt, av stora (åtminstone i sina egna ögon) män som faller från verkliga eller inbillade piedestaler: Kung Lear (i Göteborg), Don Quijote (Folkoperan), Julius Caesar (Orionteatern) och handelsresanden Willy Loman (i Malmö). Och det är ingen djärv gissning att Faust på Dramaten kommer att utsätta vår självbild för besvärande ljus – SvD:s Thaliapristagare Hannes Meidal och Jens Ohlin diktar ju sin uppföljare till folksagan medan verkligheten pågår.

Pjäser om godhet och ondska, fattig och rik, ensamhet och gemenskap framförs på många håll.

Samvetet och moralen får jobba hårt. Pjäser om godhet och ondska, fattig och rik, ensamhet och gemenskap framförs på många håll. Klassikern ”En julsaga” sätts upp av Enskedespelet, en manifestation av kollektivt arbete över generations- och kunskapsgränserna. Även Helsingborgs stadsteater berättar om den girige Scrooge. En annan saga om att vara snäll är ”Karl-Bertil Jonssons julafton” som spelas på fyra scener.

Förbluffande ofta lutar sig scenkonsten mot böcker, filmer och omtolkade klassiker. I höst förkroppsligas exempelvis ett antal filmförlagor på tiljorna: ”Så som i himmelen”, ”Ghost”, ”Shakespeare in love”, ”Dogville”, ”Broarna i Madison County” och ett Bergman-race med ”Persona”, ”Riten”, ”Såsom i en spegel”, ”Höstsonaten”, ”Det sjunde inseglet” och ”Fanny och Alexander”. Till våren kommer ”Big fish” som musikal. Men just Bergmanåret pekar även framåt genom Bergman studio på Dramaten, en experimentverkstad för att få fram ny dramatik. I väntan på resultaten önskar Scenhöst gott fiskafänge bland alla aktuella evenemang!

Repetition av ”Julius Caesar” på Orionteatern, där Shakespeares pjäs iscensätts av musikern och regissören Kristofer Steen.
Repetition av ”Julius Caesar” på Orionteatern, där Shakespeares pjäs iscensätts av musikern och regissören Kristofer Steen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons