Annons

Sjukhusens leverantör om haveriet: ”Blev överhopade”

Planerade operationer ställs in på Akademiska sjukhuset i Uppsala och i Region Västmanland.
Planerade operationer ställs in på Akademiska sjukhuset i Uppsala och i Region Västmanland. Foto: Tomas Oneborg

Apotekstjänst skyller haveriet med förbrukningsleveranser till sjukhusen på regionerna.

– Vi blev överhopade av beställningar, säger Eric Aronson, presstalesperson på Apotekstjänst.

Under strecket
Publicerad

Vården i regionerna Örebro, Uppsala, Södermanland, Dalarna och Västmanland har haft stora problem sedan de bytte leverantör av förbrukningsmaterial i början av oktober. På Akademiska sjukhuset i Uppsala har alla planerade operationer ställts in i över en vecka. Även Region Västmanland beslutade på onsdagseftermiddagen att ställa in samtliga operationer vid sjukhusen i Västerås och Köping, rapporterar SVT Nyheter.

Enligt leverantören Apotekstjänst beror de försenade leveranserna framför allt på att lagren var låga på vårdinrättningarna när de tog över.

– Sjukhusen hade inte fått någon leverans på produkter under den senaste veckan i september. Vi blev överhopade av beställningar på en mycket högre nivå än vad som angetts i vårt avtal, säger Eric Aronson.

När beställningarna hopade sig kringgick många sjukhus it-systemet och började beställa via mejl och telefon. Det innebar en svåradministrerad situation, där en stor del av varuhanteringen fick ske manuellt, enligt Eric Aronson.

Upphandlingen av förbruksmaterial sköts av Varuförsörjningen, ett samarbetsorgan mellan de fem regionerna. Petter Karlsson, enhetschef, har inget svar på vad problemen beror på.

Annons
Annons

– Jag vill att vi kommer tillbaka till normalläge innan vi gräver mer i alla delorsaker som sammanlagt kan ha resulterat i det här, säger Karlsson.

Enligt Petter Karlsson är det möjligt att nivåerna på lagren kan ha varit låga och säger att det är upp till respektive vårdgivare att hålla koll på vad som finns inne. Det kan därför ha varit svårt för Apotekstjänst att veta hur mycket som behövdes vid övergången, menar Petter Karlsson.

– Det är ungefär 14 000 kundnummer. Det är alltså många olika beställare ute som har sina lokala förråd.

Hur har man arbetat för att säkerställa att lagren inte skulle ta slut?

– Det har skett kommunikation med både avgående och tillkommande leverantör och regioner. Vi har varit och informerat om avtalen tillsammans med Apotekstjänst. Det har varit en bra kommunikation kring det, säger Karlsson.

Apotekstjänst meddelar nu att systemet är igång och att de lägger fulla resurser på att leverera produkterna. Men de kan inte svara på när det kommer råda normal lagerstatus.

– Vi har eftersläpningar som måste hanteras. Vi kommer givetvis göra en egen granskning och utredning av det här, säger Eric Aronson.

Apotekstjänst har tidigare haft leveransproblem. 2013 började de förse ett antal regioner med dosförpackade läkemedel. Många leveranser blev fel och kom inte fram i tid, vilket resulterade i kritik från Inspektionen för vård och omsorg, enligt SVT.

Avtalet med Apotekstjänst uppgår till 46 miljoner kronor, 14 miljoner kronor lägre än med den tidigare leverantören, enligt Dagens Medicin.

Leveranshaveriet ska nu utredas och Apotekstjänst riskerar vite, skadestånd och ett avbrutet kontrakt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons