Annons

Scania mot börsnotering – prislappen 200 miljarder

Scania tar ett stort steg mot Stockholmsbörsen. Ägaren Volkswagen bjuder in investerare till kapitalmarknadsdag i London för att presentera lastvagnsbolaget, kan SvD avslöja. Och svenska institutioner – varav en kontaktats av VW – lobbar för att noteringen ska ske i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

Chefen för Volkswagens lastbilsbolag Andreas Renschler håller upp en Scania timmerlastbil.

Foto: TT Bild 1 av 1

Chefen för Volkswagens lastbilsbolag Andreas Renschler håller upp en Scania timmerlastbil.

Foto: TT Bild 1 av 1
Chefen för Volkswagens lastbilsbolag Andreas Renschler håller upp en Scania timmerlastbil.
Chefen för Volkswagens lastbilsbolag Andreas Renschler håller upp en Scania timmerlastbil. Foto: TT

En börsintroduktion av Scania rycker av allt att döma närmare. En notering i Stockholm finns med i diskussionerna och är ett stort önskemål från stora svenska institutioner. Enligt en källa till SvD har minst en av institutionerna blivit kontaktad av Volkswagen.

SvD kan nu avslöja att det kommer att hållas en speciell kapitalmarknadsdag i London redan den 29 januari där VW:s lastbilsbolag Traton – som i huvudsak består av Scania och tyska MAN, flankerad av Volkswagens lastbilsverksamhet. Vid kapitalmarknadsdagen ska Traton presenteras ordentligt för investerare och hela ledningen deltar. Lastbilsbolaget bytte i höstas namn från Volkswagen Truck & Bus till Traton som ett steg mot börsintroduktion.

Volkswagens finanschef Frank Witter förklarade häromdagen att man redan testat stämningen bland investerare och att reaktionerna på ”roadshows” och andra sonderingar varit positiva.

Annons
Annons

Volkswagens fokus på värderingen är också en drivkraft för att notera bolaget på Stockholmsbörsen, tillsammans med Frankfurtbörsen.

Prislappen väntas hamna på 200 miljarder kronor. Det skulle motsvara ett marknadsvärde i förhållande till vinsten på runt 11, uppger personer med insyn i värderingsdiskussionen till SvD Näringsliv. Det kan jämföras med AB Volvos börsvärde på 264 miljarder kronor.

Och priset kommer att bli avgörande för Volkswagen.

– Vi kommer inte att börsnotera till varje pris, sa finanschefen Frank Witter strax före jul till tyska Börsenzeitung.

Volkswagens fokus på värderingen är också en drivkraft för att notera bolaget på Stockholmsbörsen, tillsammans med Frankfurtbörsen.

– En så kallad dual listing – att bolaget listas på båda ställen – är en förutsättning om man vill ha en rimlig värdering, säger fordonsanalytikern Hampus Engellau på Handelsbanken, och fortsätter:

– Anledningen är att vi i Stockholm har lastbilstillverkaren AB Volvo listat i verkstadssektorn, som värderas högre än bilsektorn. Risken med enbart en listning i Frankfurt är att det värderas lägre eftersom det hamnar bilsektorn och analyseras av bilanalytiker.

Vi ser positivt på en börscomeback för Scania och intresset ökar vid en Stockholmsnotering.

För svensk del är möjligheten till återlistning av ett av Sveriges största och mest framgångsrika bolag på Stockholmsbörsen en stor sak. Scania lämnade svenska börsen under stor tumult för nära fem år sedan när Volkswagen blev helägare.

Volkswagen planerar dock att enbart sälja 25-30 procent av aktierna i Traton. Men ska de få med sig de stora svenska institutionerna är listning i Stockholm viktigt.

Annons
Annons

– Vi ser positivt på en börscomeback för Scania och intresset ökar vid en Stockholmsnotering, säger Marianne Nilsson, chef för ägarstyrning på Swedbank Robur, och fortsätter:

– Jag tycker också att Scania passar på Stockholmsbörsen av historiska skäl, men också för att här finns många andra högkvalitativa verkstadsbolag.

Hon får medhåll av Anders Oscarsson, ägaransvarig och aktiechef på AMF:

– Om notering sker skulle vi vilja se den i Stockholm, beroende på att vi är en större aktör på Stockholmsbörsen än i Frankfurt.

Ytterligare ett argument för notering i Stockholm är att den nuvarande styrelseordföranden i Volkswagen, Hans-Dieter Pötsch – som var finanschef när VW 2014 köpte ut Scania från Stockholmsbörsen – ska ha lockat de större nejsägarna, däribland stora institutioner, att godta VW:s bud genom att erbjuda möjligheten att få köpa andelar i bolaget om det i framtiden skulle börsnoteras. Ingen av institutionerna vill ännu kommentera värdering.

En renodling av Volkswagenskoncernens verksamhet skulle enligt analytiker som Arndt Ellinghorst vid Evercore ISI, som citeras av tyska Handelsblatt, omedelbart höja VW:s aktiekurs. Samma dag som Traton noteras skulle det sammanlagda börsvärdet öka med omräknat över 80 miljarder kronor, enligt analytikern.

Som börsbolag skulle Traton också lättare kunna finansiera lastbilsbolagets tunga investeringar. I Europa hade MAN och Scania tillsammans en marknadsandel på 32 procent 2017. Men globalt dominerar Daimler, Volvo och kinesiska bjässar som FAW och Donfeng marknaden.

Tiden börjar bli knapp, senast i maj skulle man vilja se en notering.

Ett annat starkt argument för notering är att Volkswagenkoncernen är i behov av att frigöra kapital. De närmaste fem åren ska bolaget lägga 450 miljarder kronor på framtidsteknik som eldrift och självkörande teknik. Samtidigt har dieselskandalen redan kostat nära 280 miljarder kronor och 2019 har bolaget tvingats sätta av ytterligare 20,5 miljarder kronor för framtida kostnader.

Men det brådskar med en notering. Börshösten har varit stökig för fordonsaktier och oron för en global ekonomisk avmattning ska påverka efterfrågan på bilar, lastbilar och bussar har satt sina tydliga spår på aktiekurserna.

– Tiden börjar bli knapp, senast i maj skulle man vilja se en notering. Annars är risken hög att affären äventyras om konjunkturen försämras, säger en person med insyn i planeringen.

SvD har sökt Tratons kommunikationschef och Scaniarepresentanter i Tratons styrelse.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons