Annons

Kritikstorm efter Skånetrafikens nya reklam

”En av våra busschauffärer är arkitekt” skriver Skånetrafiken på en av sina reklamaffischer och meddelar att det kanske är han som kör i dag. Layth Al-Haydar, som är arkitekten och busschauffören på affischen, försvarar kampanjen och säger att resenärerna nu lär känna människan bakom ratten.

Under strecket
Publicerad

Busschauffören Layth Al-Haydar.

Foto: SkånetrafikenBild 1 av 1

Busschauffören Layth Al-Haydar.

Foto: SkånetrafikenBild 1 av 1
Busschauffören Layth Al-Haydar.
Busschauffören Layth Al-Haydar. Foto: Skånetrafiken

Skånetrafikens reklamkampanj har rört upp känslor i sociala medier. På en av affischerna ser man 51-årige Layth Al-Haydar le in i kameran. Han är bussförare och arkitekt. En annan person som också figurerar på affischerna är förutom bussförare också lektor.

Kampanjens syften har ifrågasatts och många har lyft frågan kring strukturell rasism som de menar synliggörs genom affischerna.

Skånetrafikens marknadschef Björn Wedeby säger att bolagets avsikt var att visa dess mångfald.

Annons
Annons

– Vårt syfte är att lyfta förarna, yrkesmännen. Det är människor av kött och blod som jobbar hos oss, säger han.

Björn Wedeby påpekar också att det inte bara är chaufförer med akademisk utbildning som är med i kampanjen. Även en rörmokare och en före detta hockeymålvakt figurerar.

– Syftet med kampanjen är att visa att våra förare har gjort ett aktivt val att bli busschaufförer, säger Björn Wedeby och påpekar att det inte är mindre värt att köra buss än att jobba med någonting annat.

Layth Al-Haydar, bussföraren som också är arkitekt, säger att han trivs mycket bra med sitt jobb. Han tycker om att köra buss och träffa människor.

Helst hade han velat fortsätta med sitt drömyrke men när valet stod mellan familjen och utbildningen, var det inte svårt att ge upp drömmen.

– Jag är utbildad inredningsarkitekt och jag hade eget företag i Bagdad. Det gick bra, affärerna rullade på och jag var framgångsrik. Sen kom gulfkriget och kaoset. Jag lämnade allt och kom till Sverige.

Efter utbildning i Svenska för invandrare, SFI, fick Layth Al-Haydar praktik på ett arkitektkontor i Lund. Arbetsgivaren var nöjd, Layth Al-Haydar var duktig. Men han behövde lära sig datorprogram för att kunna fortsätta inom sitt yrke.

Reklamen har gjort mycket för mig. Folk har lärt känna människan bakom ratten. Det är positivt.

– Min familj var kvar i hemlandet. Jag behövde jobba ihop pengar för att de skulle ta sig därifrån. Det gick inte att satsa på en utbildning då, säger han.

Åren gick och Layth Al-Haydar blev busschaufför – ett yrke som han trivs mycket bra med, säger han. Han är social och tycker om att jobba med människor. I och med reklamkampanjen har resenärerna lärt sig hans namn.

De säger ”tjena arkitekten” när de går på bussen, berättar han.

– Reklamen har gjort mycket för mig. Folk har lärt känna människan bakom ratten. Det är positivt.

Visst hade han helst av allt velat fortsätta sin yrkesbana som inredningsarkitekt.

– Det var min dröm. Jag kämpade hårt med den utbildningen. Yrket passade mig jättebra. Men man kan inte få allt. Jag är glad för det jag har.

Ny tv-serie från SvD - Pensionsjakten

Efter reklamen visas:
Psykologiska knepet för att rädda pensionen
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons