Annons

Scentips inför jul: Familjen värst – även på teatern

Julen närmar sig – den största av familjehögtider. Det är inte alltid lätt att hantera relationerna med de närstående, särskilt laddat är förhållandet mellan föräldrar och barn. SvD tipsar om några aktuella uppsättningar med både modersmonster och patriarker.

Under strecket
Publicerad

Karl-Magnus Fredriksson som Rigoletto och Ida Falk Winland som hans dotter Gilda.

Foto: Markus GårderBild 1 av 1

1 / 5

Rigoletto vill väl men det går åt pipan

Karl-Magnus Fredriksson som Rigoletto och Ida Falk Winland som hans dotter Gilda.
Karl-Magnus Fredriksson som Rigoletto och Ida Falk Winland som hans dotter Gilda. Foto: Markus Gårder

Rigoletto

Kungliga Operan

T o m 11 februari

Regissören Sofia Jupither sätter far–dotter-relationen i fokus i sin svarta ”Rigoletto” och tar fasta på psykologiska nyanser. Karl-Magnus Fredrikssons värnande Rigoletto är en fadersroll som väcker empati, hans baryton har varsam värme. Ida Falk Winlands underbart okonstlad Gilda är en ung tjej som drömmer om kärlek och frihet med koloraturer av längtande suckar. Tragiken når sin kulmen då hon förförs av hertigen och går i döden för sin kärlek, skriver Karin Helander.

Annons
Annons

Rebecka Hemse, Anita Ekström och Ingela Olsson i ”De oroliga”.

Foto: Jenny BaumgartnerBild 1 av 1

2 / 5

Även den store konstnären är ett barn

Rebecka Hemse, Anita Ekström och Ingela Olsson i ”De oroliga”.
Rebecka Hemse, Anita Ekström och Ingela Olsson i ”De oroliga”. Foto: Jenny Baumgartner

De oroliga

Dramaten

T o m 16 februari

Pernilla August iscensätter Linn Ullmanns berörande roman om en flicka som växer upp med en självtillräcklig filmregissör till far och en naiv, rastlös skådespelerska till mor. Dottern vill bli sedd, men föräldrarnas relation komplicerar tillvaron – ibland tycks alla vara barn i sina pyjamasar. Rebecka Hemse, Anita Ekström och Ingela Olsson gestaltar dessa oroliga och ensamma människor med rörande känsla. Inte minst i partierna som handlar om åldrandet och minnet.

Annons
Annons

Chatarina Larsson, Angela Kovács och Julia Marko-Nord i ”Höstsonaten” på Teater Gijotin.

Foto: Karl GaborBild 1 av 1

3 / 5

Döttrar i skuggan av en karriärmamma

Chatarina Larsson,  Angela Kovács och  Julia Marko-Nord i ”Höstsonaten” på Teater Gijotin.
Chatarina Larsson, Angela Kovács och Julia Marko-Nord i ”Höstsonaten” på Teater Gijotin. Foto: Karl Gabor

Höstsonaten

Teater Giljotin

T o m 15 december

När regissören Kia Berglund tar sig an Ingmar Bergmans oidipala rysare ”Höstsonaten” är de manliga birollerna strukna. Det gör triangeldramat mellan mor och döttrar desto starkare och mer smärtsamt, skriver Ylva Lagercrantz Spindler. Chatarina Larsson gör en magnifik tolkning en självupptagen karriärkvinna – en berömd pianist vars döttrar längtar efter att bli sedda, bekräftade och älskade. Den jordnära Eva (Julia Marko-Nord) slits mellan att vara till lags och göra upp med ”modersmonstret”.

Annons
Annons

Mia Höglund-Melin  spelar  Emilie Ekdahl.

Foto: Lina IkseBild 1 av 1

4 / 5

Bergmans dotter lyfter fram kvinnorna

Mia Höglund-Melin  spelar  Emilie Ekdahl.
Mia Höglund-Melin  spelar  Emilie Ekdahl. Foto: Lina Ikse

Fanny och Alexander

Göteborgs stadsteater

T o m 2 mars

Många drömmer om den härliga ”Fanny och Alexander”-julen med hela tjocka släkten i långdans. Fast vi vet ju att det mörknar bakom kulisserna i familjen Ekdahls borgerliga värld, inte minst när den fantasifulle Alexander utmanar styvfadern biskopen. Dramaten har just avslutat en spelperiod av Ingmar Bergmans älskade drama. Nu iscensätter hans dotter Eva Bergman sin version, framflyttad till 1930-talet och med en kvinnlig blick på rollfigurerna.

Annons
Annons

Alexandra Nordberg som en av Lears döttrar.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

5 / 5

Kung Lear missbedömer sina döttrar

Alexandra Nordberg som en av Lears döttrar.
Alexandra Nordberg som en av Lears döttrar. Foto: Ola Kjelbye

Kung Lear

Göteborgs stadsteater

T o m 31 januari

Kung Lear känner sina tre döttrar dåligt. De två äldre som smickrar honom och får utdelning i form av land är de som sedan sviker honom – medan favoriten Cordelia, som vägrar yppa kärlek mot betalning, är den sanna själen. I Pontus Stenshälls uppsättning går Michalis Koutsogiannakis som Lear från storstilad hybris till sönderfall med trovärdig auktoritet. Som kontrast och anarkistisk princip får narren, Lasse Beischer från clowngruppen 123 Schtunk, en stor roll.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons