Annons

Uppbrott, Förklädd gudSandströms uppbrott blir bedövande vackert

Adolf Fredriks kammarkör repeterar ”Uppbrott” med orkester och solister.
Adolf Fredriks kammarkör repeterar ”Uppbrott” med orkester och solister. Foto: Malin Luhr

Fem dagar efter tonsättarens död uruppfördes ett nytt verk av Sven-David Sandström, tillsammans med Lars-Erik Larssons ”Förklädd gud”. Det blev en ljus konsert av bedövande skönhet.

Under strecket
Publicerad

Sven-David Sandström (1942–2019).

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1

Uppbrott, Förklädd gud

Genre
Konsert
Medverkande
Adolf Fredriks kyrkas kammarkör, Hanna Husáhr, Olle Persson m fl
Var
Adolf Fredriks kyrka

Musik: Sven-David Sandström, Lars-Erik Larsson. Text: Werner Aspenström, Hjalmar Gullberg. Dirigent: Christoffer Holgersson.

”Jag har egentligen bara en stor önskan i livet. Det är att göra musik som berör.” Så sade Sven-David Sandström i sitt Sommarprogram i radio 1999. Och sedan dess har han skapat en ofattbar mängd verk med den sällsynta förmågan att nå fram till publiken, framför allt efter hans kända omvändelse på 90-talet, när den modernistiske Saulus blev en mer melodisk Paulus.

Lördagens uruppförande av Sandströms svit ”Uppbrott” skedde fem dagar efter tonsättarens död, vilket förstås gjorde att det fick många drag av minnesstund. Det blev en sammankomst präglad av värme och glädje, med en ljus känsla av skolavslutning. När Sandströms toner långsamt dog ut började kyrkans klockor klinga och publiken reste sig med blanka ögon.

Musik behöver text för att riktigt beröra, ansåg Sandström – ”poesi driver musiken”. ”Uppbrott” bygger på Werner Aspenströms diktsamling ”Snölegend”, i urval av flöjtisten Ulf Bergström som också beställde verket. Liksom Lars-Erik Larssons ”Förklädd gud”, med text av Hjalmar Gullberg, kallas det nya stycket lyrisk svit, och det är skrivet för samma besättning med kör, orkester, sopran- och barytonsolist. Tillsammans bildar dessa båda verk, skilda av åtta decennier, en ny helhet, där det musikaliska språket tätt följer den poetiska texten.

Annons
Annons

Sven-David Sandström (1942–2019).

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1
Sven-David Sandström (1942–2019).
Sven-David Sandström (1942–2019). Foto: Staffan Löwstedt

Skönheten blev bedövande och berörande. Adolf Fredriks kyrkas kammarkör fyllde rummet med en fantastisk, ljus körklang, under ledning av Christoffer Holgersson. Dessa unga sångare var lika skickliga i Sven-David Sandströms klangvärld av växande, svallande vågor och i Lars-Erik Larssons spänstiga, rytmiska accenter. Kontrasten i temperament gav helheten liv och tillförde spänning åt Larssons nästan sönderälskade stycke, som kanske i denna nya kombination kan vara en lockande utmaning för landets körer.

I ”Snölegend” finns bland annat den kända dikten ”Den ni väntar passerar inte förstäderna”, fint framförd av Hanna Husáhr med silverglans i stämman, ofta kompletterad av slingrande flöjttoner. Olle Perssons baryton tillförde trygg stadga. Tillsammans framförde de en underbart humoristisk duett till dikten ”Fåglar i 1700-talsstil”, där kanonfåglar, galonfåglar, tomherrar och tidensvansar flaxar runt i ljuvlig nonsensvers.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons