Annons
Recension

Gyllene Tider – AvskedsturnénSista konserten för gruppen – men inte för sången

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion.
Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion. Foto: Nils Petter Nilsson/TT

Vid turnépremiären hemma i Halmstad i början av juni var det regn och rusk i kubik. Tretton utsålda och vädermässigt mer gynnsamma konserter senare är det högsommarvärme av sällan skådat slag när Gyllene Tider möter sin trogna publik på Stockholm Stadion.

Under strecket
Publicerad

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion. Per Gessle på scen.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT Bild 1 av 3

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT Bild 2 av 3

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT Bild 3 av 3

Gyllene Tider – Avskedsturnén

Genre
Konsert
Var
Stockholms stadion

När Per Gessle och hans spelkompisar senast kuskade landet runt, 2013, hade turnén getts det ödesmättade namnet "Det är dags att tänka på refrängen". 40 år efter bildandet har Gessle uppenbarligen tänkt klart och kommit fram till att sommarens konserter blir de sista och att det i våras utgivna albumet "Samma skrot och korn" sätter punkt för diskografin. Fan tro't - det är ju inte första gången de lägger ner verksamheten - men så är det skrivet och så är det sagt.

Men nej, det är knappast någon sorglig tillställning att bevista. Sorg och tungsinne har aldrig varit Gyllene Tiders grej och Gessle har aldrig varit mycket för det där med att hålla långa tal. Först i slutet, innan "Sommartider" och "När alla vännerna gått hem", säger han kort att det är "sista chansen, sista dansen". Fast då är alla så uppe i varv, både på och nedanför scenen, att ingen bryr sig.

Men om det nu är sista natten med gänget - jo, det återstår några spelningar innan den sista konserten i Halmstad - är det en storstilad slutpunkt.

Gyllene Tider är i grunden ett tanigt, blekt och putslustigt litet popband från Harplinge som egentligen aldrig varit optimerat för de stora arenorna eller de långa avhandlingarna. Fast det glömmer man bort för en stund när alltsammans vevas igång med en nästan chockerande ösig Shocking Blue-cover, "Skicka ett vykort, älskling". Lite senare kommer det ytterligare en cover, "California Sun", en rockklassiker som The Rivieras gjorde till en hit 1964 och som Gessle fyndigt översatt till "Tylö sun", Halland är ju Sveriges Kalifornien. Båda låter naturligtvis som om Gessle skrivit dem själv.

Annons
Annons

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion. Per Gessle på scen.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT Bild 1 av 3

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT Bild 2 av 3

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT Bild 3 av 3

Högtrycket som flödar mellan de fem männen och två kvinnorna (Dea Norberg och Malin-My Wall förstärker bandet på denna turné) och de drygt tjugofemtusen fans som fyller Stadion med barnslig glädje är intakt under hela den nästan två timmar långa konserten. Personkemin stämmer perfekt och det är, som alltid, kul att se de allsångssjungande fansens förtjusning när de upptäcker sig själva på storbildsskärmarna som flankerar scenen.

Det händer inte så mycket mer än att kompisgänget Per Gessle, Mats "MP" Persson, Anders Herrlin, Micke "Syd" Andersson och Göran Fritzon spelar sina gamla låtar. Det räcker bra och ingen förväntar sig mer. Ingen pyroteknik, tack för det, bara storbildsskärmar som illustrerar låtarna. De hade inte behövts, tror inte att någon ägnar dem någon uppmärksamhet, det viktiga är att ljudet är perfekt från början till slut. Bra tryck och med distinkt separation mellan instrumenten.

Gyllene Tider är inget band man dissekerar musikaliskt men det måste påtalas att Anders Herrlin och Micke Syd utgör en i sammanhanget optimal rytmsektion. Inte direkt svängig men ytterst pådrivande. Trodde aldrig att jag skulle skriva det men Herrlins bas är köttig och Syds trummor kraftfullt distinkta.

Göran Fritzon ska ha beröm för att han har två äkta Farfisaorglar och inte nöjt sig med ett inprogrammerat ljud på sin Nord-synt. Hans orgelslingor är ju lika viktiga för Gyllene Tider-soundet som Gessle. Han sjunger som han gör, inte mycket att göra åt det, men det är omöjligt att tänka sig ett Gyllene Tider utan just den rösten.

1/3

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion. Per Gessle på scen.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT
2/3

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT
3/3

Gyllene Tider konsert på Stockholms Stadion.

Foto: Nils Petter Nilsson/TT

Det är ingen märkvärdig musik, det vet alla, men det är en genomtänkt låtlista som skapar en varierad helhet. Det är ju till exempel snyggt att låta den folkrockiga "Vandrar i ett sommarregn", med Malin-My Walls fiol som vacker garnering, följa på den stelopererade kritvita popreggae som går under namnet "Flickorna på TV2". Likaså är det smart att slänga in den tramsiga doo wop-balladen "Låt denna trumslagarpojke sjunga!", framförd av den ståuppande trummisen Micke Syd, innan uppväxlingen till den avslutande paraden av gamla hits.

Konserten må vara den sista med Gyllene Tider men det är med all säkerhet inte sista gången den sextioåriga Per Håkan Gessle kommer sjunga sina kära gamla sånger. Roxette satte punkt 2016 (i alla fall med Marie Fredriksson) men 2017 reste han land och rike runt med en låtlista inkluderande såväl Gyllene Tider- och Roxette-låtar som godbitar från solokarriären. Både han och den trogna publiken vill säkert ha en repris på det.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons