Annons

Infinite roomsSex musikaliska rum fyllda av lekar

 Byström & Bruckner Sveriges Radios Symfoniorkester – dirigent David Afkham.
Byström & Bruckner Sveriges Radios Symfoniorkester – dirigent David Afkham. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Lekfullheten härskar i Britta Byströms nya dubbelkonsert. Den är värd att återstifta bekantskapen med.

Under strecket
Publicerad

Malin Broman, violin och Rick Stotijn, kontrabas.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio Bild 1 av 1

Infinite rooms

Genre
Konsert
Var
Berwaldhallen

Musik: Britta Byström

Näst efter konsertöppnaren (10 riviga minuter i början) är solokonserten den vanligaste orkesterbeställningen av ny musik (byggande på solistens karisma). Men det går att vrida sig ur schablonernas grepp. Det har Britta Byström visat flera gånger.

Nya dubbelkonserten ”Infinite rooms” trotsar standardgreppen redan i instrumentvalet. Det handlar inte om att violinisten ibland går över till altfiol, utan framför allt om att kontrabasen alls är med. Med en lätt överdrift var det Carl Ditters von Dittersdorf som på 1700-talet senast gjorde något självskrivet attraktivt för solobas.

Byström låter gärna andra konstarter leda musiken in på nya spår. Nu är det Yayoi Kusamas magiska oändlighetsrum som anger mönstret – minns Kusamas prickiga utställning på Moderna. Verket har sex rum, och precis som i ”Tavlor på en utställning” finns en rörelse mellan anhalterna, ibland själva vitsen. Men Byström tonmålar inte. Det är själva rumsligheten som hon tar fasta på: här finns figurens, pizzicatots, flageolettens/visslingarnas, staccatots, koralens och kombinationernas rum. Idel musikaliska.

Annons
Annons

Malin Broman, violin och Rick Stotijn, kontrabas.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio Bild 1 av 1
Fortsätt läsa…

Violinisten Malin Broman och kontrabasisten Rick Stotijn är som gjorda för konserten, vilket inte överraskar eftersom beställningen gäller dem. Att de råkar vara konsertmästare respektive stämledare i Radiosymfonikerna antyder ingen svågerpolitik: de är garanter för artisteri. Lekfullhet binder samman verk och musiker, hos Broman en sprittande känsla, hos Stotijn ett sväng ofta i jazzens närhet. Visserligen når Byström inte nivån i sin violakonsert (2013), detta årtiondes kanske främsta svenska solokonsert, men definitivt något att möta igen.

 Malin Broman, violin och Rick Stotijn, kontrabas.
Malin Broman, violin och Rick Stotijn, kontrabas. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Andra pjäs på brädet: Bruckners trea. Tyske dirigenten David Afkham sökte en egen väg vid sidan om demoni och mystik, däremot med en yttersta sensibilitet för dansens Bruckner, poesins Bruckner. Framför allt blev Radioorkestern en varm klangkropp med balettens precision. Imponerande, av båda parter.

Konserten repriseras 21 oktober kl 15.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons