Annons

SAS börjar trafikera Skistars fjällflygplats

Skistars flygterminal.
Skistars flygterminal. Foto: Lars Pehrson

Snart kommer den första direktlinjen öppnas upp mellan England och Sälen. Detta då SAS meddelat att man kommer börja flyga direktlinjer från London, Köpenhamn och Ålborg till den nya omstridda flygplatsen mellan Sälen och Trysil.

Under strecket
Publicerad

Totalt kommer SAS att erbjuda fyra veckovisa flyg till flygplatsen från Köpenhamn, London och danska Ålborg, och kommer trafikeras från mellandagarna fram tills i påsk.

Den privata flygplatsen, som 2014 tilldelades ett statligt investeringsstöd om en kvarts miljard, har skidoperatörsjätten Skistar som huvudägare, och är belägen mellan bolagets skidorter i svenska Sälen och norska Trysil.

– Vi kommer att fortsätta utveckla samarbetet med Skistar för att ytterligare stärka erbjudandet till våra resenärer och göra det enklare att uppleva den skandinaviska vintern, säger SAS kommersiella vicepresident Karl Sandlund i ett pressmeddelande.

Bolaget som driver flygplatsen, Scandinavian Mountains AB, har i flera år försökt få bygget på plats, och lovat att flera hundratusen internationella passagerare kommer inom ett par år slussas genom flygplatsen och ut i de skandinaviska fjällen.

Trots det – och trots att det bara är ett par månader innan flygplatsen ska öppna – har inget internationellt flygbolag ännu aviserat att man ska börja flyga turer till Sälens flygplats. Innan SAS under måndagen meddelade sina nya rutter har bara flygbolaget BRA annonserat att man kommer flyga till Sälen från Bromma, Ängelholm, Malmö, Växjö och Göteborg.

Annons
Annons

Det är dock inte alla som är nöjda med att det snart kommer öppnas en ny, privat flygplats i Sälenfjällen. Naturskyddsföreningen i Dalarna har i flera år arbetat för att försöka stoppa bygget, utan att lyckas.

Medarbetaren i Mora, Lilian Lundin Stöt, har tidigare till SvD sagt att flygplatsen är ett ”hål i huvudet” för en turistnäring som livnär sig på tillgängligheten av snö.

– Vi ser att antalet dagar med natursnö minskar. Flygplatsen kan bli som ett ironiskt monument över en bransch som tog död på sig själv. Vi måste minska koldioxidutsläppen – inte öka dem, sade Lundin Stöt till SvD.

Enligt SAS presschef Freja Annamatz har flygbolaget valt att öppna upp linjerna då man märkt av ett stort intresse från Danmark och Storbritannien.

– Vi tittar hela tiden på vilka säsongsbaserade rutter vi kan göra, och vi vet att det finns ett intresse för fritidsdestinationer. Med den nya flygplatsen öppnas det upp nya möjligheter att korta ned tiden det tar att ta sig till svenska fjällen.

Det finns redan en flygplats i Mora, en timme från Sälen, som inte sett stora mängder turister från vare sig Danmark eller Storbritannien?

– Den här nya flygplatsen ligger också nära Trysil, och är dessutom anpassad för att ta emot den här typen av trafik.

Det finns också en flygplats i Östersund som ligger nära den stora svenska skidorten Åre. Har det funnits ett stort intresse från dessa länderna att ta sig dit?

– Det vi har sett är att den här nya flygplatsen är spännande i marknaderna Danmark och England.

Hur ser ni på Naturskyddsföreningens anmärkningar mot bygget av en ny flygplats i de svenska fjällen?

– Hållbarhetsfrågan är väldigt viktig för oss, och vi jobbar hårt med att reducera utsläppen som flyget genererar. Vi arbetar ständigt med frågan inte minst genom att använda de mest bränslesnåla flygplanen.

Bästa sättet för att reducera utsläppen borde väl vara att inte öppna upp nya linjer?

– Vi vill också att folk ska kunna resa och upptäcka Skandinavien. Och nu kan folk från Köpenhamn, Ålborg och London flyga direkt till de skandinaviska fjällen, säger Freja Annamatz.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons