Annons

Telia om flygstoppet: "Otroligt ledsna för alla som drabbats"

Det var servicearbeten hos Telia som orsakade flygstoppet på torsdagen.

– Vi är otroligt ledsna för alla som drabbades, säger Telias presschef Irene Krohn till SvD.

Under strecket
Publicerad
Foto: Johan Nilsson/ TTBild 1 av 1
Telia: "Otroligt ledsna för alla som drabbades"ljsp.lwcdn.com

Både Telia och Luftfartsverket uppger att planerat servicearbete hos Telia var orsaken till det stora flygstoppet som drabbade Sverige under torsdagen.

– Vi är troligt ledsna för alla som drabbades. Under ett planerat arbete uppstod ett tekniskt fel i datatrafiken till Luftfartsverket, säger Irene Krohn som är presschef hos Telia.

Hon kan inte närmare precisera det tekniska felet.

– Vi kommer att utreda detta tillsammans med Luftfartsverket.

Var detta tekniska fel isolerat till att drabba Luftfartsverket?

– Ja, säger Irene Krohn på Telia.

Uppgiften om att Telia låg bakom Luftfartsverkets problem lämnades i dag på ett möte som länsstyrelser från hela Sverige och 17 myndigheter deltog i.

– Vid 13-tiden i går fick vi information från Telia om att felet var åtgärdat. Men vi kan inte utesluta att det finns andra faktorer som har påverkat. Det är därför vi uppger att felet preliminärt verkar bero på Telia. Men vi måste utreda detta för att utesluta andra orsaker, säger Per Fröberg som är pressansvarig på Luftfartsverket.

Annons
Annons

LFV lägger inte ansvaret på Telia utan ska förutsättningslöst utreda och analysera det inträffade, uppger Luftfartsverket på sin hemsida.

Dagens stora konferens leddes av Myndigheten för samhällskydd och beredskap och gällde den senaste tidens störningar av centrala funktioner i den svenska infrastrukturen. Enligt DN var även räddningstjänstens kommunikationssystem delvis ur funktion på torsdagen.

Det var torsdags vid lunchtid som ett datakommunikations fel i flygledningen gjorde att svenskt luftrum stängdes under ett par timmar. Totalt ställdes 113 flygningar in under dagen, varav 85 från Stockholm.

– På Arlanda och Sturup såg vi på Luftfartsverket felmeddelanden på skärmarna. Det stod att informationen som levererades inte fungerade som den skulle. Det gällde bland annat väder och färdrutter, säger Per Fröberg.

Enligt honom var det ordinarie systemet hos Luftfartsverket utslaget. Även ett av två reservsystem slutade att fungera.

– Vi kör aldrig flygtrafik utan att ha ett reservsystem igång, säger Per Fröberg på Luftfartsverket.

På kort tid har tre telemaster saboterats eller skadats och under torsdagen drabbades dessutom SJ när biljettbokningssystemet kraschade. Myndigheter ser inget samband mellan de olika händelser som i dagarna påverkat Sveriges infrastruktur, men incidenterna visar på sårbarheter i samhället.

– Att en enskild mast går ned påverkar ganska lite. Men självklart är vi väldigt beroende av fungerande kommunikation. Om ett antal viktiga knutpunkter slås ut så kan det vara allvarligt, säger Svante Werger, kommunikationsdirektör vid Myndigheten för samhällsskydd (MSB).

Annons
Annons
Foto: Johan Nilsson/ TTBild 1 av 1

– Om man tänker sig ett angrepp där någon försöker skada Sverige är det självklart intressant att slå mot kommunikationen, säger Svante Werner till Nyhetsbyrån TT.

I början av juni ska MSB och Försvarsmakten presentera en rapport där bland annat situationen för det svenska totalförsvaret avhandlas. Svante Werger vill inte föregripa den, men konstaterar att det finns problem.

– Det finns sårbarheter i samhället och vi måste fråga oss om det är svagheter som vi egentligen vill ha, säger han.

– Vi har inte bra reservsystem om de digitala systemen fallerar.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) är väldigt intresserad av vad som kan ligga bakom den senaste tidens flygstopp och sabotage mot sändarmaster.

– Det måste tas på stort och seriöst allvar.

Enligt Lisa Nordahl, säkerhetsdirektör på länsstyrelsens i Västra Götaland, ser varken MSB, polis eller Säpo något samband mellan masthändelserna i Borås och Tranemo och flygstoppet eller SJ:s havererade biljettbokningssystem.

På fredag i nästa vecka kommer infrastrukturminister Anna Johansson (S) att träffa berörda myndigheter för att tillsammans gå igenom vad som hände och hur felet hanterades. Det är bland annat Luftfartsverket, Transportstyrelsen, Trafikverket och SJ som ingår i inbjudan. SJ fick problem med sitt bokningssystem ungefär samtidigt som flygstoppet.

Foto: Johan Nilsson/ TT
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons