Annons

Skavsta flygplats i kläm – nya planer väcker ilska

Den planerade stationen för höghastighetståg vid Skavsta flygplats kan flyttas. Beskedet har utlöst stor ilska i Nyköping och kommunen hävdar att kopplingen mellan flyg och järnväg då försvinner.

Under strecket
Publicerad
Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1
Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1
Foto: Pontus Lundahl/TT

Förberedelserna för att bygga nya banor för höghastighetståg pågår för fullt i Sverige. Men kostnaderna är gigantiska och det är osäkert om det verkligen blir några nya banor som går hela vägen mellan Stockholm-Göteborg/Malmö.

Den första delen med en ny bana som ska ge snabbare förbindelser mellan Linköping och Stockholm har däremot kommit betydligt längre, även om spaden ännu inte satts i jorden för Ostlänken. Men i sista stund öppnar nu Trafikverket för en förändring på sträckan, vilket orsakat kraftiga protester från Nyköpings kommun, där Skavsta flygplats ligger.

För under planeringen av Ostlänken har man utgått från att den nya höghastighetsbanan ska gå intill Skavsta flygplats och ha en station där. Tanken är att det då blir fler som kan ta tåget till Skavsta, vare sig de kommer från Stockholm eller Linköping/Norrköping.

Annons
Annons

Nu vill Trafikverket att själva höghastighetsbanan fortsätter att gå intill Skavsta flygplats. Man vill dock titta på om stationen kan flyttas längre bort till en bibana, som tågen ska använda om de lämnar höghastighetsbanan för att åka in till Nyköpings station.

Vill man få bort folk från vägarna då behövs tåg hela vägen fram till flyget.

Orsaken är att Trafikverket tror att höghastighetstågen som ska gå hela vägen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö annars störs av de regionala tågen som ska ta folk från Skavsta till Stockholm eller Linköping/Norrköping.

Men det riskerar också att göra det mindre lockande att ta tåget till och från flygplatsen. Det irriterar politikerna i Nyköping som satsat mycket på att bygga ut flygplatsen och ser den som ett viktigt framtida komplement till Arlanda, inte minst om Bromma flygplats läggs ned någon gång framöver.

– Om de flyttar stationen minskar det attraktionskraften väsentligt för att ta tåget till flygplatsen. Vill man få bort folk från vägarna då behövs tåg hela vägen fram till flyget, säger Christian Udin som hos Nyköpings kommun är ansvarig för arbetet med Ostlänken.

Enligt kommunens beräkningar väntas antalet resande från Skavsta öka från nuvarande 2 miljoner till omkring 6 miljoner passagerare under 2040. Förhoppningen är att åtminstone 40 procent av dem ska ta tåget till flygplatsen. Några beräkningar på hur många som väntas ta tåget om stationen placeras längre bort har de inte hunnit göra.

De beräkningarna, och många andra, ska Trafikverket nu jobba med fram till september. Då måste regeringen ha allt underlag för att hinna fatta ett beslut som väntas kring årsskiftet.

Men om vi inte får till en station som är bra för flygplatsen då faller alltihop.

På Trafikverket försöker Johan Tjerneng, presskommunikatör för Ostlänken på Trafikverket lugna de oroliga.

– Vi vill bara se om det finns en alternativ lösning. Men får vi inte till en station som är bra för flygplatsen – då faller alltihop. Det måste vara möjligt att byta mellan tåg och flyg, säger Johan Tjerneng.

En lite märklig sak är varför frågan om att flytta stationen dyker upp så sent i processen. Höghastighetstågen har utretts både på längden och tvären under lång tid.

Enligt Johan Tjerneng beror det på att SJ, MTR och andra företag som kan tänkas köra höghastighetstågen i framtiden tror på en högre efterfrågan än väntat för långresandet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons