X
Annons
X
Fördjupning

”Ser ut som riktigt sex men det är inte riktigt sex”

Isabella Eklöf är aktuell med spelfilmsdebuten "Holiday". En film som bland annat har uppmärksammats för sina råa sexscener. Regissören själv menar att filmen främst framför ett samhällskritiskt budskap om otyglad kapitalism.

Isabella Eklöf är aktuell med filmen ”Holiday”. Foto: Lars Pehrson

– Jag försöker förmedla känslan av att vara inspärrad i en godisbutik. Det är mycket blå bollar med glitter på, gnistrande nappar med rött och grönt. Men om du är inspärrad i en godisbutik för länge kommer du att dö av näringsbrist, säger Isabella Eklöf när SvD träffar henne i Stockholm.

För mig så är det en kritik av vart den moderna rovkapitalismen är på väg att föra oss.

"Holiday" kan beskrivas som färgstark men realistisk, en visuellt vacker men känslomässigt hård berättelse. Filmen gestaltar individer ur den danska underklassen och människor som lever i ett utanförskap.

Annons
X

– Det är inte en kritik av dansk underklass utan en kärleksfull skildring av den. Just de här rollfigurerna i filmen är sådana som hänger kring Christiania. Det är inte rollpersonerna som sådana som framför en samhällskritik, utan snarare systemet de lever i.

Efter reklamen visas:
Holiday

Filmen börjar med att den unga kvinnan Sascha ensam anländer till en turkisk badort för att semestra med sin kriminelle pojkvän Michael och hans vänner. De hyr tillsammans en villa med pool och utsikt över havet vid den turkiska rivieran. Vännerna lever i lyx, men även i ett system av godtyckliga regler och våld.

Det ser ut som riktigt sex men det är inte riktigt sex.

– För mig så är det en kritik av vart den moderna rovkapitalismen är på väg att föra oss. Om när vi tappar anledningen till varför vi tjänar pengar och när profiten blir ett mål i sig själv, säger Isabella Eklöf och fortsätter:

– Det vi ser i filmen är en miljö som fokuserar på snabba kickar. Där det enda man kan göra i livet är att förlusta sig på olika sätt, och dra hem pengar för att kunna göra det. Det är egentligen ett väldigt tomt och innehållsfattigt liv.

Den dansk-svenska filmen har väckt debatt, främst på grund av en scen som skildrar en våldtäkt från början till slut. Den beskrevs som mycket uppseendeväckande och motbjudande efter att den visades på den amerikanska filmfestivalen Sundance tidigare i år. Isabella Eklöf framhåller att scenen var filmmässigt teknisk avancerad.

– Det var ganska roligt att regissera scenen. Scenen var noga koreograferad och vi var noga med att ingen av skådespelarna skulle känna att de blev kränkta. Det ser ut som riktigt sex men det är inte riktigt sex.

Ur Isabella Eklöfs film ”Holiday”. Foto: Triart

Isabella Eklöf har i en artikel i filmtidningen FLM tidigare kritiserat det svenska samhället för självcensur. Hon beskriver Sverige som kollektivistiskt och ängsligt, vilket hon kontrasterar till Köpenhamn där hon bor.

– Svenskar och danskar är väldigt olika. Svenskar är ganska ängsliga och oroliga för att göra fel. Folk vågar inte riktigt ta ut svängarna. De är oroliga för att bli dömda från ett moraliskt perspektiv, säger Isabella Eklöf.

– Danmark är mycket mer individualistiskt, framför allt Köpenhamn. Folk är mer fulla i fan och inte rädda för att trampa folk på tårna. Båda länderna har sina för- och nackdelar. Men om man är utövande konstnär så är det bättre att leva i ett samhälle där folk säger: "Ja, det prövar vi".

Annons
X
Annons
X

Isabella Eklöf är aktuell med filmen ”Holiday”.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Ur Isabella Eklöfs film ”Holiday”.

Foto: Triart Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X