Kurt Cobain

Veronica Maggio
Pop
Universal
2019

Betyg: 5 av 6

Hon var inte säker på om det någonsin skulle bli mer musik från henne. En sorglig, men rimlig reaktion från den som växt upp på topplistorna, med en stigande popularitet som slutligen slog i taket med egen konsert på Stockholm stadion. Med en stadigt växande generation popstjärnor efter sig, i hennes spår med med egen agenda, i en ny tid.

Men Veronica Maggio red ut den musikaliska identitetskrisen och när hon väl gick in i studion fanns inga tveksamheter kvar. Det framgår med all önskvärd tydlighet av ”Kurt Cobain”, den första singeln från ett album som delats i två, varav det första kommer i juni. Låten är skriven tillsammans med Kents frontman Jocke Berg (och Simon Hassle), som hon tidigare samarbetat med på ”20 questions”. Det är förstås redan på pappret den svenska popens giganters möte, en given kommersiell succé.

Och jodå, självklarheten skiner igenom hela singeln. Efter bara en lyssning går den att visualisera in som storartad arenadänga på sommarens stora scener. Låten är nästan provocerande direkt och enkel i refrängen, med en underliggande euforisk syntmatta som vill explodera. Det går att höra ekon från Kents låtar i lyriken: ”Solglasögon och en cigarett, och så nagellack, superarrogant, du fick mig jättelätt”. Men även den unga hiphop/r’n’b-artisten Lorentz talspråk : ”Jag ba: jaha.” och nermixade anglicismer ”I vilken kö kan jag få special treatment?”.

Jag gillar hur lyriken utvecklas, och att det nu är en självklar del av svenskt låtskriveri. ”Kurt Cobain” förtjänar kanske inte grungehjältens namn, men är en helt självklar megahit som lämnar publiken lagom trånande efter mer.

Men på albumet hoppas jag på ett djupare och mer personligt uttryck.