Annons

Sju tips: Låt hjärnan vila och gör färre val

Foto: Terje Pedersen/ TT, Stian Lysberg Solum/TT, Steffen Schmidt/TT

Ta en mobilfri morgon, sätt dig på en bänk och glo och gör en sak i taget. Bella Linde, författaren till boken ”Odla ditt lagomliv”, ger här sina tips för att leva lagom – och på så sätt få färre saker att stressa över.

Under strecket
Publicerad

Sätt dig – eller lägg dig – på en parkbänk och glo.

Foto: Vegard Grøtt/TT

1 / 7

Sätt dig – eller lägg dig  – på en parkbänk och glo.
Sätt dig – eller lägg dig – på en parkbänk och glo. Foto: Vegard Grøtt/TT

Öva på att ha tråkigt

Sluta försök att ha så förbaskat kul hela tiden. Sätt dig på en parkbänk och glo istället. Öva på att ha tråkigt. Det kan vara riktigt behagligt att ha det trist, tycker Bella Linde.

– Då får hjärnan vila lite och du har chansen att släppa tag om alla måsten. Det kan vara jobbigt i början, men det blir enklare när man tränar. Öva fem minuter i taget, säger hon.

Annons
Annons

Välj alltid varmrätt nummer två.

Foto: Ingvar Karmhed

2 / 7

Välj alltid varmrätt nummer två.
Välj alltid varmrätt nummer två. Foto: Ingvar Karmhed

Låt vännerna bestämma

Att ens behöva göra de enklaste val kan göra oss stressade. Men ibland kan du faktiskt låta andra välja. Fokusera på de val som är viktiga för dig, strunta i resten. Exempel på val du kan skippa:

  • Låt vännerna bestämma vilken restaurang ni ska gå på.
  • Välj alltid varmrätt nummer två.
  • Välj samma elbolag som någon du litar på har valt.
  • Läs ett test av vitvaror när du ska köpa ny kyl, inte tusen.
Annons
Annons

Låt telefonen vara tills du går hemifrån på morgonen.

Foto: Stian Lysberg Solum/TT

3 / 7

Låt telefonen vara tills du går hemifrån på morgonen.
Låt telefonen vara tills du går hemifrån på morgonen. Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Ta en första mobil-fri halvtimme

Testa att inte titta på din telefon det första du gör på morgonen. Låt tankarna vandra och ät frukost utan digital stimuli.

– Ge dig själv en chans att få andas lite och vara i dina egna tankar innan du ger dig ut och påbörjar dagen, säger Bella Linde.

Annons
Annons

Strunta i stöket och fokusera på det som är viktigt för dig.

Foto: Janerik Henriksson/TT

4 / 7

Strunta i stöket och fokusera på det som är viktigt för dig.
Strunta i stöket och fokusera på det som är viktigt för dig. Foto: Janerik Henriksson/TT

Ha lagom ambitioner

Sänk dina ambitioner på vissa områden och välj ut några få områden där du är ambitiös.

– Allt ska vara så förbannat perfekt i dag, man ska optimera och maxa och hålla på. Jag tror att vi måste bli bättre på att välja det som är viktigt för oss och satsa på det, istället för att leverera överallt och hela tiden, säger Bella Linde.

Annons
Annons

Umgås med dina vänner utan telefon.

Foto: Hasse Holmberg/TT

5 / 7

Umgås med dina vänner utan telefon.
Umgås med dina vänner utan telefon. Foto: Hasse Holmberg/TT

Separera privatliv och arbetsliv

Sätt gränser mellan ditt privatliv och ditt arbetsliv, liksom mellan den fysiska och den digitala världen. Försök att göra en sak i taget – så kallad multitasking stressar och försämrar din koncentration och beslutsförmåga.

– Om du pratar i telefon, skriv inte ett mejl samtidigt. Om du umgås med dina vänner, titta inte på Instagram. Att göra en sak i taget gör dig mer fokuserad och är respektfullt mot dina nära och kära, säger Bella Linde.

Annons
Annons

Ta en liten promenad i skogen.

Foto: Terje Pedersen/ TT

6 / 7

Ta en liten promenad i skogen.
Ta en liten promenad i skogen. Foto: Terje Pedersen/ TT

Återhämta dig

För att orka med vardagen måste du återhämta dig. Det kan man göra på många olika sätt.

  • Var i naturen. Du behöver inte ge dig ut på hajk, det kan räcka med att sätta dig i en skogsdunge ett tag.
  • Sov. Att få tillräckligt med sömn är oumbärligt för att kroppen ska kunna återhämta sig, för att hjärnan ska kunna bearbeta känslor och upplevelser och att minnet ska stärkas.
  • Träna på att njuta av ensamhet – och att bara vara utan distraktion.
Annons
Annons

Lägg ner telefonen och njut att upplevelsen på riktigt istället.

Foto: Francois Mori/TT

7 / 7

Lägg ner telefonen och njut att upplevelsen på riktigt istället.
Lägg ner telefonen och njut att upplevelsen på riktigt istället. Foto: Francois Mori/TT

Logga ut – ordentligt

Det finns många saker du kan göra för att det ska bli lättare att spendera mindre tid på nätet, här är några tips:

  • Om du till exempel ska ut på middag, testa att lämna telefonen hemma.
  • Använd inte sociala medier efter kl. 18.00.
  • Njut av en fin upplevelse utan att instagramma.
  • Stäng av alla notifikationer.
  • Ta bort dig själv från oönskade mejllistor.
  • Ha inte telefon eller surfplatta vid sängen. Skaffa en vanlig väckarklocka.
  • Läs en bok eller en papperstidning istället för att läsa på skärm.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons