Annons

Schweizisk Gripenaffär hägrar: ”Ingen är där vi är”

Gripen är tillbaka på banan i Schweiz. Nu drar Saab igång kampanjen för att sälja 30–40 stridsplan till schweiziska regeringen som vill förnya luftförsvaret för motsvarande 70 miljarder kronor.

– Vi har det mest moderna stridsflygplanet på marknaden i dag, säger Saabs schweiziska chef Rustan Nicander till SvD Näringsliv.

Under strecket
Publicerad

Saab visar upp sin nya modell 39-8 Jas Gripen E.

Foto: Vilhelm Stokstad/TTBild 1 av 2

Byggnation av Gripen.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 2 av 2

Saab visar upp sin nya modell 39-8 Jas Gripen E.

Foto: Vilhelm Stokstad/TTBild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Ekonomistudion 2018-10-04 NY Gripen
Saab visar upp sin nya modell 39-8 Jas Gripen E.
Saab visar upp sin nya modell 39-8 Jas Gripen E. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

ZÜRICH Saab Gripen gör nu ett andra försök att sälja stridsplan i Schweiz. Förra gången, 2014, stupade man på mållinjen efter en folkomröstning som stjälpte projektet och gjorde att 22 Gripen aldrig såldes till Schweiz. Nu har landets regering beslutat att man trots allt måste förnya hela luftförsvaret som kommer att vara för gammalt 2030, både vad gäller stridsplan och markbaserat luftvärn.

Schweiz har därför bestämt sig för att avsätta motsvarande 70 miljarder kronor för en uppgradering. Kostnaden för flygplanen tros landa på omkring 60 miljarder kronor. Saab hoppas att de kan kamma hem affären denna gång med sina nya Gripen E-plan.

– Vi har uppgraderat systemet, och har nu ett ännu mer avancerat och kompentent flygplan. Vi har det absolut mest moderna stridsflygplanet på marknaden i dag, säger bolagets Schweiz-chef Rustan Nicander och tillägger:

Annons
Annons

Byggnation av Gripen.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

– Ser man till hur teknologin springer framåt är det ingen som är där vi är.

Men konkurrensen är tuffare än förra gången – fem stridsflygplan jämfört med tre förra gången. Med i racet finns nu franska Rafale, amerikanska F-35, Eurofighter och amerikanska F-18 som också startat kampanjer för att ro hem affären. Samtliga har fram till 26 januari att utarbeta offerter för sina plan, erbjudanden som sedan ska utvärderas.

– Tanken är att man i slutet av 2020 ska bestämma vilken typ av flygplan man ska välja. Då kommer man att slutförhandla med den utvalda. Fram tills dess är det öppen konkurrens, säger Rustan Nicander.

Varför ska Schweiz köpa just Gripen E?

– Alla fem flygplanen har köpts av kvalificerade flygvapen. Men de passar olika bra för olika länders situation. De amerikanska systemen är designade för enormt stora organisationer med stora budgetar. De andra planen är också mest inriktade på att vara stridsflygplan mot markmål. Gripen är lika kompetent men mer inriktat på luftövervakning vilket Schweiz behöver. Vi är sannolikt också det billigaste alternativet.

Vad är tuffast för att lyckas med affären?

– Att övertyga schweizarna om kostnaden och hålla ihop en enig politisk process i landet. Börjar det att gå åt olika håll med politiska stridigheter som sprider osäkerhet som förra gången kan det bli tufft.

Byggnation av Gripen.
Byggnation av Gripen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons

Risken är också att det blir en ny folkomröstning i det direktdemokratiska Schweiz som omintetgör hela affären igen. Många schweizare anser att flygvapnet måste moderniseras, medan andra tycker att det är onödigt att lägga så många miljarder på stridsflyg i stället för exempelvis hälso- och sjukvård.

Schweiz regering försöker dock komma runt det hela denna gång genom att först ha en folkomröstning om budgeten för att förnya luftvapnet, och därefter bestämma vilket plan som ska köpas. Så skulle man undvika att driva flera års inköpsprocess framåt och sedan riskera att projektet sänks.

Nicander tror att schweizarna trots allt tycker att landet måste ha ett starkt och modernt luftvapen.

– I Schweiz finns en stark försvarsvilja och önskan att vara självständig, och inte behöva be om hjälp när det behövs. För ett högkvalitativt luftvapen måste man börja i dag, det tar 10-15 år att bygga upp förmågan.

Frågan om så kallad off-set, eller industriella samarbetsavtal, kommer förutom själva offerten att spela en stor roll, anser Nicander. Saab Gripen har tillsammans med konkurrenterna inbjudits till Lausanne nästa vecka för att träffa schweiziska industrin och diskutera möjliga samarbeten.

– Detta är ett arbete som pågår separat vid sidan om arbetet med offerten. Men industriella åtaganden är del av vårt erbjudande. Det handlar dels om att schweiziska företag kan vara med och leverera och utveckla teknologier till sitt egna flygvapen, dels om annat icke-militärt som kan skapa arbetstillfällen i Schweiz.

Efter reklamen visas:
Gripen-olyckor genom tiderna
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons