Annons

Bluffarna som kan stå dig dyrt

De utger sig för att vara myndigheter – men lurar i själva verket konsumenter på stora summor pengar. Konsumentverket och Svensk Handel har på senare tid hissat illröd varningsflagg för flera blufföretag. Här är fem företag att se upp för.

Under strecket
Publicerad

Konsumentenheten lockar till sig konsumenter som egentligen tänkt anmäla företag till Konsumentverket.

Bild 1 av 5

Konsumenter uppger att de lurats att betala för tjänster på Trafikenheten.se som skulle ha varit gratis, eller betydligt billigare, för dem om de vänt sig direkt till Transportstyrelsen.

Bild 2 av 5

Genrebild.

Foto: Per Larsson/TT Bild 3 av 5

Genrebild.

Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix Bild 4 av 5

Genrebild.

Foto: Keith Morris/Alamy Bild 5 av 5

Konsumentenheten lockar till sig konsumenter som egentligen tänkt anmäla företag till Konsumentverket.

Bild 1 av 1
Konsumentenheten lockar till sig konsumenter som egentligen tänkt anmäla företag till Konsumentverket.
Konsumentenheten lockar till sig konsumenter som egentligen tänkt anmäla företag till Konsumentverket.

Låtsas vara Konsumentverket?

Under slutet av januari varnade den statliga myndigheten Konsumentverket för webbplatsen Konsumentenheten – de som har velat anmäla företag till Konsumentverket har i stället hamnat på webbplatsen Konsumentenheten.

Enligt Konsumentverket bryter webbplatsen mot lagen, genom att sakna information om vilket företag som driver verksamheten och hur man kommer i kontakt med dem.

Dessutom innehåller den felaktiga uppgifter om preskription och skulder. Tidigare har konsumenter även fått betala hundratals kronor för att göra en ”anmälan”. Andra tjänster har kostat betydligt mer, uppemot 15 000 kronor.

Konsumentombudsmannen (KO) vill att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder webbplatsen att ge sken av att den drivs av en myndighet. KO har därför stämt näringsidkaren bakom webbplatsen.

Annons
Annons

Konsumenter uppger att de lurats att betala för tjänster på Trafikenheten.se som skulle ha varit gratis, eller betydligt billigare, för dem om de vänt sig direkt till Transportstyrelsen.

Bild 1 av 2

Genrebild.

Foto: Per Larsson/TT Bild 2 av 2
Konsumenter uppger att de lurats att betala för tjänster på Trafikenheten.se som skulle ha varit gratis, eller betydligt billigare, för dem om de vänt sig direkt till Transportstyrelsen.
Konsumenter uppger att de lurats att betala för tjänster på Trafikenheten.se som skulle ha varit gratis, eller betydligt billigare, för dem om de vänt sig direkt till Transportstyrelsen.

Trafikenheten: ”Starkt vilseledande”

Enbart år har 26 anmälningar mot den så kallade ”Trafikenheten” inkommit till Konsumentverket. Anmälningarna rör vilseledande marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor.

Människor uppger att de har gått in på sajten Trafikenheten.se och sedan upptäckt att den tar betalt för att utföra tjänster som oftast är gratis hos Transportstyrelsen.

En annan anmälare uppger att han betalade 490 kronor för att beställa en registreringsskylt på sajten. Senare kom ytterligare en faktura från Transportstyrelsen på 180 kronor för samma registreringsskylt.

Många har hamnat på sajten efter att ha googlat, exempelvis på registreringsbevis eller körkortstillstånd. När de sedan vill ångra sitt köp har de nekats återbetalning då sajten friskriver sig från ångerrätten i köpvillkoren.

”Jag tycker att det är starkt vilseledande att just en samhällsfunktion kan förväxlas med ett företag som dessutom tar betalt för tjänster som är gratis på Transportstyrelsen”, står det i en av anmälningarna.

Transportstyrelsen ska enligt nyhetsbyrån Siren ha polisanmält sajten.

Struntar i om äldre inte hör

Genrebild.
Genrebild. Foto: Per Larsson/TT
Annons
Annons

Genrebild.

Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix Bild 1 av 1

”Seniortelefoni” heter det bolag som 2017 drog på sig flest klagomål rörande så kallad felaktig anslutning av fast telefoni, i relation till sin marknadsandel.

Sedan sommaren 2016 har närmare 90 anmälningar kommit in till Konsumentverket mot Seniortelefoni, det visar en sammanställning gjord av organisationen Telekområdgivarna.

En ”felaktig anknytning” kan exempelvis innebära att abonnenten blivit ansluten till en operatör utan att ha tackat ja.

I höstas bestämde sig Konsumentombudsmannen för att stämma bolaget Seniortelefoni. Konsumentombudsmannen anser att säljarna informerar ytterst knapphändigt om ångerrätten och att företaget skickar ut fakturor för något som de uppringda inte har beställt.

Flera personer har klagat på att företaget struntar i om den som svarar har svårt att höra eller förstå vad som sägs.

Bolaget snor andras platsannonser – och tar betalt

Genrebild.
Genrebild. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix

Bemanningsspecialisten vänder sig mot företag och kommuner. Deras första kontakt med bolaget sker via en faktura, uppger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel. Enligt fakturan ska de betala för en annonsplats.

– Där ligger deras annons, men den hör hemma någon annanstans. De har snott den och har sedan mage att ta betalt för det, säger Per Geijer.

Han menar att Bemanningsspecialisten hämtar platsannonser från andra sajter, och tar betalt för ett jobb ingen har bett dem att utföra. Den 11 januari i år sattes Bemanningsspecialisterna upp på Svensk Handels varningslista.

Annons
Annons

Genrebild.

Foto: Keith Morris/Alamy Bild 1 av 1

Tusentals klagomål på en månad: ”Det är extremt”

Genrebild.
Genrebild. Foto: Keith Morris/Alamy

SvD har tidigare varnat om blufföretaget Företagsopinion, och enligt organisationen Svensk Handel pågår verksamheten fortfarande. Enbart under januari i år ska tusentals klagomål strömmat in.

– Det finns inget företag som genererar så många klagomål. Det är extremt, säger Per Geijer.

Bolaget skickar ut formulär riktade till egenföretagare – formulär som ser ut som att komma från en myndighet. Men i själva verket är det ett vilseledande avtal skickat från ett blufföretag med säte i Estland.

Den som svarar på frågorna och skriver under enkäten förbinder sig nämligen att betala 6 395 kronor om året för annonsering, något som nämns i finstilt längst ned på sidan.

– Det är en oerhört vilseledande blankett utformad för att lura folk, säger Per Geijer.

Under 2018 har en rad påminnelsefakturor skickats ut, men Svensk Handel tar även emot klagomål om att nya personer kontaktats.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons