Annons

”SFI-utbildningen var kaos och besvikelse”

SvD:s granskning om utmaningarna för utbildningen i svenska för invandrare efter den stora flyktingvågen har genererat många mail till redaktionen.

Här är några av de reaktioner som vi har tagit emot.

Under strecket
Publicerad

Arkivbild från tidigare SFI-reportage.

Foto: Anders AhlgrenBild 1 av 1

1 / 4

Lärare: ”Studieplanen är omöjligt att uppfylla”

Arkivbild från tidigare SFI-reportage.
Arkivbild från tidigare SFI-reportage. Foto: Anders Ahlgren

**Marie-Louise Uhlén är **lärare i svenska som andra språk för vuxna. Hon berättar att lärare stressar och tvingas utföra mycket obetalt övertidsarbete. Hon skriver:

”Gratisarbetet kompenseras aldrig, vi har inga lov utan endast fem veckors semester. Lönen för en legitimerad lärare med minst 4–5 års universitetsutbildning ligger ofta under 30 000 kronor.

Varje månad, ibland oftare, fylls gruppen på med nya elever. En gång per månad är det nationellt prov för lämpliga elever, så att dessa kan gå vidare. Elever kan också försvinna en period på AF-kurs eller praktik och somliga jobbar oregelbundet.

Den individuella studieplanen är omöjligt att uppfylla, extra resurser och stöd saknas också hos de privata utbildningsanordnarna.

Det är inte märkligt att lärare med examen är en brist och att SFI-undervisningen får kritik.

Vi lärare hoppas på en lagstiftning som rättar till dessa missförhållanden, så att både lärare och elever kan använda sin fulla kapacitet och nå bättre resultat utan gratisarbete, stress och sjukskrivningar.”

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

2 / 4

”Kaos och besvikelse sammanfattar utbildningen”

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Läsaren Yoshihiro Sato ger en bild av hur lärarbristen drabbar elever. Han berättar om sin frus erfarenheter av en av de större privata aktörerna:

”Allt fungerade bra i början. Den goda stämningen förändrades dock när hennes lärare slutade. En vikarie tog hand om klassen under två följande veckor. Hon gjorde sitt bästa, men hon jobbade egentligen som tecknare och det var högst osannolikt att hon var utbildad till språklärare.

Följande veckor kan sammanfattas av kaos och besvikelse. Ingen ny lärare utsågs, inga flera vikarier heller. Klassen slogs ihop med en annan klass som hade startat fyra veckor senare. En lärare undervisade en stor grupp elever, runt 40–50 personer. Eftersom läraren egentligen tillhörde den andra klassen undervisade han enligt deras schema. Allt blev en onödig upprepning. Många gick hem tidigt, eftersom de inte lärde sig något nytt.

Jag läste själv SFI i Uppsala i Jönköping för mer än 10 år sedan. All utbildning jag hade var i kommunal regi, jag fick den utbildning som jag förväntade mig av duktiga lärare.”

Annons
Annons
Foto: Anders AhlgrenBild 1 av 1

3 / 4

Almega: ”Konkurrens är nödvändig”

Foto: Anders Ahlgren

Li Jansson är branschansvarig för utbildningsföretag på Almega. Hon skriver att konkurrensutsättningen är nödvändig för att klara utmaningar som integrationen innebär.

”Köerna till SFI växer. Företaget Hermods tog över SFI i en mellansvensk kommun och höjde andelen som slutförde SFI från 61 till 81 procent. Antalet elever ökade från 500 till 800. Kostnaderna sjönk samtidigt från 11 till 5 miljoner kronor, vilket sparade 6 miljoner till kommunen.

Om man införde samma modell i kommuner som i dag inte konkurrensutsätter SFI kan 61 000 platser frigöras och en besparing på 1,2 miljarder göras.

Frågan om SFI måste ses samhällsekonomiskt. Det är rimligt att öka avkastningen på den offentliga investeringen och där bidrar utbildningsföretagen mycket.

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

4 / 4

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Digitala redskap en väg framåt

Flera läsare tar upp att digitalt lärande vore en bra väg att gå. Den före detta läraren Eva Klingberg i Valbo skriver att Svenska Institutet (SI) har skapat ett program som innefattar allt från första vokalen till kursmoment upp till universitetsnivå.

”När det är brist på lärare borde man framhålla denna möjlighet att skynda på språkinlärningen, som man kan börja med medan man är asylsökande. Dessutom, denna fria form av inlärning vore utmärkt för de som fått arbete och vill kombinera jobb och lära sig svenska.”

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons