Annons
Kommentar

Torbjörn Isacson:Scania blir knappast en ny svensk folkaktie

Södertäljebolaget Scania står bara för ungefär halva omsättningen i Volkswagens Traton.
Södertäljebolaget Scania står bara för ungefär halva omsättningen i Volkswagens Traton. Foto: Lars Pehrson

Scania ser åter ut att göra en efterlängtad comeback på Stockholmsbörsen. Men den planerade noteringen reser en hel del frågetecken – och aktien lär inte bli någon ny svensk folkaktie.

Under strecket
Publicerad

Volkswagen uppvisar en rätt märklig körstil när den tyska jättekoncernen nu åter vill lotsa sin lastvagnsdivision Traton, där Scania är huvudnumret, till börsen. Så sent som i mitten på mars bromsade Volkswagen in planerna på en notering på grund av en osäker omvärld.

Två och en halv månad senare ska omvärlden ha förbättrats tillräckligt mycket för att gasen kan tryckas i botten, och en notering på Frankfurt- och Stockholmsbörsen planeras innan finansmarknaderna tar sommarledigt. Med tanke på att vi befinner oss i skolavslutningstider så är det med andra ord mindre tid att spela på än senast, när det talades om en notering före sommaren.

Traton, som har den föga blygsamma målsättningen att bli en ”oberoende världsmästare i transportbranschen”, lyckades visserligen visa upp rekordsiffror när det första kvartalet presenterades i början på maj. Traton sålde fler fordon, ökade försäljningen samt höjde vinsten ännu mer. Det är däremot diskutabelt om marknadsförutsättningarna, som fortsatt måste vara bra för att noteringen ska genomföras, har blivit så mycket bättre än när börsplanerna bromsades in i mars.

Annons
Annons

Även om Donald Trump också tar ett steg bakåt emellanåt, och ger mer tidsfrist innan han slår till med storsläggan, så har han bara de senaste veckorna bland annat höjt tonläget kraftigt mot Kina, inte minst genom turerna kring Huawei, samt presenterat aggressiva tullplaner mot Mexiko. De senare sänkte omedelbart humöret kring flera fordonsaktier, bland annat Volkswagen. Fordonsbranschen är dessutom ett av de områden Donald Trump riktar in sig särskilt mycket på. Trumps pågående besök i Brexitlandet Storbritannien möts heller inte direkt av applådåskor.

Sedan mitten av mars har Stockholmsbörsen fallit med ett par procent i värde, där maj var riktigt dåligt. Det kan möjligen vägas upp av att Frankfurtbörsen har gått upp ett par procent, men någon markant bättre aktiemarknad är det svårt att se. Den stora konkurrenten Daimler har under de här månaderna sjunkit med cirka 5 procent, medan AB Volvo är oförändrat på börsen.

Andra aktörer verkar också göra en mer defensiv tolkning av läget på börsen, enligt Dagens Industri skjuter riskkapitalbolaget CVC på den notering av optikkedjan Synsam som var tänkt att ske den närmaste tiden, med hänvisning till marknadsoro.

Men en notering sker kanske inte lika mycket för Tratons skull, som för Volkswagens. Fordonsjätten är tydlig med att Traton inte har behov av nya pengar i samband med noteringen utan att det bara är befintliga aktier som säljs ut.

De tyska fordonstillverkarna väntas få det betydligt kämpigare framöver än de är vana vid. Handelskrigen slår hårt mot de storexporterande tyskarna. Inriktningen på manipulerade dieselbilar har också både kostat mångmiljardbelopp och skakat om förtroendet för inte minst Volkswagen, och gjort att de tyska tillverkarna hamnat en bra bit efter i utvecklingen av elbilar.

Annons
Annons

Här krävs stora investeringar. De hierarkier som bromsar många tyska storbolag, återigen inte minst Volkswagen, måste också luckras upp, vilket underlättas av att lastvagnsdelen särnoteras.

För Stockholmsbörsen innebär noteringen ett rejält lyft i värde. Ett noterat Traton väntas bli värt 200-250 miljarder kronor, vilket ger en plats på topp-tio storleksmässigt på Stockholmsbörsen. Sedan är frågan hur pass svensk en åternoterad lastvagnskoncern blir. Scania är förvisso gruppens stjärna med överlägsen lönsamhet, men Södertäljebolaget står bara för ungefär halva omsättningen.

Och Volkswagen ska behålla merparten av aktierna efter noteringen. Det har tidigare spekulerats i att runt en fjärdedel av aktierna ska säljas ut i transaktionen, som främst hanteras av internationella jättar som Citi, Deutsche Bank, Goldman Sachs och JP Morgan. Den tyska affärstidningen Handelsblatt har skrivit att mellan 40 och 50 procent av de Tratonaktier som säljs väntas hamna i Storbritannien, en fjärdedel i Tyskland och mellan 10 och 20 procent i Skandinavien.

Mellan 10 och 20 procent av en fjärdedel av det totala antalet aktier lär i vart fall inte göra lastvagnskoncernen till en ny folkaktie på Stockholmsbörsen, även om det blir ett av de värdemässigt större bolagen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons