Annons

Nina Solomin:SAS påstående om skandinavisk kultur är korkat

Filmen slår fast att precis alla företeelser som vi gillar – från demokrati och jämställdhet till köttbullar – är importerade från andra länder, skriver Nina Solomin.
Filmen slår fast att precis alla företeelser som vi gillar – från demokrati och jämställdhet till köttbullar – är importerade från andra länder, skriver Nina Solomin. Foto: Skärmavbild/SAS och Fredrik Persson/TT

SAS kritiserade reklamfilm påminner om en berusad taktlös uppvaktare som försöker ragga med plumpa förolämpningar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

SAS omsusade reklamfilm togs ner från Youtube snart efter att den hade publicerats. Och nu har den danska byrån som skapat filmen bombhotats. Det är förfärliga tider vi lever i, när starka åsikter förvandlas till hot om våld.

Rent kommersiellt var det däremot klokt av flygbolaget att dra tillbaka filmen (även om den nu konstigt nog lagts upp igen).

En reklamfilms enda syfte är att få kunderna att gilla avsändaren. Men denna produkt påminner mest av allt om en berusad, taktlös uppvaktare som försöker ragga på ett så tillkrånglat sätt att allt han yttrar framstår som plumpa förolämpningar.

Vi ska inte tro att vi har något att komma med.

Först slår filmen fast att precis alla företeelser som vi svenskar gillar och är stolta över – från demokrati och jämställdhet till köttbullar – är importerade från andra länder. Vi ska inte tro att vi har något att komma med. Inte ens föräldraledigheten, denna kronjuvel i Sverigebilden utomlands, får vi känna ägarskap över. Den har tydligen schweizarna hittat på.

Filmen trummar in budskapet att ”absolut ingenting” är skandinaviskt, ”allt är kopierat”. Det har under 2000-talet formerat sig en fin svensk tradition av sådana uttalanden. År 2002 sa Mona Sahlin, då integrationsminister, i en intervju: ”Jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ’töntiga’ saker”.

Annons
Annons

Fyra år senare slog Fredrik Reinfeldt fast att: ”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.”

Och så har vi historikern Ingrid Lomfors, som 2015 inför en publik som bestod av Sveriges samlade ministrar och en del annat fint folk slog fast: ”Föreställningen om att det skulle finnas en enhetlig inhemsk kultur som går tillbaka till urminnes tider, den bygger inte på fakta. Vi har alltid stått under influenser utifrån.”

Lomfors hamnade i en riktig skitstorm – trots att hon, till skillnad från de två tidigare citerade personerna, inte framställde Sverige som efterblivet. Snarare var hennes uttalande så självklart att man frågade sig vem det polemiserade mot. Den mest enkelspåriga nationalist torde känna till att kåldolmar är en tolkning av en turkisk maträtt.

Men att som SAS reklamfilm därmed påstå att skandinavisk kultur på grund av impulser utifrån är ”absolut ingenting” är bara korkat. Kultur är vad som behålls, omstöps och växer i en lokal kontext. Vi svenskar har vår egen twist på demokrati – en fin sådan. Vi har vår egen twist på föräldraledigheten – en generös sådan. Och vi har vår egen twist på köttbullar – nämligen med lingonsylt.

Men ryska troll eller extremnationalister är knappast hela förklaringen till stormen i sociala medier.

SAS hade knappast avsikten att racka ner på skandinavisk kultur. Den tillspetsade inledningen av filmen ska fungera som kontrast till budskapet i slutet – om att Skandinavien är summan av det BÄSTA i alla andra kulturer. Den är russinen ur kakan, bären på tårtorna, grädden på moset.

Först är vi absolut ingenting. Sedan är vi absolut bäst. I hela världen. Möjligen speglar detta en självbild i obalans.

SAS skriver i ett pressmeddelande att de misstänker sig vara utsatta för "en attack" som kidnappat kampanjen på nätet. Men ryska troll eller extremnationalister är knappast hela förklaringen till stormen i sociala medier. Där har många människor främst reagerat på ett oskickligt framfört budskap.

För en sak är säker, den där filmen ger inga ragg.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons