Annons

SAS-chefen vill sänka löner – utesluter inte varsel

Rickard Gustafson och resten av koncernledningen sänker nu sina egna löner med 20 procent under tre månaders tid.
Rickard Gustafson och resten av koncernledningen sänker nu sina egna löner med 20 procent under tre månaders tid. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

SAS-chefen sänker sin egen lön och utesluter inte varsel i närtid. Men Richard Gustafson ser inga behov för SAS att låna mer pengar eller genomföra en nyemission.

Under strecket
Publicerad
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2

Coronaviruset slår stenhårt mot flygbolagen och SAS-chefen har återigen hamnat mitt uppe i en ny svår kris.

– Vi ser ett radikalt förändrat resmönster och det gäller både företagsresande och privatresande. Det finns en stor oro bland folk i allmänhet som gör att många bokar av resor och avstår från att boka nya, säger Rickard Gustafson.

Hur mycket har resandet hos SAS hittills gått ned i mars?

– Jag kan inte ge några siffror just nu.

Samtidigt som Rickard Gustafson intervjuas av SvD pågår förhandlingar med fackförbunden om både sänkta löner och arbetstider. Rickard Gustafson och resten av koncernledningen sänker nu sina egna löner med 20 procent under tre månaders tid.

För ni diskussioner med facken om fler åtgärder?

– Ja. Eftersom regelverken ser olika ut i de skandinaviska länderna försöker vi anpassa kostymen med solidariska lösningar. Nu diskuterar vi om alla ska gå ned i arbetstid.

Kan det bli aktuellt med varsel?

– Jag kan inte utesluta att vi måste lägga varsel. I värsta fall är det inte så långt bort, säger Rickard Gustafson.

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2

Ett snabbt minskat flygande gör att flygbolagen fort förlorar intäkter. Det handlar både om biljetter som avbokas men också om nya bokningar som inte blir av. Samtidigt har bolagen löpande kostnader för flygplan och löner.

Vad gör ni för att minska era kostnader?

– Vi har stoppat projekt och investeringar, vi har infört anställningsstopp och till och med tackat nej till en del som skulle ha börjat hos oss men som ännu inte hunnit göra det.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Rickard Gustafson lutar sig fram över bordet och betonar att bolagets likviditet är god.

Sista januari hade ni närmare 7 miljarder kronor i kassan. Hur länge räcker pengarna?

– Vi har som mål att pengarna i kassan ska motsvara minst 25 procent av våra fasta kostnader. Teoretiskt innebär det att vi kan stå still i tre månader utan intäkter och ändå hantera de utgifter vi har. Och just nu ligger vi rejält över målet, säger Rickard Gustafson.

Har ni något behov av att låna mer pengar eller be aktieägarna om mer?

– Vi har inga som helst diskussioner om att låna mer pengar eller genomföra en nyemission, säger Rickard Gustafson.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons

Behöver ni få hjälp från de skandinaviska regeringarna på något sätt?

– Vi pratar med dem hela tiden och får en direkt respons.

Så vad är det för hjälp ni behöver?

– Det kan vara ett tillfälligt stopp för flygskatten, sänkta passageraravgifter eller att man snabbt får fram en lösning som gör att vi tillfälligt kan dra ned.

Hur stora effekter kan det här få för den europeiska flygindustrin?

– Det avgörande är hur lång tid det tar. När kunderna inte köper några biljetter faller hela systemet ihop och det eroderar snabbt våra kassor.

När kan vi se några riktigt drastiska effekter med fler flygbolag som slås ut?

– Alla europeiska flygbolag har sin högsäsong under sommaren. Det är då vi tjänar pengar för resten av året. Så om det här håller i sig över sommaren då förändras flygmarknaden rejält, säger Rickard Gustafson.

SAS vd har fler utmaningar att hantera. Nyligen berättade bolaget att personal blivit sjuk av Covid-19.

Hur många SAS-anställda är det som drabbats av corona?

– Vi har två konstaterade fall. Det är personer som varit ute och rest i riskområden och flera dagar efter visat sig vara smittade. Vi hanterar det som myndigheterna sagt.

Hur ser du på risken att smittas under flygresan?

– Det är väldigt bra luftkvalitet i planen. Filtren tar bort det mesta så flygmiljön är inte någon farlig miljö att träffa andra människor i. Det är kanske till och med mer säkert än andra miljöer i samhället, säger Rickard Gustafson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons