Annons

SJ backar – kör nattåg från Göteborg och Malmö

SJ tvärvänder om nattågstrafiken till Jämtland. I stället för nedläggning talar man nu om utveckling, med nattåg även från Malmö under vintersäsongen.

– Vi räknar med att det blir så här, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Under strecket
Jonas Dagson / TT
Publicerad

"Vi räknar med att köra nattåg från Malmö och Göteborg till Jämtland under högsäsong", säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Foto: Anna Rut Fridholm/SJ

"Vi räknar med att köra nattåg från Malmö och Göteborg till Jämtland under högsäsong", säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Foto: Anna Rut Fridholm/SJ
"Vi räknar med att köra nattåg från Malmö och Göteborg till Jämtland under högsäsong", säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.
"Vi räknar med att köra nattåg från Malmö och Göteborg till Jämtland under högsäsong", säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. Foto: Anna Rut Fridholm/SJ

Sedan SJ förlorade upphandlingen om trafiken för nattåg på sträckan Stockholm–Luleå–Narvik förklarade det svenska tågbolaget att det inte längre var möjligt att driva trafiken vidare på sträckorna från Göteborg till Jämtland och övre Norrland.

Bakgrunden är komplicerad. Det är skillnad på upphandlad trafik och trafik som drivs på rent kommersiella villkor. Trafiken från Göteborg har SJ drivit på rent kommersiella villkor, utan stöd från staten, och den omfattades därför inte av upphandlingen. Samtidigt har den gjorts möjlig genom att de samordnat tågen med linjen från Stockholm till Narvik som upphandlas och får statligt stöd.

Tågen från Göteborg möter tågen från Stockholm i Sundsvall, där kopplas vagnarna om så de kan gå åt olika håll. När man förlorade upphandlingen på sträckan Stockholm–Narvik föll möjligheten att få Göteborgstrafiken att löna sig.

– Men vi ser att trafiken från Västsverige är mycket säsongsbetonad. Under högsäsong kommer en tredjedel av resenärerna från Västsverige, säger Jan Kyrk.

Så SJ tänker köra ett separat tåg hela vägen från Göteborg till Jämtland under omkring tio veckor från tidig vinter till efter påsk. Och för att öka kundunderlaget förlänger SJ sträckan och startar redan i Malmö.

– Men under övriga delen av året går inget tåg från Västsverige, säger Kyrk.

Det kommer inte heller att finnas någon möjlighet att ta tåget direkt från Göteborg till övre Norrland. Då måste resenärerna byta i Stockholm, vilket kan vara krångligt för till exempel skidturister med mycket packning. Och så gäller det att hitta anslutningar som klaffar med nattågets sena avgångar.

Redan i går aviserade Vy Tåg, som vann upphandlingen om sträckan Stockholm–Narvik, att de ska räkna på om det skulle bli lönsamt nog att ta över nattågen från väst.

– Det vi nu ska göra är att värdera om vi ska köra nattågen vidare ner till Göteborg. Vårt nästa steg blir att titta på den kalkylen för det är en kommersiell drift på den sträckan, säger vd Dag Lokrantz-Bernitz till flera medier.

Avgörandet kan komma i april då tågbolagen måste beställa tidtabeller hos Trafikverket. De nya avtalen börjar gälla den 13 december 2020.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons