Annons

”Självkörande – hela industrins utmaning”

Ett av de första självkörande fordonen från Volkswagen kan bli ID Buzz, som bolaget räknar med att börja producera 2022. Den använder också Volkswagens nya plattform för eldrivna bilar, MEB.
Ett av de första självkörande fordonen från Volkswagen kan bli ID Buzz, som bolaget räknar med att börja producera 2022. Den använder också Volkswagens nya plattform för eldrivna bilar, MEB. Foto: Volkswagen AG

Volkswagen utmanar Google, Volvo och andra stora företag som satsar på självkörande teknik. I mitten av 2020-talet ska den tyska koncernens nya fordon vara ute på vägarna i stor skala.

Under strecket
Publicerad
Foto: Ingo Barenschee/Volkswagen AG Bild 1 av 1

Volkswagen drar nu igång ett nytt bolag som ska utveckla all teknik som behövs för att bilarna ska kunna köra utan att någon förare finns med.

I en första omgång siktar Volkswagen in sig på självkörande mindre taxibilar och transportfordon. Målet är att i mitten av 2020-talet ha bilarna ute i stor skala i vissa miljöer, framför allt i stadstrafik.

Tekniken som Volkswagens nya bolag utvecklar kan i nästa steg även gå in i vanliga personbilar och möjligen också i lastbilar som utvecklas inom dotterbolagen Scania och MAN.

– Det är inget sagt om det än. Vi har en egen enhet inom Scania som arbetar med självkörande fordon, säger Karin Hallstan, presstalesperson på Scania.

Enligt planerna bygger Volkswagen nu upp det nya bolaget i München och Wolfsburg. Det blir även delar i Silicon Valley och i Kina.

Med etableringen i Silicon Valley ska Volkswagen också hantera sitt nya samarbete med amerikanska Ford. För i juli i år tog de två bolagen ett steg in i en ny allians genom att Volkswagen köpte in sig i Argo AI.

Det var en jätteaffär där Volkswagen la in omkring 25 miljarder kronor för att få en stor andel i Argo AI som utvecklar teknik just för självkörande fordon. Ford ägde sedan tidigare en stor del av Argo.

Annons
Annons
Foto: Ingo Barenschee/Volkswagen AG Bild 1 av 1
Foto: Ingo Barenschee/Volkswagen AG

Den typen av allians är rätt typisk för vad som händer just nu i bilvärlden. Där pressas biltillverkarna till samarbeten för att kunna hantera de enorma kostnader som krävs när de samtidigt ska utveckla teknik för både självkörande fordon och eldrift.

Det sker dessutom i en tid när de tyngs av bristande efterfrågan på nya bilar och hotas av enorma böter om de inte får ned utsläppen från sina bensin- och dieselbilar.

– Självkörande fordon är en stor utmaning för hela industrin med höga utvecklingskostnader, extremt höga krav på sensorer, brist på reglering och skiftande regionala regler, säger Alexander Hitzinger, Volkswagens chef för självkörande fordon.

Allianserna inom bilvärlden är också många. Tyska Daimler och BMW drog till exempel igång ett samarbete om självkörande fordon i juli. De siktar på att ha färdiga bilar ute på gatorna kring 2024.

Det verkar ta betydligt längre tid än väntat att få fram de självkörande bilarna.

Ett annat färskt exempel är koreanska Hyundai Motor, där Hyundai och Kia ingår, som bildar ett gemensamt bolag med bilkomponentföretaget Aptiv. Tillsammans satsar de 40 miljarder kronor på teknik för självkörande bilar.

I Sverige har Volvo Cars valt att samarbeta med Zenuity när det gäller självkörande teknik. För Volvo är målet att en tredjedel av de bilar som bolaget säljer under 2025 ska vara självkörande, även om Volvo inte vill definiera exakt hur mycket de bilarna ska klara av på egen hand.

Zenuity ägs gemensamt av Volvo och det svenska bilteknikföretaget Veoneer.

Fast det bolag som arbetat längst med tekniken för självkörande bilar är Waymo, som ägs av Alphabet – samma bolag som äger Google. Waymo har genomfört omfattande tester i flera år i USA och bolaget har stundtals varit värderat till omkring 200 miljarder dollar.

Men bedömningen av vad Waymo är värt har skrivits ned den senaste tiden. Orsaken är att det verkar ta betydligt längre tid än väntat att få fram de självkörande bilarna, och enligt nyhetssajten CNBC sänkte investmentbanken Morgan Stanley nyligen värderingen av Waymo till drygt 100 miljarder dollar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons