SvD Perfect Guide
Annons

Selam Fessahaye: ”Jag struntar lite i hur man gjort saker och ting tidigare”

Foto: Märta Thisner

Det senaste året har varit chockartat för Selam Fessahaye. SPG träffar designern och stylisten som ska ta det svenska modeundret vidare.

Text: Sophie Tisell - 10 december 2019

Bank Hotels takterrass, Le Hibou. Selam Fessahaye är klädd i en sportig lila byxdress, hon har håret i stram knut och stora guldiga örhängen. Det har gått nästan exakt ett år sedan hennes debutkollektion visades på Stockholm Fashion Week – den som var det enda folk pratade om efteråt.

– Det här året har varit som en enda stor chock. Det är som att jag har bara sprungit efter mig själv och försökt hinna med allt, istället för att stå redo och ta emot allt med öppna armar, berättar hon.

Selam är född och uppvuxen i Uppsala med föräldrar från Eritrea. Modeintresset har alltid funnits där, men fram tills förra året har hon levt och verkat bakom scenen – som stylist och kostymör. Hon har arbetat med både reklam och film och klätt artister som Seinabo Sey, Sabina Ddumba och Mapei.

– Jag började som kostymörassistent för 17 år sedan och hittade en plats, en liten bubbla, som jag trivdes i. Nu när jag tagit klivet till att bli designer är det som att jag spräckt hål på den bubblan.

Tillbaka till modevisningen i augusti förra året. I Bolinderska på Grand Hôtel intogs catwalken av kända ansikten – bland andra vännerna och klienterna Seinabo Sey, Sabina Ddumba och Amanda Winberg – i neonfärgade tyllskapelser, transparenta oversize-kavajer och glimrande paljetter.

Annons
Annons

– Den första kollektionen var något jag bara behövde få ur mig. Jag var understimulerad och det här var ett nytt sätt att uttrycka mig på som var helt fritt.

Utöver välkända modeller och färggranna kreationer fick publiken även se en ny mångfald på catwalken – både vad gällde hudfärg, ålder och storlek.

– Det var viktigt för mig att visa min första kollektion på modeveckan, för att det är ett regelrätt sätt att visa på. Men med det sagt så gjorde jag det ändå på mitt sätt, med människor jag gillar och modellerna jag ville ha. Jag struntar lite i hur man gjort saker och ting tidigare.

Sedan debutkollektionen har Selam hunnit visa ytterligare en kollektion på Stockholms modevecka och klätt världsstjärnor som Rita Ora, Tracee Ellis Ross, Lil Nas X och Sam Smith och kronprinsessan Victoria. Internationellt ses hon som Sveriges nästa stora modeexport – ”stylisten och designern som kommer att förändra den svenska modescenen”, skriver bland annat amerikanska modebibeln Vogue om Selam.

Det gångna året har hon även hunnit med att visa sina kollektioner i New Orleans och Lagos, i skrivande stund väntar en visning i New York.
– Jag hade ingen aning om att man kunde visa på Stockholms modevecka och att allt det här kunde hända, eller ens få den spridning som det fått. Det jag är mest förvånad över är att så många sett det jag gör och känner något. Alla behöver inte älska mina grejer, bara man känner något.

Varför tror du att din visning blev så omtalad?
– Jag tror att den på något sätt låg rätt i tiden, att den behövdes. Men jag tror också att folk uppskattar äkthet. Det har varit väldigt viktigt för mig. Hur och vad jag visade var inget nytt för mig, det är mitt uttryckssätt och den jag är.

Annons
Annons

Varför behövs du i modesverige?
– För att det är viktigt att lyssna på olika historier. Att skapa är mitt sätt att prata, det är så jag berättar min historia. Min stil – både som stylist och designer – är komplex för att jag är komplex som person. Mycket för mitt ursprung och det ’mellanförskap’ som jag lever i. Jag tror att det är en viktig historia att berätta, som också många bär på.

Än så länge går inte Selams kreationer att köpa i butik, hon tar bara emot personliga beställningar. Men det kan komma att ändras.

– Jag måste börja ta affärsdelen på ett större allvar. Under året har jag fortsatt att jobba som kostymör och stylist för att kunna finansiera den andra delen. Men jag har nyligen kommit fram till att jag vill ge mitt märke och min kollektion den chans, tid och energi som det förtjänar. För att jag ska kunna göra det måste det vara ekonomiskt gångbart på något sätt. Jag har till exempel insett att jag nog måste göra ready to wear-kollektioner för att överleva. Och att jag måste ha en plan, haha.

Foto: Märta Thisner

Annons