Annons

Scania varnar för nedgång: ”Rätt brutal inbromsning”

Beställningarna viker för Scanias vd Henrik Henriksson som nu måste spara rejält.
Beställningarna viker för Scanias vd Henrik Henriksson som nu måste spara rejält. Foto: Urban Andersson/ TT

Neddragningar väntar i Södertälje. Det säger lastbilstillverkaren Scanias vd Henrik Henriksson efter att beställningarna minskat kraftigt.

Under strecket
Publicerad

För några veckor sedan varnade lastbilstillverkaren AB Volvo för en kraftig minskning av orderingången. Nu bekräftar konkurrenten Scania den dystra bilden.

Ekonomisk avmattning, handelskrig, brexit med mera bidrar till att åkerierna som köper lastbilarna blir osäkra och skjuter på beställningarna. Sektorn brukar vara bland de första att känna av en lågkonjunktur.

Enligt rapporten för det tredje kvartalet, som kom på måndagen, minskade beställningarna av nya lastbilar från Scania med 14 procent under det senaste kvartalet, jämfört med samma period året före.

– Nu får vi bromsa rätt rejält i bolaget. Vi kommer in i det här med en hög produktionstakt och vi har snabbt betat av vår orderbok. Då blir inbromsningen rätt brutal, säger Henrik Henriksson.

Neddragningen har redan börjat och enligt Henrik Henriksson har 1 200-1 500 personer inom produktionen redan berörts. Ytterligare 700-800 personer kommer att påverkas av neddragningen.

Till det kommer alla tjänstemän som bland annat arbetar med försäljning och utveckling av nya fordon. Där blir det till en början främst inhyrda konsulter som berörs. Henrik Henriksson vill inte uppge någon siffra för hur många anställda tjänstemän som påverkas.

Annons
Annons

Den kraftiga inbromsning kommer efter flera goda år. För fem år sedan såldes drygt 200 000 lastbilar om året i Europa. De senaste fyra åren har det i stället sålts drygt 300 000 lastbilar per år. Men nu ser det ut att växla ned rejält i den konjunkturkänsliga lastbilsbranschen, till något som Volvos vd Martin Lundstedt beskriver som mer normala nivåer.

– Efter ett antal starka år kommer det oftast en sättning. Nu är vi på väg in i en svagare marknad och under nästa år går totalmarknaden i Europa ned med 10–20 procent, säger Henrik Henriksson.

Nedgången den här gången försvåras av att det inte ser vidare ljust ut i någon del av världen.

– Det är inte mycket som kompenserar för sättningen i Europa. Vi ser till exempel ingen ljusning i Kina eller Ryssland. Det är egentligen bara från Brasilien det kommer lite positiva signaler, säger Henrik Henriksson.

För Scania, Volvo och de övriga företagen i lastbils- och bussbranschen kommer behovet att strama åt i ett besvärligt läge. Bolagen står inför enorma investeringar i att utveckla ny teknik för att elektrifiera fordonen och få bilarna att köra på egen hand.

– Det är en svår avvägning när vi måste bromsa samtidigt som vi vill ligga långt framme i teknikutvecklingen och behålla vårt försprång, säger Henrik Henriksson.

Sekunden efter konstaterar han dock att när det gäller utvecklingen mot elektrifiering och ökad användning av biodrivmedel går det inte att bromsa. Efterfrågan på mer miljövänliga alternativ är så stor, både från kunderna, åkerierna, och de som i sin tur köper deras transporter.

Det pressade läget på lastbilsmarknaden märks tydligt även i siffrorna hos Scanias tyska kollega MAN. De båda bolagen ingår i det sedan i somras börsnoterade Traton som kontrolleras av Volkswagen.

MAN:s orderingång minskade med 10 procent under årets nio första månader, jämfört med samma period förra året. Dessutom står MAN nu inför ökade kostnader när bolaget ska lansera en ny generation lastbilar och bussar.

Scania, som inom Traton-gruppen profileras som det teknikledande bolaget med mer avancerade produkter, har precis klarat av sitt skifte till en ny generation lastbilar. Det har varit ett dyrt skifte när två generationer drivs parallellt.

Men nu minskar kostnaderna när bolaget bara levererar den nya generationen. Rörelsemarginalen under tredje kvartalet har också gått upp jämfört med året före.

Scania tredje kvartalet
20192018
Försäljning36,532,4
Rörelseresultat4,43,2
Nettoresultat3,12,2
i miljarder kronor
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons