Annons

Flera starka uppsättningar att se just nu

Det är klassikertätt på scenerna just nu – men i form av mer eller mindre fria nytolkningar. SvD:s Anna Ångström har fastnat för bland annat Mats Eks ”Svansjön”, Moments ”Revisorn” och Aischylos ”Den fjättrade Prometheus”.

Under strecket
Publicerad

Clyde Emmanuel Archer i drömvärlden, ”Svansjön”.

Foto: Carl ThorborgBild 1 av 1

1 / 6

Clyde Emmanuel Archer i drömvärlden, ”Svansjön”.
Clyde Emmanuel Archer i drömvärlden, ”Svansjön”. Foto: Carl Thorborg

Svansjön

Kungliga Operan

Kungliga Baletten doppar nu för första gången fötterna i Mats Eks berömda ”Svansjön”, i inramning av Marie-Louise Ekmans flott avskalade scenografi som accentuerar berättelsen. Clyde Emmanuel Archers prins är både barnslig och kraftfull i detta väldansade drama om mognad, frigörelse, längtan och ensamhet. Han åtföljs av djuriska svanar och en trio uppstudsiga smånarrar, som ger humor till allvaret. Och Tjajkovskij är världens bästa balettmusik - särskilt live.

Dansarna ger sig hän i tillspetsad Svansjönsvd.se
Annons
Annons

Torkel Petersson som Prometheus.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

2 / 6

Torkel Petersson som Prometheus.
Torkel Petersson som Prometheus. Foto: Sören Vilks

Den fjättrade Prometheus

Dramaten, Elverket

Tragöden Aischylos versdrama om Prometheus som gav människorna elden och andra nyttigheter och som straffades grymt av Zeus, rymmer tidlösa teman. Karl Dunér gör en vackert musikalisk uppsättning med Schubert som tråd, några stänk humor och pedagogik blandas in med lätt hand utan att allvaret tappas bort. Torkel Petersson är magnifik som uthållig rebell, här upphöjd på en pelare och överblickande mänsklighetens lott.

Nygammal myt fängslarsvd.se
Annons
Annons

Göran Thorell, Jenny Antoni och Josefin Ankarberg i ”Revisorn”.

Foto: Håkan LarssonBild 1 av 1

3 / 6

Göran Thorell, Jenny Antoni och Josefin Ankarberg i ”Revisorn”.
Göran Thorell, Jenny Antoni och Josefin Ankarberg i ”Revisorn”. Foto: Håkan Larsson

Revisorn

Moment:teater

Sverigedemokraterna bildar majoritetsregering och på ”Monemt” teater i Gubbängen svänger man raskt om kappan – bort med vänsterpolitiska manifest och in med nationsbyggande kulturarv i form av C J L Almqvists ”Drottningens juvelsmycke”. Andreas Boonstra och ensemblen vrider om Gogols ”Revisorn” till en metateatral rysarkomedi om kulturpolitisk anpassning. Smart och skrämmande.

Fullträff när Revisorn synar SD:s kulturpolitiksvd.se
Annons
Annons

David Dencik som furst Mysjkin.

Foto: Roger StenbergBild 1 av 1

4 / 6

David Dencik som furst Mysjkin.
David Dencik som furst Mysjkin. Foto: Roger Stenberg

Idioten

Dramaten

Regissören Mattias Andersson återvänder till Dostojevskij, denna gång ”Idioten”. Det är samtidspolitisk teater fast utan tvärsäkra svar på hur samhället ska hantera ökade klyftor. David Dencik är helt underbar som furst Mysjkin; mimik och kroppsspråk tecknar ett troskyldigt barn som blir projektionsyta för en omgivning full av egoism och frustration – allt instängt i Ulla Kassius fräna kartong till scenbild. I andra akten blir Mysjkin mer tydligt ett slags Jesus och publiken utsätts för diverse provokationer som kanske inte är ”bra” teater men som ingår i konceptet att vi inte ska kunna slappna av utan tvingas tänka.

Sevärd ”Idioten” låter ingen komma undansvd.se
Annons
Annons

Monica Stenbeck och Ingela Olsson.

Foto: Dan HanssonBild 1 av 1

5 / 6

Monica Stenbeck och Ingela Olsson.
Monica Stenbeck och Ingela Olsson. Foto: Dan Hansson

Konsten att falla

Teater Galeasen

Mor och dotter i klassisk symbios, isolerade från omvärlden i ett sönderfallande näste. Se där en klassisk komposition som i det här fallet har verklighetsgrund. Dramatikern Sara Stridsberg har utgått från den fascinerande dokumentären ”Grey gardens” om Edith och Edith Bouvier Beale. Pjäsen ligger ibland ganska nära filmen, men suveräna Ingela Olsson och Monica Stenbeck ger egen ton och kropp till skörheten och rädslan som anas under munhuggandet i Rickard Günthers regi.

Rapp feelgood-tragedi om mor och dottersvd.se
Annons
Annons

Lena Endre och Thomas Hanzon som mor och son.

Foto: Roger StenbergBild 1 av 1

6 / 6

Lena Endre och Thomas Hanzon som mor och son.
Lena Endre och Thomas Hanzon som mor och son. Foto: Roger Stenberg

Och ge oss skuggorna

Dramaten

Det är avskalat, lyhört och oerhört bra! Nye Dramatenchefen Eirik Stubø iscensätter rytmiskt Lars Noréns kammardrama om Eugene O'Neill och hans familj så att såväl publik som skådespelare lyssnar i Ellen Ruges ljusmålande dunkel. Dramatentradition när den är som bäst, med Lena Endre och Örjan Ramberg i högform.

Det är andlöst, det är storslaget – det är Dramatenhistoriasvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons