Annons

Då: Sju olyckor på tre år – 140 stycken bara i år

Övergivna elsparkcyklar som ligger slängda i centrala Stockholm. Skadorna med det nya färdmedlet har ökat kraftigt.
Övergivna elsparkcyklar som ligger slängda i centrala Stockholm. Skadorna med det nya färdmedlet har ökat kraftigt. Foto: Veronica Johansson

Olyckorna med elsparkcyklar ökar kraftigt – från sju stycken under åren 2016–18 till hela 140 bara på nio månader i år.

– Det blir fula frakturer, mest fot- och handled, säger Jacob Simlund, läkare vid ortopedmottagningen på Capio S:t Görans sjukhus.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Irene Svenonius, finansregionråd i Stockholm, är orolig över utvecklingen av skador med elsparkcyklar.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 1

Transportstyrelsens statistikbas Strada omfattar trafikolyckor med personskada rapporterade av polis och akutsjukvård. Till och med den 15 september hade det under 2019 inträffat 140 olyckor med elsparkcyklar i Stockholms län.

Av dessa inträffade hela 132 i Stockholms stad. Det är en kraftig ökning jämfört med tidigare år.

För perioden 2016-2018 var siffran för hela Stockholms län bara sju olyckor. Mörkertalet bedöms vara stort.

– Huvudskador kan jag inte uttala mig om då de som kommer in förs till kirurgen, säger Jacob Simlund, läkare vid ortopedmottagningen på Capio S:t Görans sjukhus.

Det är inte bara övergivna och störande elsparkcyklar som påverkar framkomligheten i Stockholm, som SvD skrivit om på sistone.

Olyckorna med elsparkcyklar är också vanliga.

– VI får in en, två eller tre olyckor varje dag. Det har ökat rejält. Det rör sig i stor grad om operationskrävande skador efter fula frakturer, säger Jacob Simlund.

Varför blir skadorna annorlunda jämfört med vanlig cykel?

– Däcken är små och det kan räcka med att köra emot en trottoarkant eller en skarv i vägbanan för att gå omkull. Man kliver av tvärt i kanske 20 kilometer i timmen, förklarar Jacob Simlund.

Annons
Annons

Irene Svenonius, finansregionråd i Stockholm, är orolig över utvecklingen av skador med elsparkcyklar.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 1

Varför sker skadorna?

– Jag kan bara tala från mitt perspektiv från akutmottagningen, men det verkar ofta handla om brist på trafikvett, man gör lite som man vill i trafiken, säger Jacob Simlund.

Irene Svenonius, finansregionråd i Stockholm, är orolig över utvecklingen av skador med elsparkcyklar.
Irene Svenonius, finansregionråd i Stockholm, är orolig över utvecklingen av skador med elsparkcyklar. Foto: Emma-Sofia Olsson

Finansregionrådet Irene Svenonius (M) berättar att hon själv i förra veckan blev vittne till en skrämmande incident:

– Jag satt på en SL-buss vid Tegelbacken. En förare av en elsparkcykel körde mot rött ljus och svängde in just framför bussen. Det var millimeter från en smäll, säger Irene Svenonius.

Både Jacob Simlund och Irene Svenonius betonar att man i grunden är positiva till det nya transportmedlet.

– Det vi ser är barnsjukdomar i en föränderlig storstadsmiljö. Man står oskyddade och hörs inte. Förarna behöver ta ett större ansvar och företagen som hyr ut elsparkcyklarna bör se över hastigheter och även bromsverkan, säger Irene Svenonius.

Finansregionrådet tillägger att hon lider med funktionsnedsatta och synskadade som får kryssa sig fram på trottoarer där elsparkcyklar kan ligga slängda:

– Jag känner stor sympati med Daniel Helldéns (miljöpartistiskt trafikborgarråd, reds anm) förslag om lagändringar. Ett annat sätt är att styra upp som man gjort i Göteborg, säger Irene Svenonius och syftar på att trafikkontoret där förmanat operatörerna att införa en ”slow speed zone” om sex kilometer i timmen på fyra huvudgator.

Det ska gå att reglera genom så kallad ”geofencing” då maxhastigheten kan begränsas för de uppkopplade fordonen via internet när de kommer in i vissa utvalda områden.

Göteborg stad ska enligt SVT också införa sju områden där det ska råda parkeringsförbud.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons