Annons

Anna Ångström:Scenhösten 2017 – himmel, helvete och livet där emellan

Välkomna till SvD Scenhöst! Här har vi samlat intervjuer, reportage, kalendarier och tips om vad som händer på scenerna i höst. Vi tittar särskilt på Göteborg.

Under strecket
Publicerad
Efter reklamen visas:
Scenhösten 2017

Gång på gång påminns vi om hur tunn civilisationens fernissa är, hur lätt människan i vissa lägen släpper alla spärrar. I såväl storpolitiken som privatlivet. Nyhetsflödet eldas på genom sociala medier där man ofta tycker sig skymta antikens hämndgudinnor jaga fram som furier, alltmedan vi putsar på perfekta iscensättningar av våra liv. Utan åskådare är vi osynliga; både komedier och tragedier behöver publik. Teatern kan hjälpa oss att se mönster.

Det äldre paret i Edvard Albees höstaktuella klassiker ”Vem är rädd för Virginia Woolf ?” driver ut demoner inför sina unga gäster med närmast rituella gräl. I de grekiska dramerna agerar människorna i skuggan av ödet och gudarnas makt, men det är publiken som måste fortsätta diskussionen om vilka värderingar ett samhälle bör bygga på. Den omskakande berättelsen om Kung Oidipus och hans upproriska dotter Antigone hamnar än en gång i rampljuset när Dramatenchefen Eirik Stubø iscensätter Sofokles skådespel i november.

Människan har i alla tider flytt eller flyttat, ställts inför nya språk och kulturer, brottats med omgivning och självbild. I höst söker Kristina och Karl-Oskar åter lyckan i främmande land när Göteborgs stadsteater spelar Vilhelm Mobergs epos ”Utvandrarna”, medan Dramaten (och även Dalateatern i en musiksatt uppsättning) via Ola Larsmos kritikerrosade roman ”Swede Hollow” ger röst åt den majoritet svenskar som hamnade i städernas slum och slit. Nationalscenen fortsätter i vår att syna den amerikanska drömmens baksidor med ”Angels in America” som Farnaz Arbabi iscensätter och som redan i höst är aktuell i Malmö. Man kan tala om en renässans för Tony Kushners banbrytande drama, nu uppdaterat, om hur 1980-talets aidsskräck påverkade samhället, synen på homosexuella och mänskliga rättigheter.

Annons
Annons

Uppsättningar byggda på framgångsrika böcker har varit en liten trend (tänk på Knausgårds kamp, Lena Anderssons egenmäktiga förfarande, Witt-Brattströms kärlekskrig). Nu blir Per Anders Fogelströms mäktiga Stockholmssvit teater om människorna i en stad i förändring. På Riksteatern dramatiseras Gun-Britt Sundströms 70-talsklassiker ”Maken”. Och min sommars läsupplevelse, Jason Timbuktu Diakités självbiografi ”En droppe midnatt”, iscensätts med upphovsmannen själv på Cirkus tiljor. På Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen spelas ”Göra sig av med Eddy”, efter Édouard Louis självbiografiska debutroman. Det är på olika sätt gripande, smärtsamma berättelser om att känna utanförskap, och att hitta sig själv. Ett tema i tiden, också inom dansvärlden där även kroppens fysiska transformation kan speglas.

Apropå dans – den som inte har sett Göteborgsoperans danskompani forma 3,5 ton lera till en samhällskropp som bryts sönder och föds på nytt bör boka in sig i november på ”Icon” av koreografen Sidi Larbi Cherkaoui i samarbete med konstnären Antony Gormley. Svindlande och arkaiskt. En rad visuellt spännande gästspel kommer annars till bland annat Dansens hus i Stockholm, bland dem ”The great tamer” av Dimitris Papaioannou, Alain Platels och Les Ballets C de la B:s mörka Mahlerfantasi ”Nicht schlafen” och Marie Chouinards ”Lustarna trädgård” – himmel, helvete och livet där emellan.

Onsdagen den 13 september publiceras Scenhöst, en extra tidning om 48 sidor. Läs den gärna digitalt i eSvD. På svd.se under vinjetten ”Scenhösten 2017” hittar ni också aktuella recensioner av teater, dans, opera och musikaler i hela landet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons