Annons
Krönika

Jonas Fröberg:Självkörande bilar ställer bransch på ända

Självkörande bilar är biltrenden nummer ett: Den kommer att stöpa om branschen och sättet att nyttja bilar totalt: men vad händer med körglädjen? Med Porsche och BMW?

Under strecket
Publicerad

I våras visade Volvo Personvagnar i Göteborg upp ett testprojekt där 100 självkörande bilar ska ingå.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 1 av 1

I våras visade Volvo Personvagnar i Göteborg upp ett testprojekt där 100 självkörande bilar ska ingå.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 1 av 1
I våras visade Volvo Personvagnar i Göteborg upp ett testprojekt där 100 självkörande bilar ska ingå.
I våras visade Volvo Personvagnar i Göteborg upp ett testprojekt där 100 självkörande bilar ska ingå. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Frihet. När det bubblar i magen och man lägger i växlarna, en efter en, och får känslan av att man kan inta hela världen.

Frihet. I massbilismens barndom en viktig beståndsdel i framgången: den rena känslan av att aktivt ta sig fram – alldeles själv. När jag i veckan köpte en 54 år gammal Saab tvåtaktare och tog den första åkturen framträdde den känslan oerhört tydligt: När själen får direktkontakt med det primitiva, direkta och mekaniska.

En förlösande känsla likt den att dansa eller sjunga.

2016 dominerar en stor trend i bilvärlden: Självkörande bilar. Alla i branschen, både biltillverkare och underleverantörer, utvecklar tekniken, liksom en hel hög utanför branschen, som Google, Apple och en rad andra så kallade techbolag.

Annons
Annons

Hastigheten i utvecklingen är hög. Och vi vet fördelarna: Trafiken kommer att bli säkrare. Och när de stora trafiksystemen på sikt kan kommunicera med bilar som i sin tur kan kommunicera med andra bilar blir allt effektivare. I dag står en bil still 98 procent av dygnet i genomsnitt.

På sikt kommer bolag som Uber att ha bilar som åker fasta rutter – likt små bussar – som spöklikt hämtar upp folk. Allt bygger i sin tur på ett enormt insamlande av data där aktörerna just nu kivas bakom kulisserna om vilka som ska tjäna pengarna.

Det kommer att ställa hela bilbranschen på ända. Vad kommer till exempel att hända med Porsche? BMW? I en intervju jag gjorde med BMW:s dåvarande vd Norbert Reithofer förra hösten skrattade han torrt när han beskrev att "vi funderar på hur vi som bilmärke som vill förknippas med det körglada ska hantera självkörande bilar".

Och hur är det med viljan till det förarlösa hos alla som ska köpa bilarna? Vill vi tappa makten?

I en undersökning av försäkringsbolaget If är en fjärdedel av de 3 700 svarande negativa till självkörande bilar i trafiken. Visserligen är fler positiva – men bara 30 procent. Resterande del var osäkra.

Utvecklingen går samtidigt mot att bilar inte längre är vare sig statussymbol eller frihetsdito bland unga - som alltmer tappar relationen till bilen som körmaskin. Och förnuftet säger att det i princip bara är fördelar med smarta självkörande bilar. Inte minst säkerhetsmässigt. Vägen framåt kommer att bli guppig och fylld av avgörande vägskäl.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons