Annons

Anna Ångström:Scenpremiärer att se fram emot på nya året

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 10

”Alae” med Ida ”Inxi” Holmlund, Javier Perez och Jernej Bizjak.

Foto: Chrisander BrunBild 2 av 10

Farnaz Arbabi sätter upp ”Angels in America” på Elverket.

Foto: Lars PehrsonBild 3 av 10

”Puur” med Kungliga Baletten.

Foto: Patrick ClauwaertBild 4 av 10

Loa Falkman och Hillevi Martinpelto

Foto: FolkoperanBild 5 av 10

Erik Ehn (Peer Gynt) och Stina Ekblad (Mor Åse) medverkar i ”Peer Gynt”.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 10

Pelle Grytt spelar Faustus.

Foto: Jonatan FernstromBild 7 av 10

Lars Norén under en repetition av ”Stilla liv” på Dramaten förra året.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 8 av 10

Åsa Kalmér.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 9 av 10

Marie Göranzon och Dan Ekborg.

Foto: Carl BengtssonBild 10 av 10
Bild 1 av 2

”Alae” med Ida ”Inxi” Holmlund, Javier Perez och Jernej Bizjak.

Foto: Chrisander BrunBild 2 av 2

En irrande Peer Gynt, en själsfattig Faustus och en sörjande Orfeus ger ton åt inledningen på scenvåren 2018. SvD:s redaktör Anna Ångström tipsar om tio uppsättningar man inte bör missa.

Starka känslor i Beethovens musik

DANS

Alae

Dansens hus, spelas 26–27 januari

Tre dansare, en pianist och en koreograf – Örjan Andersson – som inte tvekar inför Beethovens patos, temperament och motsägelsefulla känslor så som de uttrycks i dennes pianosonater. ”Alae” är ett lekfullt och intimt verk där musiken är huvudpersonen, inte minst som virtuosen Per Tengstrand får full frihet vid flygeln.

”Alae” med Ida ”Inxi” Holmlund, Javier Perez och Jernej Bizjak.
”Alae” med Ida ”Inxi” Holmlund, Javier Perez och Jernej Bizjak. Foto: Chrisander Brun
Annons
Annons

Farnaz Arbabi sätter upp ”Angels in America” på Elverket.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

”Puur” med Kungliga Baletten.

Foto: Patrick ClauwaertBild 2 av 2

Den utgör ramen och rummet som de tre sinsemellan mycket olika dansarna tar sig in i och påverkas av. Missa inte! uppmanade jag i min recension i höstas.

Farnaz Arbabi sätter upp ”Angels in America” på Elverket.
Farnaz Arbabi sätter upp ”Angels in America” på Elverket. Foto: Lars Pehrson

Änglarna landar på Elverket

TEATER

Angels in America

Dramaten Elverket, premiär 1 februari (del 1 ”Millennium”) och 22 februari (del 2 ”Perestrojka”)

Regissören Farnaz Arbabi sa i höstas till SvD att ”Angels in America” är ett drömprojekt. Det är en episk berättelse om de stora existentiella frågorna som även ger ett politiskt perspektiv på vår samtid. Enligt Arbabi kan man se skrämmande paralleller mellan 1980-talets aidsskräck och reaktionära krafter och dagens utveckling med Trump vid rodret. Tony Kushner har dessutom uppdaterat sitt manus.

”Puur” med Kungliga Baletten.
”Puur” med Kungliga Baletten. Foto: Patrick Clauwaert

Makt, mord och mäktig dans

DANS

Puur

Kungliga Operan, premiär 2 februari

”Efter drygt två timmar vacklar man ut med en känsla av att bära inte bara ett kors på ryggen utan en universell tidlös bild av historiens perpetuum mobile: människans ständiga sökande efter hopp och svar hos Modern, Fadern eller en profet medan rädslan sprider förgörande gift.” Så skrev jag i min recension av ”Puur” när den gästade Dansens hus 2005 med Wim Vandekeybus kompani Ultima Vez. Kungliga Baletten ska nu dansa detta barnförbjudna verk om makt, mord och skuld.

Annons
Annons

Loa Falkman och Hillevi Martinpelto

Foto: FolkoperanBild 1 av 2

Erik Ehn (Peer Gynt) och Stina Ekblad (Mor Åse) medverkar i ”Peer Gynt”.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 2
Loa Falkman och Hillevi Martinpelto
Loa Falkman och Hillevi Martinpelto Foto: Folkoperan

Kreativitet och kris i musikalisk kamp

OPERA

Salieri vs Mozart

Folkoperan, premiär 14 februari

Vi har sett kampen mellan kompositörerna på såväl filmduk som scen – det spralliga geniet Mozart mot den avundsjuka medelmåttan Salieri. Nu smälter regissören Tobias Theorell samman enaktarna ”Mozart och Salieri” av Nikolai Rimskij-Korsakov (1897) och ”Prima la musica e poi le parole” av Antonio Salieri (1786) till en studie om kreativitet, lek och kris. Loa Falkman sjunger Salieri, Jesper Säll gestaltar Mozart och Eleonora görs av Hillevi Martinpelto.

Erik Ehn (Peer Gynt) och Stina Ekblad (Mor Åse) medverkar i ”Peer Gynt”.
Erik Ehn (Peer Gynt) och Stina Ekblad (Mor Åse) medverkar i ”Peer Gynt”. Foto: Anders Wiklund/TT

Den rastlöse Peer utmanar

TEATER

Peer Gynt

Dramaten, premiär 15 februari

Höga förväntningar har åtminstone jag efter att ha sett den tyske stjärnregissören Michael Thalheimer få Dramatens skådespelare att erövra stora scenen på överraskande och övertygande vis i ”Kasimir och Karoline” och ”Woyzeck”. Nu står Ibsens antihjälte ”Peer Gynt” på tur, en klassiker som utmanar iscensättare genom huvudrollens rastlösa irrfärder på gränsen mellan verklighet och dröm. Erik Ehn beskriver sin rollfigurs rika fantasi som både räddning och hot.

Annons
Annons

Pelle Grytt spelar Faustus.

Foto: Jonatan FernstromBild 1 av 2

Lars Norén under en repetition av ”Stilla liv” på Dramaten förra året.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 2 av 2
Pelle Grytt spelar Faustus.
Pelle Grytt spelar Faustus. Foto: Jonatan Fernstrom

Frestande när Faust blir dockteater

TEATER

Doktor Faustus

Folkteatern i Göteborg, premiär 17 februari

När Erik Holmström, egensinnig grundare av uppmärksammade Malmö dockteater, sätter tänderna i Christopher Marlowes 1500-talspjäs ”Doktor Faustus” lär det bli fritt och fräckt. Han skapar gärna absurda världar av dockor och pappfigurer, som när han omvandlade Roland Paulsens reportagebok om Arbetsförmedlingen till grotesk systemkritik. Faustus sålde som bekant sin själ till djävulen. Frågan är till vem eller vilka vi säljer våra samveten.

Lars Norén under en repetition av ”Stilla liv” på Dramaten förra året.
Lars Norén under en repetition av ”Stilla liv” på Dramaten förra året. Foto: Fredrik Sandberg/TT

En klassisk och en ny Norén

TEATER

Höst och vinter

Dramaten, premiär 23 februari

Episod

Malmö stadsteater, premiär 14 april

På 1980-talet skrev Lars Norén flera pjäser med lyhört öra för den borgerliga familjens uppgörelser. Nu samlar regissören Stefan Larsson en kvartett starka skådespelarkrafter till ”Höst och vinter”, en konfrontation mellan två döttrar och deras föräldrar.

I Malmö iscensätter dessutom Sofia Jupither (aktuell med rosade ”Vintermusik” på Kulturhuset Stadsteatern) en ny Norén, ”Episod”, om olika par mitt i livet som möts på en husvisning.

Annons
Annons

Åsa Kalmér.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 2

Marie Göranzon och Dan Ekborg.

Foto: Carl BengtssonBild 2 av 2
Åsa Kalmér.
Åsa Kalmér. Foto: Anders Wiklund/TT

Kärleken övervinner döden

OPERA

Orfeo & Euridice

Norrlandsoperan, premiär 8 mars

Christoph Willibald Glucks 1700-talsopera om kärleksparet Orfeus och Eurydike är en av mina musikaliska favoriter. Det ska bli spännande att se vad regissören Åsa Kalmér och scenografen Bente Rolands­dotter (i grunden arkeolog) gör av den grekiska myten i sin tolkning. De låter Eurydikes dödsögonblick leda skeendet mot en inre värld där liv och död speglas i en mer samtida saga, som blir en modern tolkning av kärlekens krav och möjligheter.

Marie Göranzon och Dan Ekborg.
Marie Göranzon och Dan Ekborg. Foto: Carl Bengtsson

Marie Göranzon kommer på besök

TEATER

Besök av en gammal dam

Kulturhuset Stadsteatern, premiär 9 mars

Dramatenskådespelaren Marie Göranzon klev i höstas in på Klara soppteater som dominant svärmor. Nu ska hon spela förmögen äldre dam när danska regissören Katrine Wiedemann iscensätter Friedrich Dürrenmatts svarta komedi ”Besök av en gammal dam”. Dan Ekborg matchar Göranzon i schweizarens pjäs från 1956 om en kvinna som återvänder till sin hemby och erbjuder orten pengar till upprustning på villkor att en man som övergivit henne mördas.

Laddad fråga om intimitet

UNGDOMSTEATER

Ocean

Unga Klara, premiär 15 mars

Lumor är ett spännande scenkonstkompani som rör sig fritt mellan olika projekt och teatrar. Dramatikern och regissören Paula Stenström Öhman var med från dess start och har nu skrivit ”Ocean” för Unga Klara i ett samarbete där även Lumorprofilen Oskar Thunberg är en av fyra skådespelare. I pjäsen, byggd på forskning, ställs tre generationer inför den laddade frågan om vad intimitet är – ett slags uppföljare till ”People respect me now” och ”Jag tror på dig Anita” av Stenström Öhman.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons