Annons

Scania stoppar produktionen i Europa

Scania stänger fabrikerna och 9 000 personer i Sverige får gå hem från jobbet från och med onsdag.
Scania stänger fabrikerna och 9 000 personer i Sverige får gå hem från jobbet från och med onsdag. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Scania, Volvo, BMW, Daimler och Volkswagen. Den europeiska bilindustrin stänger fabrikerna på löpande band. Men samtidigt börjar det ta fart i Kina igen, uppger både Volvo och BMW.

Under strecket
Publicerad

Den europeiska bilindustrin pressas hårt av coronavirusets framfart. Nu stänger även lastbilstillverkaren Scania sina anläggningar i Sverige.

Produktionen stoppas från och med onsdag och berör Scanias fabriker i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. I Södertälje påverkas 6 000 personer och på de övriga orterna totalt 3 000.

Stoppet beräknas pågå i två veckor och gäller även Scanias anläggningar i Frankrike och Nederländerna.

– Läget i Europa har gjort att vi inte längre kan få leveranser till våra system. Nu hoppas vi kunna hitta andra lösningar och starta produktionen igen om två veckor, säger Karin Hallstan kommunikationschef på Scania.

Beskedet kommer efter att personbilstillverkaren Volvo Cars precis stängt sin fabrik i Gent, Belgien. Det har för övrigt nu också lastbilstillverkaren AB Volvo gjort.

– Det är stora störningar i Europa och hos våra leverantörer. Dessutom är det en allmän uppmaning i Belgien att bara ha samhällskritisk verksamhet igång, säger Stefan Elfström presschef på Volvo Cars.

Det innebär att 6 500 av bolagets anställda i Gent får vara hemma tills vidare. Däremot fortsätter arbetet vid Volvo Cars stora anläggning i Torslanda utanför Göteborg där lika många arbetar. Även i fabriken i Charleston, USA, rullar det på.

Annons
Annons

För Scania ligger fokus nu mycket på att säkra servicen av de lastbilar som redan är i drift.

– För att säkerställa våra kunders samhällsviktiga transportarbete kommer våra serviceverkstäder och reservdelscenter att fortsatta sin verksamhet, säger Henrik Henriksson, vd för Scania i en skriftlig kommentar.

Problemen är nu enorma i hela den stora europeiska fordonsindustrin som sysselsätter omkring 14 miljoner människor. Volkswagen, världens största biltillverkare, bestämde sig tidigare i veckan för att stänga sina fabriker och nu följer ett annat tyskt företag efter, BMW.

– Många bilhandlare i Europa har redan stängt. Efterfrågan på bilar har gått ned rejält, säger Oliver Zipse, koncernchef för BMW.

Han framträdde under onsdagen på en videokonferens där hela ledningen fanns med. Fast de höll stora luckor till varandra för att minska smittrisken.

BMW börjar nu stänga sina fabriker i Europa och siktar på att ha produktionsuppehåll i en månad, till 19 april.

– Vi hade från börjat räknat med en uppgång i försäljningen. Men coronaviruset gör att de globala leveranserna för BMW i år blir klart lägre än under förra året, säger Oliver Zipse som under förra året räknade in 2,5 miljoner sålda fordon i koncernen där även Mini och Rolls-Royce ingår.

Oliver Zipse försökte hålla modet uppe och peka på att även under tidigare kriser har det gått att satsa framåt. Men framför allt verkar det nu svänga i Kina, där coronakrisen började.

– Det börjar gå tillbaka till normala nivåer. 95 procent av våra återförsäljare i Kina är igång igen och det pekar åt rätt håll för både mars och april, säger Pieter Nota, försäljningschef för BMW.

Samma bild ger Volvo Cars. I Kina blev problemen riktigt allvarliga i slutet av januari men nu är Volvo Cars fyra kinesiska fabriker igång igen.

– Vi ökar produktionen i Kina och är på stark tillbakagång mot något som liknar normal verksamhet. Dessutom är efterfrågan på väg tillbaka, säger Stefan Elfström.

Hos lastbilstillverkaren AB Volvo berörs nu närmare en tiondel av personalen av neddragningar till följd av coronaviruset. I Frankrike har Volvobolagen Renault Trucks och Arquus fått stänga eftersom myndigheterna vill att folk håller sig hemma.

Däremot lyckas man nu hålla fabriken i Tuve, utanför Göteborg igång i ytterligare några dagar så den stänger först på onsdag.

I Europa har också tyska Daimler, som säljer både personbilar och lastbilar, ställt in produktionen för de kommande två veckorna. I USA drar stora fordonstillverkare som General Motors, Fiat Chrysler och Ford ned på kapaciteten.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons