Annons

”Självklart att bilköpare påverkas”

Emilia Bjuggren och Jan Valeskog.
Emilia Bjuggren och Jan Valeskog. Foto: Pressbilder

Det pågår ett tydligt skifte från dieselbilar till bensinbilar. En bidragande orsak är självklart oron över att man i framtiden inte kommer att få köra en dieselbil i Stockholm, skriver S-politiker i en slutreplik om miljözoner.

Under strecket
Publicerad

SLUTREPLIK | MILJÖZONER

Daniel Helldén och Katarina Luhrs replik till oss är så defensivt hållen att det är svårt att förstå vad som är kärnan i deras argument för införandet av ett förbud för vissa bilar på Hornsgatan.

Det mest anmärkningsvärda i repliken är att de ansvariga politikerna i Stockholm skriver att de inte tror att deras egen politik ska få någon effekt: att det inte skulle styra människor bort från att köpa dieselbilar. För oss är det självklart att politik har effekt. Därför är det också viktigt att alla förslag som beslutas föregås av ordentliga utredningar.

I detta fall har båda borgarrådens egna experter på respektive förvaltningar lagt fram utredningar och fakta som visar att en sådan zon antingen inte ger ”någon mätbar effekt alls”, eller i värsta fall faktiskt bidrar till en ökning av koldioxidutsläppen då fler väljer att gå över till bensinbilar.

Redan nu har vi sett ett skifte från dieselbilar till bensinbilar och det är självklart att en bidragande orsak är oron över att man i framtiden inte kommer att få köra en dieselbil i Stockholm.

Att det har gått prestige i frågan står bortom alla tvivel. Ansvarigt borgarråd påstår att det kommer ge kraftiga effekter, men kan inte visa upp en endaste utredning som stödjer detta. Istället valdes en annan väg. De avskedade stadens trafikdirektör när denna – en av Sveriges mest meriterade forskare på området – lade fram sin utredning som visade på påtagliga brister i det politiska förslaget.

Att stadens finansborgarråd, moderaten Anna König Jerlmyr, väljer att inte skriva under majoritetens replik till oss talar också för sig självt. Förutom att hon gick till val på att inte införa en miljözon, ett löfte som sveks hastigt, så ser hon såklart också att hanteringen av denna fråga skadar förtroendet för Stockholms stad.

Emilia Bjuggren (S)
oppositionsborgarråd
Jan Valeskog (S)
oppositionsborgarråd

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons